Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Ikke for Putler.
Ukr ville invitert NATO inn

1 Like

Tror du Norge burde melde oss ut av NATO ? Det betyr ingenting ?

Hæ?
Er du gal mann ?

Les Kasparovs innlegg omigjen til du skjønner poenget

2 Likes

Kasparov påstår at det ikke er noen forskjell mellom Ukraina og Estland.

Men vi er FORPLIKTET til å forsvare Estland, og vi har NULL FORPLIKTELSE til å forsvare Ukraina.

“Ingen forskjell.”

Hvis man genuint mener at det er ingen forskjell mellom Estland og Ukraina, så sier man samtidig at internasjonale avtaler ikke har noen verdi, at NATO medlemskap ikke har noen verdi, og at Norge like gjerne kan melde oss ut av NATO.

Folk har lov til å mene hva som helst, uansett hvor dumt det er.

18 Likes

Konvensjonelle styrker betyr ikke så veldig mye lenger så lenge putin kan true med og utslette verden om noen blander seg inn der han går inn

3 Likes

Du kan vel tenke deg åssen det hadde vært for Nordmenn i Strømstad. Stakkars Russere sier jeg.

1 Like

[quote=“Jcp, post:939, topic:32747”]
Kasparov påstår at det ikke er noen forskjell mellom Ukraina og Estland.
[/quote

Poenget er at hvis Putin forsøker seg på Estland så har vesten akkurat samme problem som med Ukraina. Atomkrig.

3 Likes

I øst vil den tradisjonelt russiskvennlige befolkningen som blant annet støttet Janukovytsj mange steder være i flertall. Så spørsmålet er hva invasjonen og krigshandlingene har gjort med deres holdninger.

1 Like

Greit at man har direkte kontakt tenker jeg…

Since March 1, the Pentagon has established a channel of communication with the Russian Defense Ministry to prevent military incidents, - the U.S. military department.

1 Like

Ser ikke helt viktigheten med Estland. Ser man Ukraina og Svartehavet er det veldig viktig for Russland, handelsmessig sørover.

Så hva tenker du viss rent hypotetisk Putin angriper Latvia, og han truer med atomkrig men denne gangen går han lenger og smeller av en i havet eller noe lignende?
Synes du Putin er rasjonell ? Forutsigbar ?
Er det ett helt urealistisk scenario?

Jeg sier ikke at det sannsynligvis skjer men jeg sier putin er uforutsigbar.

4 Likes

Det er i alle fall litt beroligende å høre hva Sverre Diesen mener om dette i intervju med vgtv.

1 Like

Diesen trodde vel ikke Putler ville ta Ukr heller

4 Likes

Den reelle forskjellen på Estland og Ukraina er at Ukraina er en av verdens største matprodusenter, og det er absolutt ikke noe man bør forære bort til fienden.

Jo raskere NATO intervenerer, jo bedre.

Tro ikke at Russland stopper ved Ukraina.

De trenger gjerne noen år på å slikke sårene sine, men snart er de i gang igjen, og da har de gjerne lært av sine feil.

3 Likes

Sverre Diesen er kanskje den største katastrofen som har rammet Forsvaret siden 1940.

Diesen kjenner jeg ikke, men Heier er rimelig sprø (SV).
Virker som han er fjernet fra media.
Han bare satt og gliste og pratet tull

1 Like

Hvor mange av de som har en viss kjennskap til forsvars- og sikkerhetspolitikk er det som tror at den aktuelle konflikten vil utløse atomkrig, dvs som regner sannsynligheten for noe som i det hele tatt kan nærme seg 50%?
Det er ingen garanti hva de måtte mene. Men uansett en god livsløgn å leve på, og ikke minst sove på, for tiden.

1 Like