Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Smugling av pistoler og rifler inn til Russland i stor skala er det som burde gjøres, slik at de kan bruke de til å bekjempe politistyrker, og kunne få tak i større våpen.

Hvorfor ha lover og regler når noen bryter de?

Men når det kommer til det påståtte målrettede angrepet mot de sivile som skulle evakueres antar jeg at Russland har så lite kontroll og dårlig kommunikasjon at drøssevis av tropper ikke har fått beskjeden om våpenhvile.

1 Like

Uriasposten.net, 5. marts 2022. Huntington om Ukraines ‘indre skillelinje’ (1996): Sandsynligt, “… at den østlige del indgår i Rusland.”

https://www.moonofalabama.org/2022/03/disarming-ukraine-day-9-europe-increases-its-own-losses.html

En ting er manglende informasjon om våpenhvile, men når russiske styrker vet tid og sted for evakuering, og så skyter artilleri mot evakueringsstedene, så finnes det ingen unnskyldning.

Og om de hadde artilleriobservatører i området, og ikke visste at det var våpenhvile, så kunne de umulig ha unngått å se at det var hovedsaklig sivile i området.

1 Like

Så du ser altså helt bort ifra at det ikke var med overlegg og at hele greia var en felle?

1 Like

Russland har gjort akkurat det samme i Syria, det virker som en del av strategien deres rett og slett. Det har ingen betydning om det er en krigsforbrytelse når de uansett aldri innrømmer en dritt.
I Syria sier de at når Russland snakker om våpenhvile så må de forberede seg på det verste.

1 Like

Ja.

Russland har som mål å bryte ned moralen i Ukraina.

Og vesten

Vel, jeg tror du tar feil med at dette var med overlegg. De kunne ha slaktet langt mer sivile enn de har gjort hvis de ønsket det. De trenger ingen felle for å oppnå det.

2 Likes

Mariupol er et arnestedet for Azov. Der blir det garantert hårete.

2 Likes
1 Like

Målet deres var sikkert ikke å drepe flest mulig sivile, men snarere å spre frykt og tvil.

Dette kan bli en viktig posisjon framover. Det virket som ukrainerne ikke rakk å forberede et forsvar av Kherson. Så får vi se om det går bedre i Mykolaiv eller om russerne omgrupperer og tar byen.

5 Likes

Er materiell for å komme seg løs fra gjørma.

Veldig interessant kronikk fra en historiker med Russland som spesialfelt. Omtaler den politiske opptakten og mulige utfall videre.

4 Likes

Vil anbefale alle her å daglig følge kommentarene fra norske militæreksperter som blir intervjuet på diverse nettaviser / TV for å få et realistisk bilde av hva som faktisk foregår.

Jeg har sett mange ukrainske tweeter helt fra krigens start om at russerene blir jaget tilbake til grensen, uten at offisielle kilder melder om dette. Vi blir pepret med vridd informasjon fra begge sider, og selv om vi ønsker at krigen skal gå slik som det beskrives i ukrainske poster ønsker i hvert fall jeg personlig å forholde meg til mest mulig korrekt informasjon for å danne meg et bilde av hva som skjer.

Jeg ser ikke så mye nyhetssendinger på TV, får mesteparten av nyhetene fra nettaviser. I dag så jeg på nyhetssending på NRK, og det var flashback fra krigen mot Georgia. Bilder av russiske styrker som rykket frem og kommentarer om at selv om det går trått så beveger de seg videre. Mantraet under krigen mot Georgia var også at russerene fikk seg et sjokk når de oppdaget at de ikke var den effektive krigsmaskinen de selv trodde: Russo-Georgian War - Wikipedia

Den første setningen som står under “Military Analysis” er

The Russian [Command, Control, Communications and Intelligence (C³I)]performed poorly during the conflict.

Det vil si at motgang ikke er ukjent for russerene når de kriger, uten at det fører til at de gir slipp på målene sine. Ukraina er imidlertid en formidabel motstander i forhold til Georgia, så de kan være i stand til å påføre så store tap og kostnader at det begynner å ulme i Moksva (hos mange som ikke heter Putin, som nok ikke kommer til å gi opp Ukraina) .

4 Likes

Ting kan tyde på at motoffansiven mot putins fasisthær i kharkiv bærer frukter

9 Likes

5. mars 2022 kl. 17:51

Russland gjenopptar offensiven

Russland starter opp igjen offensiven i Ukraina klokka 19.00 norsk tid. Det skjer etter en våpenhvile tidligere på dagen, for å la innbyggere i to byer få evakuere. Det kommer frem i en uttalelse fra det russiske forsvarsdepartementet, ifølge nyhetsbryået AFP.

1 Like

Har tenkt litt på dette jeg også, men det hele begynte ikke med nato, men med at Ukraina

  1. Fant store mengder naturgass som kan utfordre Russlands monopol.
  2. Fikk et EU og vestligvennlig styre

Punkt 2 sier Russland rett ut er hovedargumentet for angrepet på Ukraina, selv om de kaller det et Nazi-styre.

Det blir litt vanskelig for Nato å la være å ekspandere østover når nye østlige land ønsker å forbedre økonomien sin og ser vestover for å få hjelp til å hente ut f.eks naturresurser, så blir de angrepet av Russland før de kommer så langt fordi Russland

  1. Ønsker å ta naturresursene
  2. I hvert fall ikke ønsker konkurranse

Hovedgrunnen til at de føler seg truet er at de ikke er villig til å skape en økonomi basert på utdannelse og utvikling, men ønsker en råvareøkonomi forsvart med milliæret, slik at det er lettere å holde et knippe eksklusive personer på toppen med nærmest ubegrenset tilgang på personlig rikdom.

Denne videoen kom ut før invasjonen

11 Likes

Noen som vet om vestlige våpen har kommet fram til Ukraina ?