Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Den menneskelige verden er ikke et sted hvor man praktiserer survival of the fittest. Det hører hjemme i dyreverden.

Ukraina er et suverent land med grenser, eget folkeslag, arv, kultur og folkevalgte til å styre for seg. Ingen, uansett hvilken himmelretning man kommer fra, har en gyldig rett til å true og utrydde Ukraina og ukrainerne.

At man er lever i en prehistorisk verden med undertrykte mennesker og en grådig og arrogant maktelite er de fritt til å praktisere etter innenfor egne grenser.

Men at de roper til naboen; «hey, kom dere avgårde før vi bryter all menneskelig respekt og folkeverd og bomber dere sønder og sammen kan på INGEN måte legitimeres. Hvis man tror at mennesker i den opplyste verden mener at Putin her opptrer ryddig og innafor er det bare trist å lese. Da er nok ikke det norske demokratiet og dette landet et sted å bo i.

(Tror det er åpent for at man kan flytte noen 100 mil nord-øst hvis man vil. En trenger ikke engang å være redd for å ikke ha noe å gjøre. En får ganske kvikt utlevert en drakt med symbol og grei ordre om å drepe nazister, homofile, og ta med det du kan av barn og kvinner samtidig.)

Det er helt groteskt det som skjer, det skal være klin umulig å forsvare «advarslene» og handlingene som utøves.

15 Likes

Her er nøkkelen hvor du bommer totalt.

Putin ber sivile forlate byen. Så bomber han dem når de forlater byen.

Opplagt for alle er jo at han ønsker å drepe flest mulig.

Seriøst spørsmål : Troller du eller tror du faktisk på det du skriver ? at siden sivile ikke ville forlate byene ( da putin bombet fluktrutene han hadde pekt ut til dem) så kan ikke putin klandres for drap, voldtekt og halshugginger?

14 Likes

Du må være fullstendig AFK i hodet ditt om dagen. Virker ikke som du er klar over hvor mye piss du lirer fra deg i denne tråden. Holy shit

4 Likes

18 minutter siden av NTB

Russland angrep rakettfabrikk utenfor Kyiv

Russiske styrker har angrepet en militær rakettfabrikk nær den internasjonale flyplassen i Kyiv. Ødeleggelsene er omfattende.

Fabrikken tilhørte Ukrainas statlige våpenprodusent Ukroboronprom og produserte Neptune-raketter. Ukraina hevder at det var slike raketter som ble brukt mot det russiske flaggskipet Moskva, som sank i Svartehavet torsdag.

Russland nekter for at skipet ble truffet av raketter og hevder at en brann antente ammunisjonslageret om bord.

Ifølge russiske myndigheter ble det benyttet fem langtrekkende Kalibr-raketter i angrepet mot våpenfabrikken utenfor Kyiv, og disse ble skal ha blitt avfyrt fra et russisk marinefartøy i Svartehavet.

Journalister på stedet bekrefter at det russiske angrepet forårsaket store skader på våpenfabrikken og et administrasjonsbygg.

Angrep fabrikken etter at Moskva selvantente :crazy_face:

Lurer på hva som er dårligst for russisk moral. At skipet synker fordi de ikke klarer å håndtere våpen, som er den offisielle russiske grunnen, eller fordi Ukraina har skutt det i stykker.

Jeg tenker hele situasjonen Russland har satt seg i er som å stelle seg midt uti steinur og så utløse et ras under seg. Du blir tatt med selv også.

7 Likes

Apropos provokasjoner:

Denne argumentasjonen, gir altså ingen mening og Putin har ingen god grunn for sin krigføring. (Ser at @Sjakk har publisert denne før, men den tåler nok å komme frem i lyset og bli lest av en og annen som forstår Putin så godt)

5 Likes

Svarene jeg fikk var retoriske spørsmål og utsagn, det jeg ba om var om @Evilfreud hadde tall som viser at “Putin ba sivile evakuere slik at de var lettere å drepe”.

Dette er ikke en krig i svart hvitt bortsett fra at det ikke er noen tvil om at Russland har gått til angrep på Ukraina og utført forferdelige krigshandlinger.

Bastante og overdrevne utsagn fører til mer splittelse og ensporing og er generelt fordummende.

De fleste her inne er mer belest i temaet krigen i Ukraina enn det jeg er - og er farget av det.

Etter at jeg under et intervju på internasjonal TV ble bedt om å si noe annet enn det jeg nettopp hadde sagt til kamera (og jeg gikk med på det og det jeg sa andre gangen ble sendt gjentatte ganger), har jeg skjønt at det som blir sagt på nyhetene lett kan være en fordreining av virkeligheten. Derfor velger jeg å ta litt avstand fra de detaljerte nyhetene og heller se de større linjene. Det gjør nok at noen av mine uttalelser blir klossete og sikkert føles provoserende. Forståelig!

Dette virker overdrevet og som forenkling av virkeligheten: hvor mange sivile har kommet seg bort fra byene?* Hvor mange har blitt drept?** Er det slik at Putin har bombet alle sivile så fort de har satt foten inn i en av de nevnte evakusjonskorridorene?***

**under to tusen bekreftede dødsfall fram til 15. april, men faktiske dødstall kan være langt over, så en artikkel påstå 21000 døde bare i Mariopol.

***nei.

Det har også vært mange kommentarer og jeg får ikke svart alle.

Edit: endret tallene etter kritikk. Poenget her er at om Putin hadde ønsket p drepe så mange sivile som mulig, som en del her inne ser ut til å tro, så kunne han drept langt flere.

Er det derfor millioner har kommet seg ut av byene, mens bare 2000 sivile er drept?

Du sier dette [quote=“stAMy, post:7123, topic:32747”]
Virker ikke som du er klar over hvor mye piss du lirer fra deg i denne tråden. Holy shit
[/quote]

Som svar på dette:

Svar meg da: når Putin senere snakker til sitt folk på TV: vil det være lettere eller vanskeligere å rettferdiggjøre krigshandlinger mot sivile når han i forkant har sagt: “vi ber alle sivile forlate byene for vi kommer til å jevne dem med jorden”?

Du ved - om nogen - godt at de 2000 civile der nævnes her, er dem som FN med meget stor sandsynlighed kan bekræfte hidtil er slået ihjel af russerne - MEN at selvsamme organisation tillige nævner at dette tal med meget stor sandsynlighed er mange gange større…

Så at tage dette tal “2000 civile” er helt ude af kontekst, og for mig nærmer det sig useriøsitet eller noget der er værre, når du nævner dette tal i din sammenligning.

Nej, jeg tror ikke du er Putin fan, dine argumenter generelt herinde (omend jeg ikke så tit er enig) bærer normalt præg af seriøsitet, men her føler jeg du fejler i den grad….

Civile drab kan ikke undskyldes, eller forklares med, de kunne jo bare have flyttes sig når vi nævnte det - dette uanset hvem der myrder civile………

3 Likes

Mauriopol antar man det er mellom 20 og 30.000 døde. Iføgle byens myndigheter.

Men siden de ikke får telt opp alle likene så er man ikke sikre.

2000 er de man er sikre på. Og det kommer til å stige massivt.

4 Likes

Når betraktet ukrainere og russere hverandre som broderfolk mener du? Naboer, ja. Broderfolk, neppe.

Kan du utdype hva du mener med “dette er ikke en krig i svart hvitt”?

1 Like

Enig - endret tallene etter kritikken.

4 millioner ukrainere flyktet til andre land, 6 millioner flyktet innad i landet. Av disse er en del sivile drept, men det er overdrevet å si at Putin har forsøkt å drepe så mange sivile som mulig.

Hva er ellers motivet når de bevisst går etter sivile mål?

3 Likes

Putin har forsøkt å drepe eller deportere så mange etniske ukrainere som har havnet bak egne linjer som mulig.

Og i tillegg har Putin sluttet å bry seg om hvordan de fremstår utenfor Russland.

Jeg mener påstander som at Putin forsøker å drepe så mange sivile han overhodet klarer maler krigen svartere enn den faktisk er (den er temmelig svart allerede, så hvorfor overdrive?) Vi serveres et narrativ, og med gjentatt eksponering går vi gode for at det er den hele og fulle sannhet. I Russland serveres en annen sannhet, som i våre øyne er riv ruskende gal, men som i russernes øyne stemmer godt med virkeligheten fordi de har blitt servert den så mange ganger. Poenget er at korte har nær sagt slagord vanner ut det som kan være en god diskusjon rundt meningsinnholdet i de narrativene vi serveres. Krig er jævlig, men det er noe i måten ting fremstilles på som gjør at vi settes i en fight- or flight-modus og som gjør diskusjon vanskelig. Vet ikke om det ga mening(?)

At de bevisst har gått etter sivile mål er ikke det samme som at de prøver å drepe så mange som mulig sivile.

Man kan ikke legitimt bombe boligblokker med den unnskyldning at man først ba folk om komme seg bort fra dine hjem.
Det er dog et spørsmål om i hvilken grad Russerne bomber boligblokker bevisst, eller om det er et resultat av gammeldags artillerileri som treffer vilkårlig.

5 Likes

Ikke vet jeg, har lest det flere steder, vet at Putin har uttalt seg om det, og forsvarets forskningsinstitutt skriver:

Helt enig, men det hadde nok vært langt verre menneskelige tap om de hadde bombet alle disse blokkene helt uten å si ifra.