Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Innlegget ditt illustrerer veldig godt hvordan dette brått kan spre seg

  1. Enten ypper de.

  2. De prøver å tvinge russland til å holde troppene der slik de ikke kan brukes i Ukraina.

" Min mor og hennes foreldres generasjoner levde i Sovjetunionen, omgitt av tilsvarende løgnhistorier, og derfor kjenner jeg dem godt. De var problematiske for min familie fordi den var og er estisk. Da den sovjetiske okkupasjonen førte med seg folk fra Russland, fikk estlenderne erfare at nykommerne kunne skjelle ut hvem som helst blant lokalbefolkningen for å være fascist – det var et synonym for estlender."

“I den sovjetiske verden ble de klassifisert som banditter og nasjonalister, akkurat som ukrainerne nå blir i russiske medier. Hvis myndighetene, utdanningssystemet, mediene og rettsvesenet gjentar de samme løgnene fra generasjon til generasjon, blir de til en opplest og vedtatt sannhet.

"Selv støtte jeg på denne strategien da Estland ble gjort til gjenstand for Russlands hybridoperasjoner i 2007. Vi som skrev om Estlands okkupasjonshistorie, måtte venne oss til bilder som sirkulerte på nettet der vi ble kalt nazister og fascister, og putinistene gikk i demonstrasjonstog med plakater der det var tegnet hakekors og SS-symboler over portrettene våre."

Tydeligvis en effektiv og virkningsfull strategi. Bare definere estlenderne som nazister og facister så har de null legitimitet, og fortjener ikke å bli hørt.

6 Likes

Dagens gode nyhet.

23 Likes

Ser ut som putins hund er godt plassert i hundeburet og langt unna frontlinjen.

Ville vært rart om han turte å nærme seg ukraina siden de beste folkene hans har blitt møtt med død og fordervelse.

7 Likes

Jeg har stått på barrikadene for frihet i over to år nå.

Hyggelig å få selskap.

Det Arestovich sier skiller seg for det første ikke all verden fra det Mearsheimer sa allerede i 2015: At en opptrapping mot NATO-medlemskap ville føre til at Russland invaderte og “knuste”, “rev i stykker” etc Ukraina. Arestovich sier igrunn bare at, javel, da må det bli slik og så får vi håpe at det likevel ender med NATO-medlemskap fordi det eneste alternativet han ser er en langsom “russifisering”. Hvis Tormod Heier hadde vært en insider i det miljøet rundt Zelensky, som har sett NATO-medlemskap som eneste mulige alternativ til å bli fullstendig assimilert inn i Russland, og som har aktivt gått inn for å trappe opp konflikten i Øst-Ukraina fordi full krig med Russland er “99% sikkert uansett”, ja da hadde vel også Heier kommet frem til noe tilsvarende “spådommer”.

Fantastisk.

Men det finnes vel noen som vil si at de som søkte tilflukt i teateret nå har mistet sin frihet til å dø når putler måtte ønske.
#totalfrihet

1 Like

Det er like før jeg starter et eget forum for covidsnakk så de som vil trekke inn det i alle tråder kan samles der. http://covidprat.no

Kan vi være så greie å holde oss til tema?

10 Likes

Russland står praktisk talt forsvarsløs tilbake etter invasjonen av Ukraina, bortsett fra atomvåpen…

4 Likes

Sjefen har talt, når han taler er han lei, da er neste steg permbann.

1 Like

@InVivo Dette ser man jo flere plasser. Se på norskegrensa. 2 store avdelinger med 1 formål. Passe på nordflåten.

Begge er sendt til Ukraina og har tatt tildels store skader samtidig står Nordflåten rimelig forsvarsløs for bakkeangrep.

1 Like

Ja dette er ikke mindre ett fantastisk.da står de der ribba igjen. Håper de mister alt.

Hadde det ikke vært for atomvåpen, så tror jeg Kina hadde forsynt seg godt av østre deler av Russland. Sikkert flere andre som hadde begynt å forsyne seg av dette beistet også.

Ikke bare begynner det bli tynt i rekkene rundtomring i det russiske riket, nå må de også hente inn gammelt utstyr for å erstatte alt det nye og moderniserte som blir kvernet opp i Ukraina.

Å hente inn umodifiserte stridsvogner fra lager vil primært bety at de vil tape enda flere av disse mot moderne stridsmidler.

1 Like

Litt om grensekonflikten mellom Kina og Russland

4 Likes

Tom clancy har jo faktisk en bok om temate, Bjørnen og dragen.

Samtidig tror jeg kineserene er blitt for smarte for direkte krig med Russland.
Beijing får nå handle russisk gass og olje til langt under markedspris. Samtidig som de kjøper seg opp i olje og gass assets. De tar over uten å måtte krige.

2 Likes

Ja, Kina er den store vinneren av denne krigen

Det er fortidlig å si.

jeg tror faktisk EU blir vinneren, og kina kan ha spilt seg ut på sidelinjen.

Estimert 500MRD USD i infrastruktur og bygninger er ødelagt i Ukraina. Gjennoppbygning vil bli EUs største og viktigste prosjekt de neste 10årene og det kan booste økonomien i hele unionen.

Ingeniører fra Tyskland og Frankrike får arbeid herfra til måneden, mens bygningsarbeidere fra spania til polen vil ha tonnevis med arbeid.

Kina risikerer å stå på svartelisten, og Beijing vet det. Derfor er det svært forsiktige med hva de gjør med Russland fordi de ikke vil bli utestengt fra det som skjer etter krigen.

6 Likes

Men hvem skal ta regningen for det da?

Skjønner ikke helt hvordan ødelagt infrastruktur kan booste økonomien. Det blir jo i så fall i form av å ta opp enda mer gjeld.