Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

58 overlevende…

5 Likes

Denne diskusjonen på statlig russisk tv er vel verdt å tenke på:

Min konklusjon er i hvert fall at Russland har ingen gode intensjoner ovenfor Ukraina eller ukrainere.

4 Likes

Ja vel; så hva er det de prøver på da?

Nei, jeg er fortsatt usikker på hva du mener med at dette ikke er en svart/hvitt krig. Er det at detaljene rundt hva som faktisk skjer i krigens gang ikke er helt klare? Eller dreier det seg om hvorvidt retten til å gå til krig/ spesialoperasjon var til stede eller ei?

Å spre frykt, terror, tvil osv.

Hadde de ønsket å drepe flest mulig sivile ville de sivile tapene vært mye høyere. Det er vel ganske åpenbart?

Det handler om:

  1. flåsete ensporete kommentarer som bidrar kun til å polarisere

  2. historien før krigen startet

  3. medienes farging av narrativene

1 Like

Og for å spre denne frykt, terror, tvil osv. så går de bevisst etter å drepe flest mulig sivile.

Hadde de ikke drept noen sivile så ville de jo ikke oppnådd dette. Ergo tilsier jo all logikk at målene med å angripe sivile er å drepe flest mulig for å oppnå akkurat det du beskriver.

De kunne garantert greid å drepe flere sivile hadde det ikke vært for at de også må bruke store resurser på de ukrainske militære styrkene.

2 Likes

Husk at de forsøker å utkjempe en krig også.

Det meste av etnisk rensing foregår bak egne linjer.

Det er ganske logisk at tunge våpen kun brukes mot mål med militær verdi. Men i motsetning til vestlige land, så prioriterer Russland å beskyte mål der sivile oppholder seg og søker tilflukt. Slik som sykehus, teatere, togstasjoner osv.

Ja, her er det sikkert mye for deg å ta tak i.

Hva mener du om krigens utbrudd da? Var det Russlands rett å starte krigen i Ukraina?

2 Likes

Jeg tror nok ikke de fleste andre ville gått med på å si noe annet, bare fordi de fikk en oppfordring om å gjøre det. Det faller jo bare på din egen naivitet, -en naivitet jeg ville vært forsiktig på å pålegge andre.

I hvilken setting/ærend/nyhetskanal var dette?

Jeg vet ikke hva du definerer som detaljer, men det er i detaljene man virkelig får se styggedommen i krigføringen til Russland.

Å overse detaljene er for meg mer kognitiv latskap enn noe annet. Det er i detaljene man ser folkemordet som pågår.

6 Likes

Gutta, og damer om det er noen av dere som er interessert i krig her inne - det er påske og jeg tror jeg trekker meg fra diskusjonen nok en gang, det blir for mye for meg og helt ærlig har jeg ikke mye kunnskap om krigen eller historien bak.

Det jeg vet og som jeg kommer til å stå for helt til jeg legges i graven eller tas av demens er

  1. Det er mange sider av en sak, og det meste av forenkling polariserer mer enn skaper forståelse.
  2. Medier prøver som regel å skape et narrativ (hint: det er ikke det fulle bildet, for det selger dårlig). Om det fulle bildet blir diskutert er det gjerne under debatt som skaper enda flere følelser som også selger godt.
  3. Historien sitter dypt hos mange og forutinntatte meninger, som kan ha kommet med morsmelken, er vanskelig å endre.

Edit: jeg skrev svar til @RakaBlakk fordi jeg følte han hadde genuine spørsmål:

Det er ingens rett å starte krig mot et annet land. I så fall måtte det være at den starter i befolkningen på grunn av undertrykkelse, franske revolusjon var en reaksjon på ekstreme ulikheter og matmangel og flere andre ting som utløste opptøyer og en slags krig som man i ettertid kan anse som rett. Men det kan argumenteres for at Russland hadde grunn til å angripe: antall russere i områdene som ble angrepet, historisk russisk område, ukrainsk mulig medlemsskap i NATO ble trukket fram som årsak, det er også kommet informasjon om personlige årsaker; en tidligere president i Ukraina ble fengslet eller noe slikt, en personlig venn av Putin. Noe ganske nærliggende er også at Putin er gammel KGB-offiser, han ble nærmest oppdratt av KGB, det vil si han har blitt hjernevasket til de grader, i tillegg er han en kort mann med mulig Napoleon-komplekser og mulig derfor ekstra opptatt av å komme seg oppover i rekkene. Jeg vil tro hvilken informasjon som har nådd Putin fra hans nærmeste også er av betydning, trolig sitter han ikke og googler vestlige medier men er relativt skjermet selv. Jeg tipper det finnes en del økonomiske interesser bak i tillegg til rent militære strategiske mål. Personlig tror jeg kanskje Putin i utgangspunktet ønsket å få Krim på papiret, og også gjerne Donbas og de andre områdene med så mange russere, og derfor satset hardt for å få Ukrainerne til å overgi seg raskt. Det feilet, og så ble han malt opp i et hjørne.

God påske folkens! :sunny::clinking_glasses: :rabbit2:

1 Like

Artig at du kommenterer at man må være forsiktig med media og deres vinkling/narrativ når du tydligvis er blitt lurt av eldgammel propaganda.

Napoleon var sånn cirka gjennomsnittlig høy :wink:

1 Like

Ok da en til…!

Jeg var ung, det var under et sportsarrangement, Sky News var kanalen :slight_smile: på TV fremsto det som nyheter.

Når det gjelder å gi etter for det en autoritet forteller deg å gjøre henviser jeg til det kjente Milgram eksperimentet Milgram-eksperimentet – Wikipedia der voksne mennesker ble bedt om å gi “fanger” elektriske støt. De fleste ga dødelige doser. Det kan selvsagt diskuteres om en reporter fra et kjent tv-team er en autoritet eller ikke…

Enig, det ligger mye i detaljene, men det er også detaljene som kan brukes til å påvirke opinion.

NÅÅÅÅ er det påske for min del. Takk for diskusjonen.

1 Like

Er du enig i disse argumentene?

1 Like

Under gjennomsnittet :slight_smile:

Nei. Det er ingens rett å starte krig mot et annet land.

Nå tar jeg meg faktisk påske.

Jeg elsker når folk sier: nå er jeg ferdig med diskusjonen og så kommer med en lang utledning. Tilsvaret har man ingen interesse av.

2 Likes

Mener du da at Putin ikke hadde rett til å starte krigen i Ukraina og at det dermed ikke finnes noen formildende omstendigheter?

Britisk propaganda som fortsatt sitter igjen i dag.

Han var sånn cirka gjennomsnittlig høy.

Du får Google litt, men husk på at folk var kortere for 200 år siden da.

Det blir selvfølgelig litt på siden, men understreker dog hvor mottagelig folk er for propaganda og hvor lenge det kan henge igjen.

1 Like

God Påske! Kudos for at du står i det selv om vi er veldig uenige med deg. Selvfølgelig enda bedre hvis du skjønner at verden noen ganger må være skarpt svart-hvit, men det kan vi ta etter påske. :wink:

1 Like

Mens @VargVemund tar påskeferie fra Russlands forsiktige behandling av sivile kan jo denne filmsnutten fra Mariopol gi grunn til refleksjon. En by bare litt mindre enn Oslo, just saying…

Hva tror man antallet sivile ofre kommer til å være når det telles opp til slutt, helt grusomt. Vesten MÅ gjøre mer, og Norge har faktisk et spesielt ansvar som profittør på høye energipriser og også nabo til Russland noe som gjør at vi har interesse av at de bekjempes på andre fonter enn vår egen. :ukraine:

18 Likes