Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Tidspunkt 18:10

Piloten ble drept.

3 Likes

Blir komiske Ali når påstanden avsluttes med not Russia

Pengene rår. Det er ikke Europa som blir den store taperen, men land som ikke har råd til å betale premium-pris for mat og energi. Selv om også Europa blir å lide, åpenbart. Og ingen mer enn Russland. By far.

5 Likes

Jepp. Russland blir en kinesisk vasallstat…

Hvordan vil russerene selv se på det?

De får ikke tenkt seg om før det bor så mange Kinesere der at de må utføre spesialoperasjoner i Russland.

Det er for det første det han sier innledningsvis om kontroll over visse råvarer som interesserte meg mest der. Og så handler det også om hvem som har mest å tape. Med en høyt utviklet økonomi vil særlig høyere energipriser ramme desto mer. Relativt sett vil vel europeere “objektivt” ha det bedre enn folk i mange andre land. Men man er bedre vant. Lidelse er også relativt. Russerne er ganske utvilsomt mer vant til å lide. Med sanksjoner som rammer “folk flest” i Russland så signaliserer man jo også at man ikke bryr seg om dem. Og historien forteller også at det er den innstillingen som ligger bak, som med Irak der Bill Clintons utenriksminister Madeleine Albright kom med den uttalelsen om at det var “verdt det”. Dette er vel også rimelig godt kjent blant russere flest. Man vet hvilken mentalitet man har med å gjøre i “Vesten”. Så man risikerer ihvertfall at dette øker oppslutningen om Putin. Og at man ikke oppnår det man tror og håper, eller påstår at man vil. Selv tror jeg bare ikke at beslutningen hos våre politikere er tilstrekkelig rasjonelt begrunnet, kanskje ikke engang primært, men at det ihvertfall tildels er drevet av både grådighet og et irrasjonelt hat. Spesielt er det opplagt hos slike figurer som Victoria Nuland og Antony Blinken som er de mest direkte ansvarlige fra amerikansk side.

Vietnamkrigen 2.0 dette her…

5 Likes

Nå tror jeg du surrer med hvilken vei jorda snurrer.

2 Likes

Jeg gjorde det. Jeg er en Pauseklovn - dog med 40 i feber og covid.

2 Likes

Da er vi to :handshake:

3 Likes

Nå viser det seg jo at det «hatet» du prøver å legge på vesten i så fall viste seg å være begrunnet og slett ikke irrasjonelt.
Personlig synes jeg det er merkelig at du fokuserer så mye på feil i vesten. I mitt hode er det ganske åpenbart at det er Putler som er 100% koko.

12 Likes

Glem ikke at det er Putin ene og alene som har tvunget Vesten til å agere. Hva skulle politikerne egentlig ha gjort som respons til Putins hensynsløse krigføring? Gitt ham carte blanche?

9 Likes

Ukraina har nesten 20 000 forespørsler sendt inn av frivillige krigsfolk fra 52 land :fire:

8 Likes

Svenske AT4 har nådd fronten.

13 Likes

2 Likes

Det er jo mulig at man ikke har noen gode alternativer. Det kan bli som med de tiltakene som ble innført mot COVID etter at det egentlig var for sent og man ihvertfall helt klart risikerte at de var mer til skade enn å gi viruset “carte blanche”. I flere land ble det innført “tiltak” som i første rekke var symbolske, for å dekke over at man handlet for sent og som hadde en desto mer totalitær karakter som portforbud osv.

Litt for sent å stille det spørsmålet nå. Men det har ikke akkurat manglet på analyser som viste hvilken vei dette bar, og at vi har hatt flere anledninger til å velge en annen vei tidligere.

Men i fornektelse og hovmod har vi altså selv et ansvar for den dansen som utspiller seg. Jeg sier ikke at ansvaret er vårt alene - det kreves to for å danse tango.

En annen brannfakkel: Etter at vestens politikere innså at det sporet de har penset toget inn på (det økonomiske pyramidespillet) egentlig er en dead end, mens toget stadig akselererer, har de ikke her en gyllen anledning til å kjøre toget utfor stupet, samtidig som de kan peke på syndebukken Putin for selv å slippe å stå til ansvar?

4 Likes

USA er vel også et av verdens mest belånte land og Kina er største enkeltland som eier lånet deres (over 1 trillion USD). Russland er en god del mindre belånt. Dog er USA “too big to fail” mens Russland har en økonomi på størrelse av Spania eller Texas. Konklusjonen er vel at begge et avhengige av Kina.

Sånn grovt sagt.

(Var en videre kommentar til innlegget til @nordpolen, der jeg svarte på feil innlegg)

2 Likes

Det blir mye til overs når krigen er over. Det går nok paller til Yemen, Somalia, Ethiopia og andre hotspots allerede.

AT4 er engangs. Kan ikke gjenbrukes.

Kommer ferdiglada fra fabrikk og røret er ubrukelig etterpå.

5 Likes