Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

De ga opp hele nordøst Ukraina fordi det er umulig å holde det med 100k soldater. Hvorfor skal de klare å holde områdene i syd?

1 Like

Jeg er redd det vil være relativt enkelt gjennomførbart for Russland å innta defensive posisjoner som effektivt stopper konvensjonelle styrker i de østlige regionene det er snakk om og/eller Krim. Klart, om NATO plutselig skulle delta (massivt) med sine mest sofistikerte kapasiteter, så blir kanskje historien en annen. Men det er neppe sannsynlig (eller ønskelig, dersom man frykter eskalering).

Nå skal jeg ikke være for bastant, da jeg ikke har sett grundig på geografien mv. Men, i utgangspunktet, så er det en en helt, helt annen sak å forsvare territorium hvor man i utgangspunktet har relativt god kontroll.

5 Likes

Alle mindre språk i ukraina har beskyttelse i grunnloven. Det gjelder også russisk.

2 Likes

Får bare håpe det kommer en diplomatisk løsning her om kort tid. Våpen er ikke løsningen.

1 Like

Jeg tror det blir vanskeligere å drive russerne ut av den opprørskontrollerte delen av donbass. Her er det russerne som kan drive forsvarskrig. I følge Kamil galeev er donbass et slags russisk eksperiment i totalitært samfunnssystem. Privat sektor er nesten borte. Innbyggerne får valget mellom å jobbe for militærets bedrifter eller delta i krigen (mot en bedre lønn). Dermed blir det færre falne russere. Sanksjonene passer putin ganske bra, så lenge de får eksportinntekter fra råvarer, som havner hos oligarkiet. Lav levestandard for resten av folket er bra så lenge de kan kontrolleres. Formuesoppbygging fra selvstendig næringsdrivende blir sett på som en trussel som kan utfordre det sittende styret.

Hvorfor gjorde de ikke det utenfor kyiv da? Hvis det er så enkelt?

Det er en grunn til at ingen kriger etter første verdenskrig har blitt skyttergravskriger. Det vil alltid gå an å slå et hull i en lang linje og angripe ræva.

Donbass området ble ikke tatt tilbake av Ukraina fordi det var bedre med en usikker fred og de hadde ikke en hær som var trent, utstyrt og motivert for å ta oppgaven. Nå har de det. Dvs, de trenger fortsatt bra med utstyr. Som jeg virkelig håper De fortsetter å få. Det er nå, eller aldri.

Btw, krim er noe annet. Det er veldig lett å forsvare, det er basically en øy med noen små striper land og Ukraina har ikke noen marine

3 Likes

Hva slags diplomatisk løsning tror du dette hadde endt opp med, dersom Ukraina ikke hadde gjort militær motstand??

9 Likes

Fordi det ikke er sammenlignbart med å stå langt inn på fiendtlig grunn? Som sagt, jeg må se nærmere på geografi for å eventuelt bli mer bastant.

Hva gjelder at ingen kriger etter WW1 ikke har blitt skyttergravskriger, så er det en sannhet med store kvalifikasjoner.

Dersom du har Russland i en defensiv posisjon på én side, og et UA backet med vestlige våpen på den andre, så ser jeg ingen andre utfall enn stalemate.

De som verves får dårlig lønn og det er mye tvang. Veldig mange har også rømt. Så du får basically et lutfattig samfunn hvor alle som kan har rømt.

2 Likes

Kyiv ligger 150 km fra grensen. Hvis du ser i sydøst, så er områdene de holder akkurat nå et par hundre km inn i Ukraina. Så da burde de ikke klare å holde de heller da?

Jeg nevnte at krim er basically en øy. Det gjelder begge veier. Mao, Kherson om området øst for der er 3-400 km fra Russland. Russland har skip, men jeg ser på det som sannsynlig at Ukraina får tak i eller har anti skipsmissiler. Da er det bare å få gjemt skipene.

Dette ble tatt opp på NRK nyheter i dag, enten av Geir Hågen Karlsen eller Palle Ydstebø. Grunnen er at det har vært stillingskrig i øst siden 2014 og begge sider er allerede solid befestet. Men det gjelder nok den tidligere frontlinjen og siden Russland nå prøver å ta seg mye lengre vestover blir det ikke det samme.

Jeg tror uansett at en forskjell mellom kommende kamper i øst og den feilslåtte offensiven mot Kyiv blir at Russland nå er bevisste på at de må ha logistikken på plass og at de ikke blir møtt som “befriere”, dvs at de sørger for å gå saktere inn enn f.eks å kjøre inn en lang kolonne som blir til en trafikkork uten drivstoff og mat.

2 Likes

Skyttergraver blir jo brukt, men når du ikke klarer å beskytte artilleriet ditt bak disse fra droneangrep, så er det ikke så veldig hot.

1 Like

Det er vel “bare” å gå rundt? Er ikke befestet inn i Russland?

Btw, teoriene min for det utfallet hvor ukraina kan jage Russland ut av Ukraina krever at de får kontinuerlig med våpen fra vesten, mens Russland må klare seg med det de lager selv. Dvs at Kina og India ikke begynner å forsyne dem med våpen.

Jeg mener også at krim skal godt gjøres å ta så lenge Putin har makten. Worst case bruker de taktiske nukes.

Modererte meg litt. Å sende tropper inn i Russland er å invitere taktiske atomvåpen. Det blir neppe gjort.

2 Likes

Tror ikke Ukraina har slagkraft til en offensiv innover i Russland, det er en utopi. Å være angriper fører til mye større tap enn å være forsvarer, og de tapene har ikke Ukraina råd til. De har slått tilbake ved stor hjelp av russerene selv siden de rykket alt for raskt frem, Ukraina bør ikke gå i samme fellen.

2 Likes

Hvis Kreml anser en trussel mot krim som en trussel mot Russlands eksistens, da er vi på skråplanet mot atombombing.

2 Likes

Ukraina førte jo en offensiv mot Russland nå som førte til at Russland måtte slå retrett? Hvorfor skal de ikke klare å gjøre det over hele fronten?

Dette er vel et av punktene Zelensky har nevnt at de ikke ser for seg å ta tilbake Krim. De har foreslått som del av fredsavtalen at statusen til Krim skal være “uavklart / omstridt” og at en kan ta det opp igjen om 15 år. Dvs at Putin er borte om 15 år slik at de ser for seg at det kan være noe han kan gå med på.

2 Likes

Er en helt annen ting å slå tilbake en utslitt styrke med ødelagte forsyningslinjer enn å invadere hjemlandet deres.

Forskjellen på en måned:


Alt vi skylder dette landet

15 Likes

Dersom Vesten forsyner Ukraina med tilstrekkelig militær slagkraft slik at landet kan holde oppe motstanden over lang tid, sammen med enda sterkere økonomiske sanksjoner mot Russland, er det beste håpet at den totale prisen for Putin blir så høy at en diplomatisk løsning som er god nok for Ukraina kan bli en realitet.

2 Likes