Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Er det Erna eller Jonas (eller begge) du misliker «på linje» med Putin?
De 3 har litt ulike tilnærminger til «kommunereformer».

5 Likes

Ja, en som invaderer et land og driver flere millioner på flukt, midt i Europa, kun for å tilfredsstille sitt store ego, burde fått mindre oppmerksomhet.

10 Likes

Moscow police said more than 200,000 people were in and around the Luzhniki stadium for the celebration marking the eighth anniversary of Russia’s annexation of the Crimean peninsula, seized from Ukraine.

Inside there was a feverish atmosphere, with performers and speakers wearing the letter Z – a symbol seen on Russian tanks that has been embraced by pro-war fanatics.

The crowd sang along to Soviet songs including Oleg Gazmanov’s Made In The USSR, which has the opening lines: ‘Ukraine and Crimea, Belarus and Moldova, it’s all my country.’

Ja, man får forsøke å se på skadevirkningene av det politikere gjør. Bare Stoltenbergs “månelanding” på Mongstad er nesten nok til at han burde vært “satt inn”… At Putin er adskillig mer brutal i sin fremgangsmåte det gjørjo heller ingen forskjell for de som døde eller lever videre med sine traumer pga “våre” politikeres “gode intensjoner” i diverse mer eller mindre hodeløse"humanitære intervensjoner". Jeg mener generelt at politikere bør stilles til ansvar for konsekvensene av sine beslutninger som alle andre.

Når jeg hadde håpet at du skulle klare å ro deg inn og så serverer du en så illeluktende suppe. Månelandingsprosjekt hvor noen milliarder kr gikk tapt vs Putins imperialistiske blodbad…

12 Likes

Ganske fornøyelig å lese sammenligninger mellom Mongstad (månelandingen) og det å true verden med utslettelse samt å drepe titusener.
Blir som å fundere på hva som veier mest av en binders og en elefant.

7 Likes

For de som lurer på hvor plaget, prøvet og mishandlet det russiske folk er kan boken som førte til Sovjets fall anbefales. Gulag-arkipelet er en detaljert beskrivelse av denne industrien av straffeleire, og hvem som havnet der.

Litt mere tilgjengelig er denne:

1 Like

At noen norske politikere sløser bort noen milliarder av en pengesekk som renner over er prisen vi betaler for demokrati. Man kan ikke sidestille det med invasjon, mediekontroll, oligarkstyre og folkemord. Her må man være litt edru i sine sammenligninger!

13 Likes

Arbeiderpartiet har mye svin på skævven, spesielt i etterkrigstiden men å sammenlikne med det som skjer i Ukraina… :-1:

5 Likes

Jeg har ikke gjort noen slik sammenligning. Jeg nevnte det med Mongstad for å få frem at jeg mener politikere generelt må stilles til ansvar også strafferettslig. Riksrettsordningen er i praksis en “sovende lov” som ikke har hatt noen reell effekt av betydning. Men i prinsippet eksisterer den jo også fordi man “egentlig” mener at regjeringsmedlemmer skal stilles til ansvar hvis noe har gått tilstrekkelig galt. Jeg skrev tross alt forøvrig at “månelandingen” er “nesten nok” til at Stoltenberg burde blitt “satt inn”.

Og det spørsmålet om Stoltenberg og Solberg etc, det er en avsporing fra det som var poenget mitt med å minne om Jeltsin, Groznyj og besøket her i Norge året etter. Med “overfokusering på Putin” siktet jeg der først og fremst til forholdene i Russland. Det handler om et helt miljø og hvor Putin ikke har noen like opplagt diktator-rolle som feks Hitler, neppe heller som Augusto Pinochet. Det som skjedde i Tsjetsjenia allerede under Jeltsin burde være nok til å forstå at det sporet Putin har fulgt ikke skiller seg vesentlig fra det som skjedde før han ble utnevnt til statsminister av Jeltsin.

1 Like

det minner litt (oppskriften er kjent fra romersk tid “panem et circenses”)
var innom wikipedia for å sjekke latinen. og den var jo litt ekstra god og på prikken syntes jeg

… Already long ago, from when we sold our vote to no man, the People have abdicated our duties; for the People who once upon a time handed out military command, high civil office, legions — everything, now restrains itself and anxiously hopes for just two things: bread and circuses.

2 Likes

Seriøst. Du trenger en realitetssjekk.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Her er det mye å ta tak i, men bare det at du klarer å koble co2 rensing inn mot Putins vandalisme og menneskeslakt…

Kjenner jeg sliter med å finne dekkende ord

14 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Temaet for tråden er Ukraina - Russland.

Hvor vanskelig kan det være å holde seg til temaet.

Takk til de som rapporterer offtopic.

For de som vil diskutere andre politiske temaer finnes det andre tråder.

8 Likes

Paradokset i denne sammenheng er at media og sanskjonshysteriet i omfattende grad er kontra produktivt - Altså under forutsetningen om at den Russiske moralen som er det strategiske tyngdepunktet.

2 Likes

Nå må de se og kaste ut banditt regimet russland i FN sikkethetsrådet som bare kommer med konspirasjonsk deinformasjon for og tåkelegge sin egen råtten innvasjon av Ukraina.Pokkers banditter.

4 Likes

Mye helikoptre som ikke fungerer lengre.

8 Likes

Sikkerhetsrådet: Russland ut - Tyskland inn.

Men hvorfor noen skal ha veto-rett der i dag er heller litt oppskurt…

4 Likes