Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Du har fått med deg at folk snudde når de første sivile ble beskutt i korridorene? Eller når røde kors stoppet evakueringen etter funn av miner?

Eller har dette gått deg hus forbi?

Eller for å si det på en annen måte. Putin ba sivile forlate byene via korridorer som ble beskutt og bombet etter alle kunstens regler.

11 Likes

Noen tror russerene er i ferd med å utføre en knipetang i donbas.

Allerede før den store ukrainske offansiven er startet ser det ut som en stor gjeng russere kan bli fanget av en ukrainsk knipetang.

9 Likes

Du mener grunnen til at sivile blir bombet er fordi de hadde tatt en kalkulert risiko som var deres valg, at Putin derfor hadde rett til å bombe de. Er jo helt på jordet alt sammen.

Så kommer du med en a4 side med «dette er blitt en ENsrEttet dEbaTt. kAn iKkE trO at foLk kaLler meg en klovn fordi at jeg ikke tenker sVarT hVitT oG ønSker at ALLE RuSsere skal DØØ»

6 Likes

Har du fått med deg angrepet på togstasjonen som var full av folk som flyktet fra øst Ukraina? Tror det var snakk om 55 døde og over 100 sårede.

Det er jo en enkelthendelse som er veldig godt dokumentert. Hadde det vært en feiltakelse, så hadde man kanskje hørt noe fra Russland og fått færre slike hendelser etterpå. Det kommer jo ikke til å skje.

6 Likes

Dette er narrativet som vises i google fra Wikipedia:

“Russia accused Georgia of an “aggression against South Ossetia”, and launched a full-scale land, air and sea invasion of Georgia, including its undisputed territory, on 8 August, referring to it as a “peace enforcement” operation.”

Minner forøvrig om diverse operasjoner i midtøsten og Afghanistan.

Hva som er sant vet vi ikke, og så vidt vi vet kan ingen se inn i fremtiden.

Samme som i Ukr altså :slight_smile:

4 Likes

De går aldri inn i noe land uten at de har fabrikkert godt med situasjoner først. Absolutt alle angrep mot alle land følger det samme mønsteret.

4 Likes

Hvis Ru vinner får Putler bekreftet at vesten er dekadente og svake. Da fristes han til å gå videre.
Et NATO land, så er vi i krig.
Derfor er det 100% nødvendig å stå hardt mot Putin NÅ.
Når Putin advarer om konsekvenser om Nato bevæpner Ukr må Nato svare at de konsekvensene kan være at hele Ru fjernes fra kartet på bare minutter.
Det farligste vi kan gjøre er å være svake.

Send inn en sverm av droner og utslett drittsekkene !

7 Likes

Putin ødelegger påska? Kjemiske våpen eller atomvåpen som “hevn”?

2 Likes

Er bare fake, men om det skulle stemme - so what ?
Hva er det russerne driver med i Ukr da?
Fuck them!

1 Like

Tiden er inne. Nato har hatt god tid til å bygge opp styrkene.
Send beskjed til Putler om at alle russere som befinner seg i Ukr om x dager vil bli drept.
“Til Nazi-Putler. Det opplyses herved at Ukr vil være medlem av Nato fra 25.april.2022. Regner med at du skjønner konsekvensene for Nazistene dine i Ukraina hvis de ikke er ute innen denne dato. Mvh Steklov”

4 Likes

Nei du mener at jeg mener. Jeg gjengir fakta: Putin ba sivile komme seg ut av byene, noen dager senere startet bombingen. Fritt etter hukommelsen. I motsetning til mange andre på forumet holder jeg en viss avstand til heseblesende daglige oppdateringer rundt denne krigen og de fleste andre nyheter.

Så vidt jeg husker var togstasjonsangrepet (som jeg fordømmer 110% og det samme gjelder alle andre krigsforbrytelser) en god stund etter at Putin ba sivile forlate byene - jeg oppfordret nemlig en jeg kjenner i Odessa å forlate byen i god tid, rett og slett fordi også den byen kunne komme til å bli jevnet med jorden. Han var åpenbart ekstremt stressa og trengte å komme seg i ro. Angrepet på togstasjonen skjedde flere uker etter - jeg fikk med meg det fordi det var så ekstremt. Jeg sier IKKE at det kan rettferdiggjøres på noen måte, men slik jeg husker det var det snakk om et kort tidsrom sivile ble bedt om å evakuere.

Uansett: vi må huske at russerne får servert tilsvarende informasjonsnarrativ, bare med motsatt fortegn og enda mye mer ekstremt, det skaper selvsagt splid mellom to parter som tidligere har betraktet hverandre som broderfolk.

1 Like

Putin ba sivile bruke korridorer han bombet så fort sivile brukte nevnte korridorer.

Det er ikke så mye vanskeligere enn det.

7 Likes

En forenkling av virkeligheten i tråd med god gammeldags svart/hvit tenkning.

Du kommer med spørsmål, men når du får svar, så ignorerer du det. Virker ikke som om du bryr deg om svarene?

5 Likes

Hvordan er fakta på bakken en forenkling?

4 Likes

Dette er ikke fakta:

Det er ikke slik at en kan teppebombe byer til grus så lenge en gir et par dagers varsel og at sivile som ikke har flyttet seg innen da har seg selv å takke.

8 Likes

Men mener du da at hvis Putin sier at han skal bombe og ta over Finnmark så bør man så raskt som mulig tømme Finnmark og la det bli russisk? Eller at man skal evakuere sivilbefolkningen og la det bli en militær slagmark? Og hvor ofte skal man tømme Finnmark? La oss si at Putin truer med bombing en gang i måneden men ingenting skjer, skal man da tømme Finnmark hver måned? Eller skal man kanskje bare si at, “vet du hva Putin, vi er en suveren stat og våre innbyggere har lov i følge menneskerettighetene til å leve her i fred”?

9 Likes

Det her ser ut til å være kjernen i din argumentasjon men det ser ikke ut til at du klarer å skjønne hvor jævlig provoserende et slikt utsagn er.

11 Likes

Helt enig, men det gir likevel en viss rett når Putin senere rettferdiggjør drap av sivile: “vi sa - de nektet og måtte bære konsekvensen”.