Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg sitter ikke med noe svar på hva man skal gjøre.
Jeg bare poengterer avtalens verdi og er skeptisk til nedrustning i bytte mot sikkerhetsgarantier

2 Likes

Kanskje, men reaktivt panser lager bare en liten eksplosjon. Aktive systemer sender jo ut en skur med splinter for å ta ut inkommende prosjektil :stuck_out_tongue:

Jeg har også en liten forkjærlighet for tysk panser… Meeeeen etter at vi fikk oss K9 Vidar artilleri så synes jeg Sør Korea er blitt ganske hot. Og siden de ønsker å komme inn på det europeiske markedet er det liten tvil om at de kommer til å gi oss en sinsykt god pris.

Men i en krigssituasjon vil det uten tvil være bedre å ha en MBT hvor det er lett å skaffe deler og annet fra allierte ( Leo2a7).

Ikke minst hvor langt vognene kan kjøre selv på vei før de må ha reperasjon av belter og annet.

Egentlig godt poeng. Alle påstandene skal være enkelt å sjekke av med åpne kilder men jeg skal prøve å være flinkere å supplere med dem.

2 Likes

Heltemodige tsjetsjenske leiesoldater skyter på tom brennende bygning.

Filmen er faktisk geolokalisert til utkanten av Mauriupol. Imotsetning til de andre filmene som er filmet i Hviterussland eller Tsjetsjenia.

1 Like

Litt om Uk sin dronetaktikk

4 Likes

Putin holder tale til folket… eller?

Noe stinker litt der borte, virker som folk prøver å få putin til å fremstå dårlig.

1 Like
2 Likes

Nok en modig sjel som bedriver litt hverdagssabotasje ala hun redaktøren som brøt inn i direktesendingen med plakat? :thinking:

2 Likes

Xi fått nok av Putin?

Begynner å krympe med folk som kjøper narrativet til kremlin.

9 Likes

Vet ikke om jeg er veldig entusiastisk til “world peace” versjon USA + Kina altså.

av NTB-AFP

5 min

DEL

Xi: Krig er ikke i noens interesse

Kinas president Xi Jinping understreket at krig ikke er i noens interesse i fredagens videosamtale med USAs president Joe Biden.

– Relasjonene mellom stater kan ikke ende opp med militær fiendskap, sa den kinesiske presidenten ifølge den statlige kringkasteren CCTV.

– Fred og sikkerhet er de mest verdifulle skattene vi har i verden, skal Xi ha sagt.

6 Likes

Jeg har Kina i samme kategori som Putin. Hva de sier vektlegger jeg ikke. Det er heldigvis mange grunner til at de kan mene det de sier nå oppriktig.

Foreløpig må det tas som tomt prat.
Forhåpentligvis skjønner Xi at det er handling og ikke ord han vil bli vurdert etter.

Uansett vil det legge større press på Putler.

1 Like
8 Likes

Litt andre boller her. Dette er direkte fra CCP.

Se f.eks. her:

As the initiator and directly concerned party of the Ukraine crisis, the US should reflect on its own role, earnestly assume its historical responsibility and take concrete actions to resolve the crisis and win the trust of the international community, the official said.

Den bekrefter jo egentlig det vi ser trenden på. Kina ønsker sine interesser bevart og Russland er ikke nevnt som kinas interesser lengre.

Lurer på hvor lenge putin kan klare seg når Kina nå tydelig velger side.

4 Likes

Hvordan kom du fram til det?

Synes ikke Kina velger side: de avstår fra å stemme i sikkerhetsrådet, er påtatt duete utad mot vest, samtidig som de sikrer seg billige råvarer og energi fra Russland.

4 Likes

30års avtaler med ekstremt god rabatt hjelper godt på. Overrasker meg ikke om de har scoopa opp noe av putin sitt gull på 20% rabatt også.

1 Like