Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

TOPKEK

Ikke umulig å ta disse båtene asså… herlig.

3 Likes

Polen kan vel være tilbøyelig til å gjøre dette.

Hvorfor mener du det?

1 Like

Polen liker ikke Russland og Polen er SVÆRt tjent med at Ukraina vinner.

Polen har også lang erfaring med å drive diplomati på denne måten.

Blant annet når en rekke Europeiske land har hatt skogbranner.
Polish firefighters leaving Sweden. (Dziękuję Wam) (THANK YOU!) - YouTube

Under påskudd av å humanitære forhold kunne for eks Polen gått inn å sikret deler av Ukraina med fredsbevarende styrker. Dette ville jo garantert kommet sammen med en no fly zone i det samme området og ville vært noe både EU og Nato måtte godtatt på baktrommet

Ikke ekstremt sannsynlig, men heller ikke usannsynlig. Så lenge Hviterussland ikke gjør noe tror jeg heller ikke Polen vil gjøre noe.

2 Likes

Mer av dette!

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

3 Likes

Interessant artikkel der fra velrennomerte Wall Street Journal Dormacy, og ser ut til at det er flere enn meg som mener at en assymetrisk krig hvor Russland sakte blør ihjel økonomisk, som i Afghanistan gjennom 80-tallet, kan være en farbar vei, og opprinnelig plan.

“Western security officials say their strategy initially envisaged equipping a nascent Ukrainian insurgency—recalling the transfer of weapons to mujahedeen fighters who defeated the Soviet Union in Afghanistan—that would employ guerrilla tactics against Russian occupiers.”

Men det ser ut til at Ukraina har klart å steppe opp bedre enn forventet, så muligheten til en mer konvensjonell krig istedet for gerilja-krig er bedre.

“Instead, because Ukraine’s military has managed to keep Moscow’s forces at bay in much of the country, the task has become equipping a regular army engaged in a large-scale conventional war.”

Så det er ikke sikkert denne krigen (slik en geriljakrig ofte er) blir slik man opprinnelig så for, dvs pågår i år etter år, og aldri tar slutt.

““The Ukrainians are expending a lot of ordnance, and this is more than we anticipated,” said a Western security official. “We are trying to step up the flow of weapons to meet that new requirement and there are constant shortages.””

Med mindre Russland og Ukraina kommer til en fredsavtale så er Russland i kne i løpet av noen får år?

For det virker som at Vesten absolutt vil unngå atomkrig i Europa for enhver pris.

Og samtidig, selv om man ser ut til å klare noe som ligner mer på en på en konvensjonell krig enn en geriljakrig er det tydeligvis en grense for hvor avanserte systemer NATO og allierte er villig til å sende til Ukraina. Det ene er at det alltid er en sjanse for at vestlig teknologi kan havne i russiske hender, det andre virker å være at fristelsen for å tjene gode penger kan bli for stor.

" Ukraine says keeping the flow moving is central to its war effort. NATO allies have debated which systems would provoke an escalation from Russia, ruling out fighter jets, for example.

While U.S. and European officials said they are moving as quickly as possible, some also fear that some of the weapons systems could end up in Russian hands or circulate for years on the black market."

3 Likes

Putin&Co tar ikke ansvar for sine døde soldater,

1 Like

For håpe at dette ikke skjer. Da detter alt sammen.

2 Likes

Aldri før har Frankrike hatt 3 av sine 4 atom U-båter ute på oppdrag samtidig. En U-båt har 16 raketter der hver rakett har 8 atomstridshoder.

3 Likes

Det er bra at de setter atompress tilbake ,slik at putin forstår at han ikke kan true seg til hva som helst med og dra atomkortet.

5 Likes

En bra oppsummering av hvordan Russlands fremgangsmåte i Ukraina er akkurat den samme som i Syria:

Dette går jo også langt tilbake til Tsjetsjenia.

1 Like

Biden: USA innfører nye sanksjoner mot russiske topper

i dag kl 14:32av Sindre Camilo Lode

DEL

– Jeg kunngjør ytterligere sanksjoner på over 400 russiske medlemmer av eliten, politikere og forsvarsselskaper som et svar på Putins krig mot Ukraina, skriver USAs president Joe Biden på Twitter torsdag ettermiddag.

Han fortsetter:

– Personlig tjener de på Kremls politikk, og de bør dele smerten.

Biden er for tiden i Brussel der han torsdag har møtt lederne for Nato-landene i forbindelse med det ekstraordinære Nato-toppmøtet.

Han skal også møte lederne for G7-landene, de syv rikeste demokratiske landene i verden, senere torsdag.

2 Likes

Stoltenberg fortsetter som NATO-sjef og sier fra seg sentralbanksjefstillingen. Høres ut som et klokt valg i den situasjonen Europa og NATO står i.

12 Likes

Lurer på hvilken avdanket AP - politiker som skal steppe inn for Jens som sentralbanksjef nå da. Hva er oddsen på Thorbjørn Jagland?

Neppe avdanket, ei heller AP-politiker. Ida Wolden Bache blir ny sentralbanksjef – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

9 Likes

Beste sammlefilmen over angrepet i havna.

Tydelig at 2 båter står igjen i havna og brenner mye. ( er rapportert om 2 båter som er totalskada og ikke kan reddes). 2 båter flykter hvor det er synlig brann på den ene. ( 2 båter er rapportert med skader/lettere skader).

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Jeg skjønner at det kan gå en kule varmt i en krigssituasjon så jeg må berømme de som utveksler krigsfanger, levninger etter soldater osv. Utrolig bra at noen holder fatningen.

Kjenner jeg meg selv hadde jeg vært så forbanna at jeg hadde fyllt stein i lommene på fienden og senket han i nærmeste bekk.

9 Likes

At det finnes “nordmenn” som kan forsvare noe slikt!?!