Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Mannen sier jo at sikkerhetspolitiske avtaler og garantier ikke har verdi! Jeg sier at det avhenger helt av avtalen. Selvfølgelig skal man ikke snekre sammen noe vagt ikke-forpliktende makkverk i kjølvannet av denne krigen. Det er fullt mulig.

3 Likes

NATO fungerer bra den… nå, men mener du virkelig at det er skrevet i stein med en verden i bevegelse at dette er 100% garantert i fremtiden også ?

Og har NATO virkeligt hatt en ildprøve noen gang ? Jeg snakker ikke om Afghanistan

Ja, og jeg sier at en sikkerhetspolitisk avtale med Putin og Russland ikke er verdt verken blekket eller papiret den er skrevet med og på

3 Likes

Sikkerhetsgarantiene skal da for faen ikke komme fra Russland!

Det har verdi til en viss grad, poenget mitt er at ingenting varer evig.
Styrer kommer og går, verden er i bevegelser.
Jeg snakker om langt perspektiv ikke neste 10-20 årene

Fra hvem da? Ikke Nato tydeligvis. Skal det være FN da?

2 Likes

Nå skjønner jeg ingenting. Sikkerhetsgarantiene til Ukraina skal komme fra USA og hvem enn andre som melder seg. Et naturlig utgangspunkt er G7. Disse kan og skal være bindende, forpliktende.

1 Like

Jeg tror tapet av antall menn kan være overvurdert i den siste grafikken, og burde ha kommentert det. Slik jeg forstår det er de 14.200 inkludert sårede og fanger, men det er jo mange versjoner og tolkninger av den informasjonen som kommer. Det er åpenbart at det er i Ukraina sin interesse og “runde av oppover” for å høyne moralen.

Men samtidig så hadde man jo dette eksemplet med den avlyttede samtalen fra en soldat som ringte hjem og sa at 400 av 500 i hans “tropp” var døde. Det kan jo indikere at tallene har backing i virkeligheten.

1 Like

Ett soleklart eksempel er at USA vurderte og trekke seg ut av NATO under Trump, og dermed den største garantisten i NATO ute av spillet.

Ja, det er jo et usikkert ‘‘best’’ case estimat

Nei, det gjorde de ikke. Kan det skje på sikt? Ja, hvorfor ikke.

Særlig hvis ikke Europa opprettholder egne signerte forpliktelser. Hvorfor skal USA bære tilnærmet all kostnad og la øvrige allierte slippe unna regningen.

1 Like

Jada, det er mange anonyme kilder som har sagt mye rart om den mannen. Man får forholde seg til det som er uttalt og dokumenterbart.

5 Likes

Anonyme kilder ? Javell vi får være enige og være uenige da.
Gjerne google litt hva sikkerhetsrådgiverene har uttalt seg om mannen, om de er anonyme ja da vet ikke jeg… er vel her inne vi har peiling.

Poenget mitt er at det er ingen garantier for morgendagen

Det som var uttalt av Trump var vel at hvis ikke andre land oppfylte 2%-forpliktelsen så truet han med å trekke USA ut av NATO.

2 Likes

Ein garanti frå Russland er så klart verdilaus. Var garanti frå andre land eg tenkte på.

Men en garanti fra andre land er jo i praksis det samme som NATO-medlemskap, så det vil vel ikke Russland gå med på?

History repeats itself

Selv har han akkurat lest Anne Applebaums «Rød sult. Stalins krig mot Ukraina».

– Det handler om Stalins angrep på ukrainsk nasjonalisme på 30-tallet. Så dette er jo egentlig en historie som gjentar seg selv. Putins angrep på Ukraina handler også om et angrep på Ukrainas nasjonalisme og selvstendighet – og mot at de søker seg vestover.

4 Likes

Grunnen til at Trump vurderte å trekke USA ut av NATO var fordi omtrent ingen av de andre landene var i nærheten av å oppfylle sine forpliktelser overfor NATO.

Tror du dette kommer til å være et problem i fremtiden?

4 Likes

Nei, det er ikke det samme. Medlemmer av NATO inngår i den militære kommandostrukturen: styrker på egen jord, øvelser, felles våpensystemer, utstasjonering av missiler mv. For ikke å snakke om at de vil omfattes av Artikkel 5.

1 Like