Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Registrerer at det finnes en del russisk-vennlige sjeler på diverse fora, inklusive dette. Lurer på om det finnes noe mer irriterende🤔. Må evt. være når du har jobbet nattevakt så begynner naboen din å drille i veggen på dagtid. Men tror førstnevnte går av med seieren.

9 Likes

Vad är det där för 1800-tals vapen liksom

3 Likes

At Europa holder gasslinje åpent fra Russland er dels helt likt China?

3 Likes

Ser ut som:

Gammel som ville helvete, men om du vet hva du driver med så…

1 Like

Hahahah
Den var i bruk i forskjellige former helt fra 1891 og fram til 1960-årene

1891!!! Why why why liksom har de så kassa grejer

1 Like

Det er mosin ja, god skarpskytterrifle.

men ikke såååå god.

Utenfor Mykolaiv (by på sørkysten)

“Some of the Russian infantry vehicles and tanks are just lost, wandering around. They don’t have communications, they don’t know where they are,” Mr. Kim said. “Sometimes they appear in our rear and start firing at any civilian car they see because they are afraid someone will jump out of that car with a rocket-propelled grenade and blast them.”

Ukraina har drevet russerne tilbake, men de har ikke akkurat full kontroll :see_no_evil:

Det tyder på at noe slipper gjennom sensuren og mange russere nok forstår, eller har en fornemmelse av, hva som skjer.

Salget af antidepressiva er mere end firedoblet i Rusland, siden krigen i Ukraine begyndte, skriver avisen Kommersant. Det er især serotonintabletter fra danske Lundbeck, som bliver revet ned fra hylderne.

Til dels fordi russerne frygter, at landet om lidt vil løbe tør. Men også fordi der er en stærk stigning i henvendelser fra folk med symptomer på angst, depression og nervesammenbrud, fortæller psykiatere til avisen.

Dette er usikre tider i Rusland.

I supermarkedet slås folk om de sidste pakker sukker.

2 Likes

Det er i hvert fall 400000 foreldre med barna sine i Ukraina. Tror jeg også hadde trengt antidepressiva.

4 Likes

Håper opposisjonen i Hviterussland benytter sjansen til å ekspedere Lukasjenko og løsrive landet fra Putler. Hvis Putler ser folket henge opp Lukasjenko i nærmeste lyktestolpe kommer han kanskje på bedre tanker selv (?)

7 Likes

…klar til å starte ny tråd?
image

1 Like

Flytte tropper dit mener du? Det er jo en del av Kina :see_no_evil:

EDIT: glemte :see_no_evil: så da var det tydligvis ikke så lett å se at det ikke var ment som skrevet. Poenget er jo at Kina ser på Taiwan som en del av Kina og at de hele tiden her har sagt at man må holde seg unna andre land sin innenrikspolitikk. Som de sikkert har nevnt hver biiiidige gang krige mot Ukraina kommer opp. Tror ikke Kina er så hissig på en militær løsning med Taiwan. De har jo akkurat sett hvor ræva det kan gå.

1 Like

Først gjøre Vesten enda mer avhengig av seg, så invadere Taiwan (eller slå ned et opprør som de sikkert vil kalle det).

Lurt.

1 Like

Tydelig at forholdet mellom kina og russland rakner.

Passer jo veldig bra for alle.

2 Likes

Da nåværende CIA-direktør William J. Burns var ambassadør i Moskva i 2008 sendte han denne rapporten til Washington:

Classified By: Classified By: Ambassador William J. Burns. Reasons 1.4 (b) and (d). 1. (C) Summary. Following a muted first reaction to Ukraine’s intent to seek a NATO Membership Action Plan (MAP) at the Bucharest summit (ref A), Foreign Minister Lavrov and other senior officials have reiterated strong opposition, stressing that Russia would view further eastward expansion as a potential military threat. NATO enlargement, particularly to Ukraine, remains “an emotional and neuralgic” issue for Russia, but strategic policy considerations also underlie strong opposition to NATO membership for Ukraine and Georgia. In Ukraine, these include fears that the issue could potentially split the country in two, leading to violence or even, some claim, civil war, which would force Russia to decide whether to intervene. Cable: 08MOSCOW265_a

Fortsatte så “vestlige” politikere å “borre” i denne “Ukraina-veggen” fordi de “ikke visste bedre” ? Det kan vel like gjerne være grunn til å mistenke tvert imot.

3 Likes

Bare bisart at de gjør det enda.
De mente at Russland ikke kunne finne på å invadere og at ideen var helsprø vestlig propaganda. (fordi det ville vært veldig feil).
De mente at den russiskspråklige befolkningen i UA støttet Russland, og at ingenting var galt med Putin som var en veljustert leder og bare beskyttet folket sitt fra NATO og “wokeness”.
Vel nå har Russland invadert og bomber sivile mål en mass.
Den russiskspråklige befolkningen kjemper med nebb og klør, slik de i realiteten også gjorde i øst før invasjonen.
Putin holder nå Hitler-taler og og omtaler opposisjonen som “forrædere” og “avskum” som skal ryddes av banen. Likevel støtter de Russland :man_shrugging:

14 Likes

@Eve88 Merker meg forøvrig at det er det å være “russisk-vennlig” som du beskriver på den måten. Jeg har forsåvidt aldri tenkt på meg selv som russisk-vennlig heller. Men jeg ser heller ikke på det som noe galt. En annen sak er en positiv innstilling til figurer som både Jeltsin og Putin. For meg er de først fremst varianter av politikere jeg mer eller mindre har mislikt på linje med våre “vestlige”. Det er sånn sett temmelig påfallende for meg hvor velkommen Jeltsin feks så ut til å være da han besøkte Norge ett års tid etter å ha invadert Tjsjetsjenia og ødelagt Groznyj. Men det understreker også for meg hvor forskrudd en viss overfokusering på Putin er.

3 Likes

Simo Häyhä skjøt 542 russere med en Mosin Nagant M/28 uten sikte under vinterkrigen. Det ryktes om at tallet skal være opp mot 800. Begge deler er nok sterkt overdrevet. Lukter “ghost of Kiev”.

Vasily Zaitsev brukte en Mosin Nagant M1891 med sikte til å skyte over 242 nazier inkludert opptil 11 skarpskyttere i WW2. Han utdannet seg til ingeniør etter krigen for så å bli angitt av innenlands spioner og måtte sitte i fengsel/arbeidsleir i 3 år i påvente av sak. Slik takker man sine helter i Russland.

Den er drøy. Man kan være uenig politisk, men å sammenligne demokratisk valgte ledere med en despot og folkemordet som Putin?!

3 Likes