Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Skål!

5 Likes

Selv russisk propaganda er amatørmessig.

2 Likes

Ett innspill:

1 Like

Tenkte det samme som han her skrev i kommentarfeltet

At this rate, I’m a bit worried they kill all the incompetent Generals and then a decent Captain takes charge and improves the Russian command.

4 Likes

De mister så mye befal og lavere offiserer at de ikke kan erstatte ting.

Det er et godt innspill. Desverre gjør det FN impotent, men alternativene er helt riktig verre.

Stormaktene som på et eller annet vis vant den andre verdenskrigen definerte seg sjøl som de faste medlemmene av FNs sikkerhetsråd.

…og sånn er ånn det den dag idag.

1 Like

Utmerket klar over hvordan det fungerer. Poenget var at vetoretten er lammende, men samtidig limet som gjør det utenkelig at FN skal miste sin legitimitet.

2 Likes

Denne krigen ser ut til å bli en monumental hendelse i nyere tid og vil garantert endre verdensbilde.

Ukrainsk sivilbefolkning lider store tap, det ser dessverre ut til å bli verre og landets infrastruktur bombes sønder og sammen.

Europa får en flyktningkrise uten sidestykke og energipriser når nye høyder.

Verdens fattige land som er helt avhengig av import av hvete vil oppleve nye sultkatastrofer.

Hvem er potensielle «vinnere» av denne krigen?

  1. Kina får en svekket nabo (Russland) som blir enda mer avhengig av Kinas allianse og støtte. Det blir tilgjengelig billig olje, gass, hvete og andre råmaterialer, alle kritisk nødvendig for at Kina skal kunne vokse seg større. Mer handel gjøres med Yuan. Kinesisk teknologi og varer får lettere innpass i Russland. Mer kritisk landmasse for Belt & Road Iniative blir tilgjengelig.

  2. USAs posisjon styrkes i Vesten siden verden polariseres. Europa får bekreftelser på hvorfor NATO og opprustning er viktig og hvorfor Europeiske land må ha en sterk alliert. Våpenindustrien blomstrer og en gammel fiende (Russland) klarer selv å ødelegge seg selv.

Resten av verden observerer og vet hva som skjer. Nye blokkdannelser er på gang og ny kald krig venter. Det gjelder å velge side med omhu. Vil ikke bli lett å være nøytral.

Inkompetansen er grenseløs. Vi gjentar våre feil ved å ikke ta lærdom av historien.

Skål da dere, vi klarer å føkke opp igjen og igjen.

20 Likes

Kina får rabattert olje olje og litt gass, og muligens en del russisk industri på billigsalg nå. Men dersom Kina tviholder på den “nøytrale” linjen veldig mye lenger, så risikerer de å bli veldig isolerte, og potensielt sanksjonerte de også. Jeg er ikke så sikker som deg på at denne krigen skifter maktbalansen lenger østover. Kinas økonomi er mye mer avhengig av å kunne selge til vesten enn vestlige økonomier er av å kjøpe av dem.

9 Likes

God artikkel om hvorfor det ikke er lurt med flyforbudssone.

Handicapet til Russland og Kina som enhet slik jeg ser det er at Kina ikke er spesielt åpne for utenlandske investeringer, og Russland har vist seg å være et dårlig sted å investere over tid, da de til slutt konfiskerer eiendelene. Så hvor skal landene plassere verdiene de tjener? Skal de satse på 3. verden og diktatorregimer? Russland spesielt tror jeg kan få et problem der…

Begge landene liker å plassere pengene i trygghet (les den demokratiske verden), men liker best diktatorer…

5 Likes

Meget god reportasje om avsløring om feil propaganda på begge sider.

2 Likes

Fra kommentarfeltet. :rofl:

13 Likes

Lærdommen må være ,ta ikke brekksladd med en tanks.

4 Likes

Måtte bare ta med kommentaren under:

“It plays dead after seeing a tractor in the distance.”

9 Likes

Tror nok dette går litt begge veier. Det er mange autokratier ute i verden, og flere av disse har nok skrudd opp risikovurderingen for investeringer i Vesten.

Jussen i dette å bare sperre folks tilgang til pengesystemet pga hva statslederen deres gjør, det lurer jeg på, for meg virker det en smule rettsløst

Fant noen juridiske begrunnelser her:
«Second, it might be argued that confiscation of property is justified by the importance of upholding the international rule-based order.»

“Å stjele eiendom for å opprettholde rule-based order.”

Vel, jeg tror ikke slikt gjør sjeikene i f.eks Saudi Arabia eller Emiratene helt trygge.

5 Likes

En veldig fin artikkel skrevet av Glenn Diesen her, som jeg tror flere vil ha nytte av å lese. Den er også veldig relevant ift diskusjonene som har vært her:

Det er utfordrende å formidle forskning om russisk utenrikspolitikk om dagen. Det jeg uttrykker og har forsket på i mange år, har blitt anklaget for å være russisk propaganda. Min hensikt er å gi Vesten et mer nyansert bilde av det som skjer i Russland og Ukraina.

Jeg er fullstendig imot krigen i Ukraina. Den er en humanitær katastrofe, og jeg mener også at den er en stor strategisk feilvurdering fra Russland. Samtidig insisterer jeg på at det ikke er et absolutt valg mellom å fordømme eller forstå, der det ene utelukker det andre.

9 Likes

De som antok at støtten til krigen er langt mindre enn propagandaen fremstiller det som virker å ha rett.