Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

La oss se helt vekk fra personen Putin.

Tror du at det gir militærstrategisk mening å fyre av ett atomvåpen under visse omstendigheter? Eller mener du at det er fullstendig idioti uansett? Så hvis vesten innfører flyforbudssone over Ukraina så er det utenkelig at ett diktatur kan rasjonelt velge å gjøre det for å bevare sin makt?

Igjen, hvis vi ignorerer Putin som person fullstendig.

3 Likes

I teorien ikke helt utenkelig. Men jeg er rimelig sikker på at vesten ikke innfører flyforbudssone med en så ustabil leder i Russland.

2 Likes

Det som da kommer til å skje er at forbudet må håndheves.
Det vil håndheves med NATO ressurser
Det vil eskalere… For da har NATO, en forsvarspakt, blandet seg inn i et annet lands sfære (og fra russisk side, ses ukraina på som russisk sfære, kan vi fastslå empirisk nå)
Ergo angriper NATO russland

Så la oss virkelig håpe at vi kan sitte stille og se på at russland raserer ukraina etter eget forgodtbefinnende. Og ikke eskalere med idiotiske trekk som ikke gjør annet enn å hive bensin på bålet.

2 Likes

I posten du siterte så hadde jeg flyforbudssone som ett steg på veien før atomvåpen fyres av. Så jeg anser det som ett steg på veien egentlig. Så hvis du har rett, så er jeg enig.

Problemet er hvis opinionen presser på vestlige politikere i en lengre periode for å “ta ansvar” og “gjøre noe” osv. Og de endrer mening.

2 Likes

Blir det helt riktig å sammenligne borgerkrig med innvasjonskrig?

4 Likes

En tredje verdenskrig vil bli utkjempet med atomvåpen og være ødeleggende, mener den russiske utenriksministeren Sergej Lavrov - som svar på president Joe Bidens uttalelse om at alternativet til sanksjoner er den tredje verdenskrig.

Det er godt Biden og Lavrov er enige om dette.

1 Like

Leser litt Tass for å få russernes syn på ting. Press review: US-EU sanctions ammo fading and nuclear war between Russia, West unlikely - Press Review - TASS

Container lines serving more than a third of the world market suspended activities with Russia. The suspension of bookings, in particular, was officially announced by Maersk, Mediterranean Shipping Company, and CMA CGM. According to analysts interviewed by Kommersant, the departure of such large and deeply integrated players in Russian logistics was unexpected, everyone hoped that players in competitive markets would try to maintain their positions for as long as possible under the conditions of sanctions. Maersk’s decision could disrupt all supply chains in which the company is involved.

Ganske vrient å unngå å ramme sivile russere når man innfører sanksjoner mot Russland.

I en ideell verden så skulle jo alle tiltak bare rammet Putin og hans krigsmaskin, men det går dessverre ikke.

Tiltakene og sanksjonene er jo et forsøk på å kvele Russlands krigsmaskin. At den jevne russer får kjenne dette på kroppen er jo helt naturlig, og til dels ønskelig.

Håpet er jo at folket snur seg mot Putin

4 Likes

Jeg tror sirkelen rundt Putin er så kuet at hvis han bare forsvinner vil det oppstå ett makt vakuum, mer som du tar dronning bien.

2 Likes

En ting som er litt skummel nå er at det går rykter (totalt ubekreftet vel og merke) om at Anonymous har hacket Russiske satellitter. Russland kan fort se på Anonymous som en arm av CIA/NSA siden det er sånn Russland selv operer sine hackergrupper, men så vidt jeg vet så er ikke Anonymous assoisert med noen myndigheter men jeg kan ikke utelukke det heller. Jeg har ikke troa på at Anonymous faktisk har hacket russiske satelitter, men en organisasjon som dette kan fort krysse en eller annen linje siden de opererer som de vil.

6 Likes

Sitter Navalnyj med Twitter på cellen?

Tiltakene er et forsøk på å kvele Putins popularitet, som han tross alt bryr seg mye om. Krigsmaskinen blir nok ikke så veldig preget.

Er muligens i et sykehus? Aleksej Navalnyj – Wikipedia

De to henger jo på en måte samme da.

Kneler Putin, så er krigen mest sannsynlig over da den er personifisert av han

1 Like

Kyiv Independent meldte for to timer siden:

" Armed Forces: Russia loses around 5,840 troops.

According to Ukrainian estimates, Russia already lost 221 tanks, 31 helicopters, 30 aircraft, 85 artillery systems, 862 armored personnel carriers, 355 vehicles, 60 fuel tanks, 40 multiple launch rocket systems, and nine anti-aircraft systems."

1 Like

Håpet nå må være at man blir enige om at RU får en bit i øst, og at RU sier de har oppnådd det viktigste av sine kortsiktige mål - å beskytte innbyggerene i øst. RU kan melde at de bare har satt inn en liten øvelsesstyrke i UA, men for å spare sivile setter de ikke inn det “ekte” russiske militæret. Da kan de fortsatt fremstå som en stormakt uten at vi ender med atomvåpen.
Vi får uansett en ny kald krig (inntil Putins regime er ferdig og tiliten er bygget opp, noe som ikke er gjort over natten). Men ved å begrense skadene kan man kanskje begrense kostnader og hat.

7 Likes

Hvis disse tallene mot all formodning skulle stemme, så er material-tapet på høyde med vinterkrigen i Finnland 1939. Bortsett fra at tapene kommer mye raskere nå, siden vi kun er inne i det 7 døgnet med krig. Det er helt absurd…

5 Likes

KIEV, March 2. /TASS/. The new meeting between the Ukrainian and Russian delegation will take place Wednesday evening in the same membership as before, says Alexey Arestovich, advisor to the head of the Ukrainian Presidential Office.

"The second round of talks with Russia will take place later on March 2, in the same membership as before, he said, according to Hromadske TV.

He added that Ukraine will “hold its ground.”

On Tuesday, a Russian source told TASS that the next round of Russian-Ukrainian talks should take place on March 2.

According to TASS information, the new round will take place in Belovezhskaya Puscha in Belarus.

Fra TASS, så russisk propaganda. Kom melding tidligere i dag om at møtet var utsatt, men at det fortsatt skal holdes og i kveld er i utgangspunktet litt positivt syntes jeg.

1 Like

Helt enig. Det er den aller aller beste veien.
Vi trenger at russerne selv velter eget regime, ikke at en general setter en kule i Putin (som vil være for militærkupp å regne)

9 Likes
1 Like