Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

4 Likes

Vi må inkludere russerne igjen etter hvert, men at de skal få konkurrere på ski mens ukrainske konkurrenter ligger i skyttergravene blir perverst.

Det ukrainske skiskytterlandslaget har visstnok mistet en utøver i krigen.

4 Likes

Kina burde presse Ru til å godta et Ukr i EU men aldri NATO.
Jeg tror Ukr godtar dette nå som de har fått unison støtte av EU.
Dette er vanskelig for Ru å nekte uten å gjøre mer selvskading

Linket denne over, men når Russland sender med 45000 likposer og flyttbare krematorier, så har de vært klare over at det kunne bli svært mange dødsfall i denne krigen.

1 Like

Vi framstår som rimelig selektive her.

Syria fikk delta i OL. Hvor mange her protesterte?

3 Likes

Ganske enkelt fordi jeg ser på den politikken som har blitt ført i vestlige land som svært destruktiv. Destruktiv både på noe tilsvarende vis som i Russland, Kina og andre ikke-vestlige land og på andre måter. Jeg har feks aldri vært særlig opptatt av materiell velstand eller velferd selv. Jeg har levd et ganske “asketisk” liv og trives med det. Jeg forventer ikke at andre skal ha samme preferanser som meg - feks sette naturvern over all videre “økonomisk vekst”. Der er jeg defaitistisk. Jeg opplever ikke at mine preferanser har noen støtte av betydning. Men jeg har den livsinnstilling jeg har og opplever at det jeg selv setter størst pris på - naturen, ro og fred… jevnt og trutt ødelegges. Både dagens Russland og Sovjetunionen er og var desto verre. Men når retningen slik jeg opplever det ifht til mine preferanser uansett går raskt den gale veien ? Ja, så blir Putin og det han representerer relativt sett bare noe hakket verre.

3 Likes

What about … ?
Det er sikkert mange land som ikke burde få delta.

Idrett er et viktig politisk verktøy for Russland, og de gjør det bra i nesten alt. Det er greit at de mister det for en periode.

Det er perverst å sette russiske militære styrker på startstreken når den ukrainske konkurrenten ligger i (skytter)graven.

6 Likes

Det er en moralsk diskusjon om hvorvidt idretten bør etterstrebe å være politisk eller apolitisk.

Jeg poengterer bare at vi ikke akkurat har noen store prinsipper på området, gitt hvordan vi agerer og har agert i forhold til andre land historisk.

Det pågår en stor kamp, ledet av venstresiden i USA, for å gjøre absolutt alt politisk. Det er ikke alle som syntes det er en god ide.

3 Likes

Det er ikke bare et spørsmål om politikk, moral eller prinsipper. Det er simpelthen ett av flere tiltak for å markere og presse RU i den aktuelle “konflikten”.
Å ofre karrieren til russiske idrettsutøvere er en liten pris å betale.
En annen sak er at det er et sikkerhetsproblem å la dem delta, med det hatet som har bygget seg opp.

4 Likes

Yes, med liten gevinst. Og polariserande resultat.

Derfor blir diskusjon om moralpolitikk alltid rar :slight_smile:

For når man snakker om at noe er “perverst” så handler det om moralen i situasjonen, og ikke om man eventuelt forsøker å oppnå bittelitt ekstra press på Russland (i tillegg til alle de andre sanksjonene).

Jeg bryr meg ikke om karrieren til idrettsutøvere mer enn folk som selger nakenvideoer på onlyfans eller streamer dataspill på Twitch. Alle rammes av forskjellige sanksjoner på forskjellige måter.

I en realpolitisk diskusjon så kan man da gå inn på en diskusjon blant annet h3nk1 har vært inne på: oppnår man faktisk motstand mot Putin gjennom dette, eller samler man folket mot de slemme vestlige ?

Men nå handlet mitt innlegg veldig klart om det moralpolitiske innen idrettens verden hvor man historisk har forsøkt hardt å samle folk på tvers av religiøse, ideologiske, og moralske forskjeller, og ikke om jeg tror man oppnår noe reelt positivt med press på Putin gjennom dette.

For all del, hvis man tror dette er tunga på vektskålen for å starte folkeopprør mot Putin, selvsagt er det verdt det.

ps: jeg syntes moralpolitikk er litt kjedelig, så skal ikke fortsette å dominere tråden med mine synspunkter rundt temaet.

5 Likes
3 Likes

Kan vel også være verdt å føye til at jeg nok i høy grad også forbinder “de utadvendtes diktatur” - det Susan Kane beskriver i den boken jeg har lenket til - med en viss innflytelse fra nettopp USA. Og at den der mentaliteten også har ligget bak rekken av “intervensjoner” mot den ene “nye Hitler” etter den andre de siste par tiårene. Bare jeg ser en figur som Stoltenberg så dukker Aps slagord fra hans tid som partileder opp i minnet - “Alle skal med”. Og det stritter imot i hele meg… Ikke faen ! La meg være i fred ! Men det får man nettopp ikke når den typen “diktatorer” dominerer. Ja, jeg kan se at dette til og med kan påvirke vurderingen av det som har skjedd i Ukraina, i Syria, i Libya, i Afghanistan, i Jugoslavia… Hvorfor kan ikke disse helvetes overfladiske narcissistene la andre folk være i fred ? Nei, det er klart det går ikke… Ikke en ørliten flekk kan få være igjen. “Alle skal med” i den samme gjengen…

8 Likes

Det går jævlig dårlig for russerne, men man skal være forsiktige med å tro at det fører til at de trekker seg og avslutter krigen.

Menneskelig psyke fungerer ikke sånn. Jo, større tap og jo mer feil man har tatt, jo mer innbitt blir man på å fullføre og få rett.

Det så vi i hele den vestlige verden under covid. I stedet for å bare innrømme at man tok feil i utgangspunktet, så gjennomførte man en stadig eskalerende spiral med tiltak og nedstengninger.

3 Likes

Er enig i at det ville være tragisk om sanksjoner som rammer den vanlige russer skulle føre til at folket samles rundt Putin mot vesten. Men tror du ikke at den vanlige russer forstår hvem som er skyld i sanksjonene?

Putin har jo hele tiden sagt at vesten hater Russland og vil ødelegge landet. Så det kan vel tenkes at den jevne russer tror at det er det som er grunnen.

1 Like

Nå er det vel et system for bruk av atomvåpen i Russland også, som involverer flere personer for å “trykke på knappen”? Litt som i USA?
Jeg tviler sterkt på at en Putin i ubalanse ikke blir stanset av det øvrige maktapparat, før han får bruke atomvåpen i en situasjon som denne.

1 Like

Riktig det. Men utgangspunktet for denne konflikten er ikke mellom vesten og Russland, men mot Russernes sitt eget broderfolk i Ukraina.

2 Likes

Det kan tenkes at russeren i gata ikke ser slik på det.

Aldri si aldri, det trues av atomvåpen ikke bare fra Putin, han har også hatt 20år på og innføre folk han mener er lojale til han

2 Likes