Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

I klippet her er det faktisk noen på russisk tv som sier rett ut hvor ydmykende det blir for Russland å inngå en fredsavtale med Ukraina.

Putin vil nok heller at dette drar ut i tid enn å inngå en dårlig avtale. Det kan ikke gjentas for ofte at eneste vei framover er å gi Ukraina mer militært materiell slik at de kan kjempe fram gode vilkår for en avtale. Man ser allerede nå at Russland har skiftet strategi for en lengre krig, de angriper nå drivstofflager og matlager over hele Ukraina med missiler.

9 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

HVIS det der er en fake, så er den VELDIG sofistikert. Men ingen tvil om at denne dama som har tweeten den er supersuspekt, da hun er “an alumnus of Moscow State Institute of International Relations under the Ministry of Foreign Affairs”

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Da snur vi debatten tilbake igjen.

Ser en liten episode av en TV serie og 10-15 rapporteringer ligger klar når jeg kommer tilbake.

1 Like

Imponerende sminket overleppe på han ene i så fall. Og i hvert fall en av dem har IKKE en naturlig vinkling av benet sitt etterpå

Jeg ønsker jo ikke å tro at dette er ekte, men det ser virkelig sånn ut for meg.

Tenker at dette egentlig er en VELDIG relevant diskusjon @Evilfreud !

Om det viser seg at ukrainske soldater er skyldige i så grove krigsforbrytelser som vises her, så vil verdensopinionen kunne justere seg til dels kraftig.

Veldig enig i at deler av den er verdt å ta.

Men var fryktelig mye crap også. Og det kom en plass mellom 10 og 15 rapporteringer inn. Så da forsvinner de gode poengene blant all dritten. ( Men det virker som noen brukere konsekvent støyer til poster når det kommer gode poenger som de ikke liker).

Og til folk som poster memes for å disse andre sine poster. Sånt kan man bare drite i,

Jeg vurderte å poste en link tidlgiere som viser et dusin og litt til med Ukrainske soldater som var henrettet etter at de overga seg, mens russiske soldater ler. Men jeg lot være fordi det er fælt.

Det er krig. Mye fælt skjer.

4 Likes

Til og med Russland lærer av sine feil.

Så de har nok hevet kvaliteten på propagandafilmene sine noen hakk.

Den nevnte leppa så silikonaktig ut, og litt blekere enn den burde være. (nei, jeg er ikke lege, men jeg har slått meg ganske bra noen ganger, og slike lepper bruker å skifte farge ganske raskt. De blir sjelden bleke i alle fall, og de blør også ganske bra en stund. Og innen de har sluttet å blø, så har de ofte fått litt farge. Med mindre det er snakk om en infeksjon da…)

Husk at deler av Ukraina har kuldegrader, soldatene har vært ute lenge og de kan være dehydrert evt annet.

Mange naturlige forklaringer på mye.

Det er faktisk verdt å tenke på at samtlige ukrainske soldater kjenner noen som har daua i bombeangrep. Da er det lett å la følelser løpe løpsk.

2 Likes

Og du vet at dette er Ukrainske soldater som skytter russiske fanger, og ikke omvend?

Hvilke kriterier legger du til grunn for å verifisere dine kilder?

1 Like

Kan like gode være ukrainsk soldater elelr? De henretta folk tidligere. De områdene de seg tatt banker de opp folk helt vilkårlig. Har ingen tilitt til noe som kommer fra russisk side. Det er like korrupt som nord Koreas propaganda. Russland har forbudt alt som kan minne om kritikk.Totalitært og helt forferdelig.

2 Likes

Strammer seg godt til i Russland nå.

Åpen maktkamp er helt tydelig igang.

Samtidig ser det ut som Russerene gjør alt de kan for å få Donbas.

Ser det flere ganger er nevnt at store deler av den Ukrainske hæren kan bli fanget der. Det er feil Kun Donbas Military group som var 30k mann når krigen startet som er på den fronten.

3 Likes

Skal man først bryte krigens regler på groveste vis, og deres egen side er avhengig av goodwill, så sørger man for det første for at ingen overlever. Og for det andre, så sørger man for at man i alle fall ikke filmer det.

Russland har sluttet å bry seg om hvordan de fremstår, men de er igjen ekstremt opptatt av å la ukrainske soldater fremstå i et så dårlig lys som mulig. Ikke minst med tanke på å minimere lysten for russiske soldater til å overgi seg…

De nevnte videoene kommer til å bli ettergått av eksperter, geolokalisert, og soldatene vil bli identifisert.

Forøvrig, så er det en annen mulighet for hvorfor skuddsårene ser relativt udramatiske ut. Samt tildels manglende rekyl. Og det kan være subsonisk ammunisjon.

Og fangene kan forsåvidt være russiske, og kan ha forsøkt å overgi seg til ukrainske soldater. Men så er de “ukrainske soldatene” FSB eller Spetznas i forkledning.
Og da er det jo helt utmerket å skyte fangene og filme det. Og gjerne la de ligge en stund, før russiske styrker på mirakuløst vis dukker opp og redder de som overlever, slik at de kan fortelle om opplevelsene sine på video.

2 Likes

UKR bruker både blå og gule.

Kommer litt ann på hvor det er . Ikke bare azov som har blå.

1 Like

Flott artikkel om det Ukrainske flyvåpenet!

De understreker også et prekært behov for mer forsyninger og mer avansert utstyr.

3 Likes

Hei til kildekritikk :joy:

1 Like

Ingen ekspert på kroppsspråk, men de andre herremennene i det klippet så relativt ukomfortable ut da han fyren snakket om konsekvensene av en avtale med Ukraina :sweat_smile:

3 Likes