Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det finnes ikke ord for denne galskapen.

7 Likes

Ser ut som russerne har satt igang offensiven i øst. Blir spennende å se hvordan Ukraina klarer å holde ut. Kommer til å bli mange drepte på begge sider her dessverre.

Det som er fordelen til UKR.

Øst er den fronten de har mest bunkerser, mest stillinger, mest miner, mest artilleri.

Det er en grunn til at Russland valgte å ikke massivt angripe her i starten. Dette er den absolutt vanskeligste fronten å bryte igjennom for Russland.

Spørsmålet er hvordan russiske tropper som nettop har tapt slaget om kyiv vil gjøre det når man går på en ny initiell smell i øst.

7 Likes

Lurer på hva slags taktikk Ukraina vil bruke. Vil de la Russland strekke seg innover for å kutte fronten deres i småbiter, eller vil de møtte den rett forfra og prøve å kutte av forsyningslinjene med angrep bak linjene? Eller noe jeg ikke har tenkt på.

Tror de vil holde fronten og kjempe. Øst Ukraina er flatt med mindre skog enn i vest.

Så det er kjipt land å ta tilbake igjen etterpå.

Så lenge det er vått er det lett å angripe forsyningsakser.

3 Likes

Ja, når de har kunnet ta ut broer i Russland kan de klare det i Ukraina også.

3 Likes

Jeg tror de også vil legge mye innsats inn i å avskjære forsyningslinjer inn til de største / mest strategiske ansamlingene av styrker.

bare dele denne før jeg dør. https://youtu.be/vYRCI1MIeM4

Mother of russian soldier is full of textbook propaganda - refuses to believe her son - YouTube dritt med ledende spm. men det brir dritt fra alle sider vi krig:(

Fra en andrehåndskilde:

…den förväntade ryska storoffensiven har igår kväll börjat med massiv förbekämpning i form av artillerield längs hela den cirka 500 km långa frontlinjen i Ukraina – från Mykolajiv i väst och hela vägen till Charkiv. Några anmärkningsvärda anfall på marken ska dock inte skett än, …

Synes dette høres ut som noe fra første verdenskrig. Artilleribeskytning uten umiddelbar oppfølging har vel omtrent ingen effekt. Den får sikkert russerne til å føle seg bedre da.

ref: UPPDATERAS: Slaget om Donbass har inletts – massiv artillerield längs 500 km front från Mykolajiv till Charkiv – Cornucopia?

1 Like

Husk at dett er det best befestede område ukrainerene har, eneste sjangsen RUS har er massivt bombardement.

Men de første signalene som kommer inn tyder på at bakke operasjonen som fulgte ble blodig.

Utfordringen for russerene er jo når de kommer 30-40-50km inn i UKR og artilleriet ikke lenger har rekkevidde, og de plutselig må flytte frem artilleri og ammunisjon. Da stopper det fort opp.

1 Like

Jeg tror det holder å vinne 30-40-50 km fra det de kontrollerer nå. Det vil RU ta som en full seier.

2 Likes

Tviler jeg på, da har de fortsatt ikke tatt kontrollen over det svære gassfeltet som kan erstatte russisk gass til europa.

4 Likes

Det tror jeg også, hadde de tatt 50 km, så hadde de tatt hele denne “lommen” fra Ukraina.

Hvor er det gassfeltet? Evt link til artikkel om det?

Det er ca. på størrelse med Trollfeltet i gassvolum. Det er stort og kan bygges ut raskt pga. lokasjon på land men… om man tapper det raskt blir det fort tomt.

Yuzivska gas field - Wikipedia

5 Likes

Europa trenger gass raskt. Om det er tappet på 10år så er det helt ideelt. For innen da har Europa fått gang på LNG og Atomkraft.

@Christian se link fra @Teiner

Også stor sansynlighet for at dette gassfeltet er en av de viktige grunnene for Putin å ta den delen av Ukraina.

6 Likes
7 Likes

Det ligger basically midt i det området Russland prøver å ta nå det. Det er jo gass utenfor Krim også. Er hele krigen med Ukraina egentlig bare et spill for å være en stormakt fordi de kontrollerer gassen til Europa? Hadde ikke overrasket meg. Andre verdenskrig er det jo også noen som mener kom fordi Hitler så at Tyskland ikke hadde olje.

1 Like

Pent funn, visste ikke om det der