Der er vi allerede. Brukte skadet hund som biter fra seg som metafor for en ukes tid siden før invasjonen var et faktum. Det er det vi ser. Russland er allerede et U-land fullt av korrupsjon og fattigdom. Folket ser vestens rikdom og velstand med informasjonsalderen vi er inne i og sosialiserer mer og mer med vesten på nett. Kulturene blandes og å gå tilbake til gamle Soviet virker lengre og lengre unna. Putin sliter på alle områder som leder, og det driver makten sakte men sikkert bort fra ham og over til folket, etter hvert som endringslysten øker. I mine øyne er dette et av hans siste store forsøk på å samle landet om seg selv. Hvor langt han vil gå vet ingen, men jeg tror i hvert fall de fleste har fått øynene opp for at menneskeliv har han ingen problemer med å ofre for sin politiske makt.
Vil han fyre av atomvåpen? Jeg tror som alltid man må følge historien. De fleste som gjør forferdelige ting er de som sier de vil gjøre det. Putin er der nå at han har sagt han vil gjøre det, så får vi se om det eskalerer dit. Han kommer nok til å slakte et par-tre byer med vanlige våpen før den tid, men ser det ut til at han vil tape, selv etter ytterligere eskalering, så tror jeg helt klart det er siste våpen de kommer til å bruke før dette er over.
Spørsmålet blir om vesten stopper Ukraina fra å beskytte seg selv for å unngå atomkrig til slutt. Men et sånt scenario er langt fram i tid, og mye annet kan skje før vi er der. Russland har fortsatt mange unge lovende å kaste på kjøttkværna i Ukraina.