Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Russland/Ukraina debatt 3

Grusomhetene kjenner ingen grenser

2 Likes

Nei.

Ekstremt treffende.

4 Likes

Russland truer nÄ USA at det vil fÄ alvorlige konsekvenser om de ikke slutter og sende vÄpen til Ukraina.

1 Like

Hmmmmmm




. to stop the irresponsible militarization of Ukraine, 




Er det mig der tager fejl her, men er det IKKE Rusland der bidrager med mest her
?

2 Likes

George Allison (@) tweetet 1:25 p.m. on fre., apr. 15, 2022:
This leaked image shows what really happened to the Moskva. https://twitter.com/geoallison/status/1514852513761136641/photo/1
(https://twitter.com/geoallison/status/1514852513761136641?t=nR15FXbQdualBx_vPOBCxQ&s=03)

2 Likes

NÄ har jeg lest plakaten pÄ veggen, som omhandler hvordan befal og offiserer skal handle under krig. Vernepliktige er stort sett alle menn som er vernedyktige og mellom ca 18 og ca 44, og kvinner fÞdt etter 01. jan 1997 og i vernepliktig alder.

Fra Store Norske Leksikon:

«i Grunnloven av 1814 ble det slÄtt fast, i det minste i prinsippet, at: «Enhver Statens Borger er i Almindelighed lige forpliktet, i en vis Tid at vÊrne om sit FÊdreland, uden Hensyn til FÞdsel eller Formue.»»

SĂ„ i utgangspunktet alle ifĂžlge grunnloven.

«I dag bestÄr mobiliseringsstyrken i praksis av de ca. 40.000 soldatene som tilhÞrer Heimevernet(HV). I tillegg kommer Sivilforsvaret med en styrke pÄ ca. 8 000 tjenestepliktige menn og kvinner, organisert som en del av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). I tillegg til det kommer ogsÄ Industrivernet, som bestÄr av lokalkjente ansatte, trent og utstyrt for Ä hÄndtere aktuelle hendelser pÄ egen arbeidsplass.«

SĂ„ i praksis en hel del mindre.

Vernepliktige som forsvarer sitt land er vel ikke Ă„ anse som sivile, eller tar jeg feil?

Da mener nok Putinistene her inne at Nato mÄ gi seg. Putin advarer,.,.,.,

Send sÄ mye vÄpen at Ukr kan bombe driten ut av russerne!
Er det noen som er skyld i «unpredictable consequenses» sÄ er det russerne.

12 Likes

Mer utfyllende om advarsel i fra russland her, og forstÄr jeg riktig bryr ikke Biden seg det minste om advarselene.Bra.

3 Likes

Biden burde advare Ru om konsekvensene av deres krig og fortelle at Nato ubÄter kan utslette hele dritten pÄ minutter.

8 Likes
10 Likes

Det virker som folk pÄ forumet tror, fordi jeg kommenterte at Russland ba sivile trekke seg ut i forkant av de verste angrepene, at jeg av den grunn enten er russer, er pro-russer, forsvarer Russland eller er imot Ukraina, at jeg er feig, at jeg er en tulling, idiot, klovn eller troll.

Hvorfor? Er det ikke mulig Ä komme med saklige kommentarer, om fakta som pÄ papiret vil gi Putin en viss rett ovenfor sine egne innbyggere? Blandet med massiv propaganda, tv-debatter med halvgale og fullstendig hjernevaskede debattanter; det er dette russerne fores med av informasjon?

Det som er stuerent virker Ä vÊre Ä snakke i munnen pÄ hverandre om grusomhetene som skjer - som vi alle er 100% imot; om hvilke groteske vÄpen som brukes, hvem som voldtok hva, vi mÄ jevne Russland med jorden, alle russere fortjener Ä dÞ, NATO mÄ settes inn asap osv. Selv de som er imot overdreven stÞtte fra NATO fordi de er redd eskalering med atomvÄpen blir til tider stemplet som feige klovner.

Jantelovens klamme hender holder til tider kvelertak pÄ forumet. For et par mÄneder siden mente noen at dersom Ukraina erklÊrte at de ikke ville bli NATO-medlem, at mye av krigen kunne unngÄs. Man ble stemplet som feig, klovn osv. Men ingen vet hva Russerne ville gjort, om de kunne holdt ord feks, om Ukraina kom med den lovnaden. Du som tror du vet at de ville fortsatt Ä invadere tar feil, for du vet ikke det. Du vet heller ikke at de vil invadere andre land som ikke er NATO-medlem.

Totalt sett har den sosiale «sensuren» fÞrt til en relativt *ensrettet debatt. Noen gidder Ä skrive litt kontroversielt en gang imellom, men mange er sÄpass affektert av grusomhetene vi fylles med av media at det er vanskelig Ä tenke klart. *For krig er alltid grusomt, og ved Ä fokusere pÄ individene klarer media Ä sanke nyhetsverdi i lang tid. Inntil det ikke selger sÄ mye lenger. Vi ser allerede at det er fÊrre hovedsaker om ukrainakrisen. SÄ leserne har kanskje begynt Ä bli mettet av grusomhetene. Vi ser ogsÄ
Langt fÊrre innlegg om krisen pÄ forumet.

Men fortsatt skriver folk i fullt alvor at de Ăžnsker alle russere jevnet med jorden.

SpÞr du meg er det ganske snevert Ä dÞmme et helt folkeslag pÄ grunn av grusomheter gjort av hjernevaskede soldater kommandert av en hjernevasket leder. Det kan minne om den tyske befolkning under andre verdenskrig som i stor grad ogsÄ var hjernevasket og dÞmte jÞdene nord og ned. OgsÄ her i Norge var det en del jÞdehat - som de fleste av oss i dag heldigvis fordÞmmer.

Og de samme psykiske mekanismene er i spill i dag som de var fÞr og under andre verdenskrig. Massesuggesjonen. Propagandaen. Hjernevaskingen. Ensrettingen. Oss mot dem. De onde og de gode. Svart og hvitt. Men fargene imellom er ogsÄ interessante.

8 Likes

Virker som Russland bygger opp til en eller annen voldsom offensiv nÄ
De trenger pÄskudd.

Russiske soldater, ja!
Det kan spare uskyldige ukraineres liv. SĂ„ en god russisk soldat er en dĂžd russisk soldat.
Det er noe helt annet enn Ä Þnske dÞd over det russiske folk. Kommer noen etter deg for Ä drepe deg, sÄ mÄ du drepe han (i krigstid)

2 Likes

Fordi det ikke gir putin rett. Han ba sivile evakuere slik at de var lettere Ă„ drepe.

3 Likes

Hadde de bare skrevet det. Det er nok mange som hater russere generelt.

Har du tall som bekrefter at flere sivile ble drept i evakueringskorridorene enn i byene?

Hva med Georgia i 2008 ?