Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ideologene i Kreml viser sitt sanne ansikt:

Fra VG:

Vil «straffe» dem som støtter myndighetene

Og nå skriver kronikkforfatter Sergejtsev at denne såkalte avnazifiseringen ikke bare gjelder eliten og de politiske makthaverne, men for alle som har bidratt til å gi dagens ukrainske myndigheter makt, altså folket.

Sergejtsev, som ikke legger frem noen bevis for sine påstander, mener det er trolig at flertallet av Ukrainas befolkning er dratt inn i nazistregimets politikk.

– Den nazifiserte massen av befolkningen kan teknisk sett ikke straffes direkte som krigsforbrytere, skriver han, men fortsetter litt senere:

– I tillegg til toppen er en betydelig del av massene, som er passive nazister, også skyldige. De støttet og henga seg til nazistenes makt.

For disse foreslår han krigen som straff:

– Den rettferdige straffen mot denne delen av befolkningen er at de må lide gjennom de uunngåelige vanskeligheter som følger etter en rettmessig krig mot det nazistiske systemet, skriver han.

2 Likes

image

7 Likes

Er det noen som har gjort en vurdering av hvor mange btg’er som er operative hos russerne nå? 600 tanks er jo i seg selv 60 btg’er…

1 Like

Criticalthreats.org skriver dette:

Russian forces withdrawn from the Kyiv axis are highly unlikely to be effectively deployed elsewhere in Ukraine and are likely a spent force.

These units are understrength, missing equipment, and likely highly demoralized. Russian servicemen from the Kyiv axis ordered to renter combat operations may desert or refuse orders, which has occurred in several Russian units throughout the war—including several units that had not yet entered combat.

Jeg har ikke noen oversikt over hvor mange dette var, men kanskje 1/3 - 1/2 styrken? Russerne driver å mobiliserer tidligere stridende (60k), men sånn jeg har forstått situasjonen, så vil de ikke ha tungt utstyr tilgjengelig for disse.

Jo klarere Ukraina klarer å vinne kamper/slag, jo dårligere blir moralen til de russiske troppene og jo dårligere sloss de og jo vanskeligere er det å få dem inn i Ukraina. Det var jo referert til en undersøkelse litt tidligere her om hva de forskjellige aldersgruppene tenkte om krigen og av 18-24 gruppen så var det stor frykt for å bli sendt til fronten.

Du kan lese den siste oppdateringen her: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-april-4, svært interessant lesing. Kort sagt, Russland har noe slagkraft igjen som de fortsatt bruker offensivt, men det kan fort være at det snur i Donbas også nå. Dvs at det blir en defensiv russisk krigføring fra om ikke så mange dagene.

1 Like

Interessant, de mener at hele kyiv-armeen mer eller mindre kan avskrives. Jeg leste et sted at Russland hadde 170 btg, og at 120 var satt av til “operasjonen”.
Jeg skjønner ikke hvordan azov kan holde stand i mariopol, ammunisjon, mat, vann osv. Går de ikke tom?

1 Like

Michael Kofman estimerer at de fortsatt har 80 av 120 BTG’er, men at usikkerheten er veldig høy. Han tror også at Russerne har mer mangel på personell enn utstyr.

1 Like

criticalthreats antok de ville vært slått ut i går, så de forstår det ikke helt de heller. De må tydligvis ha stashet store mengder mat, drikke og ammo før krigen startet. Det var jo klare tegn til at det kom til å skje. Kanskje de også hadde laget seg et underjordisk nettverk som de bruker til å gjøre det lettere å forsvare seg. Historisk, så har det vært et helvete å ta byer forsvart av folk som nekter å gi seg. Jeg tenker da spesielt på Leningrad (nå st petersburg) og Stalingrad (nå volgograd). Jeg forstår også hvorfor de ikke gir seg. De antar jo rett og slett at de kommer til å bli torturert/henrettet.

I tillegg er det stort vedlikeholdsbehov for tanks og beltekjøretøyer som brukes - jeg vil tro det er mange som er kjørt tilbake til reparasjoner pga. vedlikeholdsbehov og.

1 Like

Russland mener jo ikke den kan avskrives og vil prøve å sette den inn i Ukraina igjen. Critical threats mener det vil være særdeles motvillige tropper med mye tungt utstyr stående igjen i Ukraina.

Toucher innom temaet her

Trenten (mannen med ‘‘dekkanalysen’’) er tilbake. Interessante betraktninger

3 Likes

Eller 120 BTGs uten noen offensiv kraft…

Jeg forventer å se at Ukraina samler seg i 2-3-4 større punkter hvor fokus er å avskjære logistikk mot Donbass og Mariupol.

Jeg tror det vil være en hovedinnsats mot Kherson øst for Dniepr ned fra Zaporisha tenker jeg - muligens en avgreining mot melitopol eller mellom der og Berdiansk. Videre vil noe av det som har vært aktivt ved Sumy og Chernihiv flyttes til øst for Kharkiv og man vil nok parallelt forsøke å avskjære tilførsler til Izyum og også forsøke å få en del tropper og materiell inn mellom Izyum og byer lenger sør.

1 Like

Det er ikke et ord om massemordet mot folket i Ukraina ,men to lange reportasjer om nazister i Ukraina ,i lands… blekka.Fy…

4 Likes

På tide folk får opp øynene for hvilket tankegods som rører seg i partiet Rødt

14 Likes

Jeg har forsåvidt lest om Russland sine styrker, så interessant å se hva han skriver om de ukrainske:

Regarding Ukraine’s strength: If they manage to get their ranks in order, they can defend well. To go on the offensive, I’m not so sure. For that they lack needed equipment such as armored vehicles, medium and long-range missiles, etc.

Ukraine has armor but it’s considerably less than Russia’s. What the Western allies have promised to send helps to make the deficit shorter but not equal. Also, I can’t see so much additional equipment that could still be promised that would change that balance.

So, in order for Ukraine to liberate all territories, Russian troops need to suffer complete demoralization."

Det neste twittertråden du postet beskriver hvordan ukrainsk lett infanteri fikk Russland på rømmen nord for Kyiv og at de driver på med det samme i sør nå.

1 Like

Det er til å spy av. Har ikke ord.
Noe annet som har forbauset meg er at det finnes Steigan tilhengere (Quislinger) også på det jeg oppfattet som ytre høyre siden.
Jeg tittet inn på document.no og så masse kommentarer der som var helt for jævlige. Jeg prøvde å ta til motmæle ved å skrive noen kritiske kommentarer, men de ble sensurert, dvs ikke publisert.
Det virker derfor som om fløyene på begge sider møtes “på den andre siden”.
Skremmende.

14 Likes

Russerene startet krigen med 110 BTGer.

Ifølge Russerene selv så bestod den russiske hæren i 2021 av 170BTG ( Battalion tactical group - Wikipedia )

De skal ha mistet minst 30 BTGer. dvs enten totalt utslettet eller så skadet at de ikke er stridsdyktige.

Horseshoe theory - Wikipedia

4 Likes

Folk i gamle AKP (m-l) og nå Rødt er jo idealister. Derfor støtter de sine idealer 110 prosent. Helt til de ikke gjør det lenger. Linjeskiftene kommer ovenfra og ofte overrumplende.
Det er litt oppsiktsvekkende egentlig hvordan enkelte helt notorisk havner på feil side av historien.
En dag tar garantert også omfavnelsen av Putin slutt med et brått linjeskift. Som det har skjedd med Lenin, Stalin, Mao, Pol Pot og Enver Hoxha.
Over tid ser det ut som om valget av idealer defineres ut fra fiendskapet til Vesten, og i særdeleshet USA.

I parentes bemerket er jo noe av det formildende med Vesten at vi taler med ulike stemmer, der kritiske røster ikke er noen mangelvare. Likevel har vi også grupperinger som står last og brast med USA i ett og alt. Ikke veldig imponerende det heller.

9 Likes

Angående krigsforbrytelsene mot sivilie i Bucha:
Godt mulig denne er lagt ut før, har ikke fått med meg, men burde legge enhver russisk benektelse død om du stoler på noen kilder overhode.

Sideby side video av bil som kjører gjennom Bucha med satelitt bildet fra 19 mars på høyresiden… (var vel nytimes som gjorde denne “jobben”)

10 Likes