Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Vi er nå 55 dager inn i invasjonen av Ukraina og vesten har kastet bort de tre-fire siste ukene på å ikke sende hundrevis av tanks, artilleri og andre tunge våpen. Hvis Ukraina hadde hatt de våpnene i hånden nå så hadde konflikten vært tilnærmet avgjort. Nå kommer den til å dra ut i tid og titusenvis av ekstra mennesker kommer til å dø. Det er mulig at Ukraina fortsetter å overprestere med de våpnene de har i dag, men siden denne prosessen har tatt så lang tid og kun består av små drypp av våpen så kan dette ta lang tid hvis russerne graver seg ned i forsvarsposisjoner. Forhandlinger er tatt helt av bordet og denne konflikten kommer til å avgjøres militært på bakken.

Det er ganske latterlig hvordan land som Tyskland ikke ser at heftig militær støtte til Ukraina også sammenfaller med deres økonomiske interesser fordi det er raskeste veien til å avslutte konflikten.

12 Likes

Når vi ser hvordan Russland driver krig for å få tak i råvarer andre plasser. Så er nok GASS i Ukraina også en svært viktig faktor.

Både USA og Russland sin interesse for UKR økte dramatisk etter funnet i 2010.

For Rus vil jo Gassen også lede til et mer demokratisk, og økonomisk sterkt Ukraina. Så det er double trouble for dem sånn egentlig.

2 Likes

" The total proven reserves of the Yuzivska gas field are around 70.8 trillion cubic feet (2000×109m³) and production is slated to be around 960 million cubic feet/day (27.4×106m³)."

Feltet er ganske stort, 30% større en Troll-feltet faktisk. En produksjon på 960 millioner kubikkfot per dag er et godt bidrag når man vet at Europa bruker ca 45 000 millioner kubikkfot per dag (sjekk link fra EIA under).

Dvs at på planlagt (slated ) nivå vil feltet kunne dekke 2% av europeisk forbruk, til sammenligning dekker Norge 20%, og Russland 40% av dagens forbruk.

Jeg vil tro at man kan øke produksjon ut over plan, men det er jo et spørsmål om effektiv drift og økonomi, kanskje det koster mer enn dobbelt så mye å doble produksjon ut over plan ?
Og så lenge det er en krig i Ukraina, så blir det vanskelig for vestlige oljeselskaper å begynne å utvikle felt i Donbass. Det kan også hende at oljeselskapene vil foretrekke andre regioner selv om det blir en “avklart” situasjon. Så praktisk sett er det nok mange år til det kommer gass fra Ukraina til Europa.

Du må se det i sammenheng.

In 2021, European imports of gas from Russia were more than 380 million cubic metres (mcm) per day via pipeline, totalling about 140 bcm for the year, according to the IEA. An additional 15 bcm was delivered in liquified natural gas (LNG) form.Mar 17, 2022

om jeg har regnet korrekt blir 1 kubikkfot ca 0.0283168, så ca 27,12mill kubikmeter pr dag.

8-9% av russisk gass til Europa. Med andre ord så hjelper det.

1 Like

Det tror jeg ikke på - se på risken big oil har tatt i afrikanske land (særlig onshore). Dette kan jo bli et EU prosjekt - med EU finansiering.

4 Likes

Det er noe stakkarslig over Russland og Putin, som må invadere et naboland for å bli hørt. Og selv da blir de ikke hørt på den måten de så for seg. Russland med sin krigstankegang og -retorikk har gått ut på dato.

5 Likes

Klart det hjelper, og det ser ut som vi har regnet nogenlunde likt, 8% av 40% er jo 3%, og din tilnærming er jo riktigere, det er jo russisk gass som skal erstattes. Så om man klarer opp mot 10% så er det definitivt et viktig bidrag.

Mitt poeng er at det er noen år frem i tid, selv om alt skulle gå etter plan. En vanlig utviklingstid for et gass-felt er 5 til 10 år. Så selv om gassfelt på land går fortere enn til havs, så blir det offsetet av at det akkurat nå er krig der. Så mitt gjett er minimum 5 år og sannsynligvis over 8 år.

Og innen den tid bør man ha klart å finne andre alternativer. Og det må bety LNG fra Midtøsten, nærmere sagt fra Qatar.

Ser man på listen over land med store gassreserver er det virkelig ikke mang attraktive alternativer, følgende land står for mesteparten av reserver.

Years of
production
in reserve
\ 23x15 Russia * 47,798 50,617 35,000 624 77
\ 23x13 Iran * 33,980 33,810 33,200 238 (2019) 143
\ 23x9 Qatar * 23,871 23,861 24,900 167 (2019) 143
\ 23x15 Saudi Arabia 15,910 (2022) 8,715 8,000 114 83
\ 23x12 United States * 13,167 (2020) 9,067 8,700 947 14
\ 23x15 Turkmenistan * 11,326 9,838 19,500 84 (2019) 135
\ 23x15 China * 6,654 2,934 5,500 179 (2019) 37

Problemet med denne lista er at det er en god del av de landene som er like problematisk å bli fullstendig avhengig av energimessig som av Russland.

Jeg har “fetet ut” siste tallet for det er antall gjenværende år på dagens produksjonsnivå. Og som man ser har USA 14 år igjen med gass på dagens reserver. Faktisk det samme som Norge.

Og innen man har utviklet feltet i Ukraina så vil Norges gassproduksjon ha halvert seg med dagens reserver.

I 2023 vil produksjon fra Norske felt være på 242 Sm3 o.e. (standard kubikkmeter olje-ekvivalenter), mens man i 2031 vil produsere 104 Sm3 o.e. En nedgang som tilsvarer 25% av det Russland leverer i dag. Så det Ukrainske feltet klarer å offsette mindre enn halvparten enn bortfallet fra Norge neste 8 år.

1 Like

Feltet oppdaget i 2010, planen var å ha full produksjon i 2017. Men det ble utsatt når krigen i 2014 startet.

Så 2-4år er nok mer korrekt. Spørsmålet er hvor mye som er gjort og hvor langt unna det er infrastruktur.

Savner at du nerder like mye om biotek som du nå gjør om diverse råvarepriser knyttet til krigen i Ukraina :smile:

Edit: Det var ment som et kompliment altså!

4 Likes

Forsåvidt er det funnet gass i svartehavet også.

Turkish gas finds could 'stimulate' Black Sea exploration and production: panel | S&P Global Commodity Insights.

Ukraine’s Naftogaz set to begin production of its offshore gas reserves in “shallow water by 2024-25. With deeper waters, the timeline extends to 2025-26,” said Maksym Vityk, head of exploration and strategic projects at the state-owned company.

Prøver å finne ut hvor mye gass ukraina har funnet. kun kommet over denne sålangt.

Men er 550mill kubikkfot eller 15,57mill kubikkmeter pr dag.

Så det blir fort noen prosent her og prosent der.

Antara forsåvidt at Tyrkia i stor grad vil bruke gassen de finner selv.

He he, I will, men er litt i bjørnemodus nå, og har nå mest fokus på makro. Men jeg er sikker på at biotek vil komme igjen, så forvent at jeg blir mer ivrig om 6-12 mnd. Da skal jeg begynne å snuse på muligheter igjen.

9 Likes

Husk at 1 Sm3 olje = 1000 Sm3 gass, slik når du leser millioner om gass snakker vi tusner i olje.

15,57 mill kubikkmeter gass er 15 570 kubikkmeter olje. Heldigvis er et fat olje 159 liter så vi snakker energi som tilsvarer 98 000 fat olje per dag, som gir et slags perspektiv .

1 Like

Ja, men siden vi snakker om å erstatte russisk gass, er det greit å holde det til gass.

Skal lese meg mer opp om svartehavet når jeg har tid. Men virker som potensialet på funn der er ganske stort.

Vet du om estimatene over har tatt høyde for videre funn? Regionen kan vel ikke ha blitt fullt utredet fra 2010 til 2014?

Black Sea gas deposits - an overlooked reason for Russia’s occupation of Crimea | Euromaidan Press

2 Likes

Aner ikke. Landområdet har man nok kontroll over.

Svartehavet jeg vet de ikke er ferdige å lete i.

1 Like

Ukraina ber fortsatt om NASAMS. Jeg håper det skjer noe bak kulissene her fordi de trenger mer og bedre luftforsvar før eller siden og med tanke på tiden opplæring tar så må dette settes i gang så fort som mulig. Dette er uansett et defensivt våpen så man kan kan ikke akkurat kalle det en eskalering.

Det spørs dog om det finnes mange NASAMS å ta av.

5 Likes

Russerne skryter av å erstatte Ukrainaske symboler/flagg med Sovjetske. Passer visst bra til 100 års jubileum av Sovjetunionen.

1 Like

Fordelen er jo at all sovjet historie kommer til å bli brent på bålet når russland er jaget ut

7 Likes

*Hvis de blir jaget ut. Det er dessverre ikke gitt per nå :pensive: Vi har en optimistisk vinkling, men Russland er sterkere enn Ukraina med god margin militært. Det må mye mer til for å stoppe Russland om de virkelig skal ta Øst-Ukraina med alt de har. Mye er gammelt, men de har så og si uendelig tilgang på personer og våpen i perspektivet på å kun ta Øst-Ukraina.

1 Like