Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Det er nokså åpenbart for de fleste at russerne forstår at de har en tapt sak, i det minste opinionsmessig. Det kan ikke holde i lengden, uten full kontroll.

Det sier også sitt at Bolsjunov ikke vil snakke. Hvis han sier det han kanskje skjønner at han burde si, får han problemer i sitt hjemland. Hvis han sier det han forventes å si av den russiske ledelsen, så er han ferdig internasjonalt.

https://public.tableau.com/app/profile/fredfery/viz/CountriesreactionstoUkrainesinvasion/CountriesreactionstoUkrainesinvasion

Interessant oversikt over reaksjoner på invasjonen fra ulike land i verden.

Veldig Russland mot NATO dette, resten av verden holder seg for det meste stille.

2 Likes

De har gitt de fra seg. Men de har tydeligvis ikke signert atomavtalen.

13 helter drept på en øy etter at de sa «go f*ck yourself» til et russisk krigsskip.
False propaganda :white_check_mark:

Nå, ghost of Kiev, som skyter ned russiske fly.
False propaganda :white_check_mark:

Lurer på hvor mye som tytes ut, som ikke er propaganda.
Men, jeg observerer at den fungerer på folk for å si det mildt :roll_eyes:

1 Like

1 - Jeg har lenge lurt på hvilken side du står. Lyst til å svare?
2 - Er det mer korrekt info fra Ru?

10 Likes

Strategien fra russisk side er å ikke la agentene si at de støtter RU, men at de forsøker å se saken fra begge sider.
Når det er sagt så er jeg åpen for argumenter fra de som sympatiserer med RU i denne konflikten.
Vi bør forsøke å lete etter hva vi kan være enige om, ikke bare det vi er uenige om.

4 Likes

Identiteten til ghost of Kiev har allerede blitt bekreftet så der tar du nok feil:
blog_bush_flight_suit

4 Likes

Hvis man ser hvor mye mer Nato kan komme til å grense opp i mot RU så kan man kanskje forstå de reagerer også men skulle vel være unødvendig med en slik brutal måte.

1 Like

Når man ser hvor mye Russland kan komme til å grense mot NATO, så kan man kanskje forstå at de reagerer.

Er Putins plassering i møter, 10 meter unna alle andre, koronabeskyttelse eller Stauffenbergbeskyttelse? :slight_smile:

5 Likes

Akkurat dette har jeg tenkt på. Putin kan umulig klare å holde alle de nærmeste på god avstand til enhver tid

Der er vi allerede. Brukte skadet hund som biter fra seg som metafor for en ukes tid siden før invasjonen var et faktum. Det er det vi ser. Russland er allerede et U-land fullt av korrupsjon og fattigdom. Folket ser vestens rikdom og velstand med informasjonsalderen vi er inne i og sosialiserer mer og mer med vesten på nett. Kulturene blandes og å gå tilbake til gamle Soviet virker lengre og lengre unna. Putin sliter på alle områder som leder, og det driver makten sakte men sikkert bort fra ham og over til folket, etter hvert som endringslysten øker. I mine øyne er dette et av hans siste store forsøk på å samle landet om seg selv. Hvor langt han vil gå vet ingen, men jeg tror i hvert fall de fleste har fått øynene opp for at menneskeliv har han ingen problemer med å ofre for sin politiske makt.

Vil han fyre av atomvåpen? Jeg tror som alltid man må følge historien. De fleste som gjør forferdelige ting er de som sier de vil gjøre det. Putin er der nå at han har sagt han vil gjøre det, så får vi se om det eskalerer dit. Han kommer nok til å slakte et par-tre byer med vanlige våpen før den tid, men ser det ut til at han vil tape, selv etter ytterligere eskalering, så tror jeg helt klart det er siste våpen de kommer til å bruke før dette er over.

Spørsmålet blir om vesten stopper Ukraina fra å beskytte seg selv for å unngå atomkrig til slutt. Men et sånt scenario er langt fram i tid, og mye annet kan skje før vi er der. Russland har fortsatt mange unge lovende å kaste på kjøttkværna i Ukraina.

3 Likes

Hvis Ukraina skulle gi seg og si “greit, ta Krim”, “greit, ta Krim og utbryterrepublikkene” eller “greit, ta hele Ukraina”, slik at det blir en slutt på krigen, så vil det uansett ikke bli business as usual. Ingen vil kunne lure noen til å stole på Russland om noen ting. Selv de mest Russland-naive vil skjønne at dagens ledelse der ikke kan stoles på i ett sekund. Resultatet blir massiv omlegging av energi-, råvare- og matforsyning i verden og særlig i Europa. Hvis vi overlever dagens krise så er det mulig at en slik omlegging er en veldig god ting som styrker Europa enormt. Dessverre vil det også gjøre at spenningen vedvarer og kanskje at båndene mellom Kina og Russland blir sterkere. Så det eneste vi kan håpe på er et regimeskifte så raskt som mulig.

7 Likes

Ja det er Kina som er den store vinneren her. Masse rimelig energi fra Russland nå som de muligens vil bli sperret ute av det gode selskap for godt.

3 Likes

Veldig happy med at dette med flyene viste seg å være en overivrig EU-diplomat i forigårs:

Det kommer altså IKKE til å bli sendt/lånt ut fly fra NATO-land.

6 Likes

Yup, vi får bare akseptere at Kina blir verdensleder om 30-60 år en gang. :confused: Eventuelt kommer USA i tilsvarende posisjon som Russland er nå etterhvert og vi får verdenskrig i stedet.

1 Like

Putins norske etterplaprere. Bør være noen som har sluttet å lese klassekampen?

Det er ikke nødvendigvis det han sier, det kan godt være de snakker om at en no fly zone er uaktuelt.
Og flyene trenger ikke komme fra Polen heller, men vi får se hva som skjer.

Håpet når det gjelder Kina er at de ikke har lyst å miste styrefarten i sin økonomiske utvikling. De vet nok at uten fremskrittene de har gjort de siste tiårene så vil risikoen for oppsmuldring, utbryting og borgerkriger øke, og hvis den Pandoras boksen åpnes i Kina så blir det en fullstendig innenrikskatastrofe der.

2 Likes

Kina går mot en demografisk katastrofe som verdenshistorien knapt har sett maken til.