Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

AT-4 er engangs.

Det er kanskje mulig å lade på nytt igjen, men da er nok røret kraftig svekket.

Ikke mulig å lade på ny. Lages ikke løs ammo.

1 Like

For det første så prøver jeg ikke å “legge hatet på vesten”, at jeg sikter til våre politikere og mer spesifikt til en mindre gruppe selv blant dem fremgår klart av det jeg har skrevet. Men de jeg sikter til er “toneangivende” eller simpelthen overkjører andre. Det siste desto mer opplagt for de politisk ansvarlige fra amerikansk side både i 2014 og nå. Det er ingen tilfeldighet eller ubetenksomhet som fikk Victoria Nuland til å si “Fuck the EU”. Det handlet om å kjøre sitt eget løp uten hensyn til hva europeere måtte mene eller være tjent med. Det samme gjelder selvsagt den amerikanske ambassadøren i Ukraina i 2014, Geoffrey Pyatt, som omtalte Ukraina som en “brødskive” og hvor han og den gjengen så sjansen til å “lande den med syltetøyet opp”. Det forteller ihvertfall meg noe om en viss innstilling som har ligget bak det som skjedde med Jugoslavia, Irak, Libya. En jævlig innbilsk innstilling. Og selvsagt er det bare desto verre når man står ovenfor en som Putin om han er “100% koko” eller ei.

6 Likes
5 Likes

Blandet med Carl Gustaf M4 som ikke blir sendt ned.

Dette rettferdiggjør uansett ikke krig mot Ukraina.

Nei, jeg tar bare for gitt at heller ikke de bryr seg stort om hvorvidt de har noen “fullmakt” hverken formelt eller etisk

3 Likes

Vet det. Men i teorien er det sikkert mulig å lage noe provisorisk.

Men, vi er ikke helt der ennå.

1 Like

Jadda ! Goldman Sachs og JP Morgan ruler !!
Hvem andre hadde turt (eller har hatt anledning til) å kjøpe russisk gjeld det står skrevet default på.
Og helga er ikke over en gang før nyheten om at Putin likevel ser ut til å betale gjelda,

Riktignok i rubler som har falt med over 30%, men avslaget de har fått på den “default-gjelda” ingen andre har turt, eller har hatt anledning til, å kjøpe har nok rabatter som gjør at JP Morgan og Goldman Sachs casher inn big time.

Og hva gjør ikke en stakkar når forsikringa blir dyrere en verdien på objektet:

https://www.ft.com/content/951f033c-51f9-4191-8fa3-4b7bdf1d2af2

Financial times linken over er fra i går og viser at Credit Default Swaps (forsikringa) prisen gjorde at eiere av russiske obligasjoner ikke kunne gjøre annet enn å dumpe de, nær sagt uansett pris.

Gutta boys på på Wall Street scoopet inn og makes the first big kill, i Ukraina-krigen.

Bare å snu seg rundt og veksle de rublene inn og casher inn billions. Cashing!!

Wall street- alle andre 1-0.

3 Likes

Jeg leste litt lenger ned i den tråden hos Reddit som jeg lenket til og fant dette sitatet fra Greven av Monte Cristo, som jeg leste da jeg var tolv år gammel:

Here is one of my favorite quotes from the Count of Monte Cristo. “In politics, my dear fellow, you know, as well as I do, there are no men, but ideas—no feelings, but interests; in politics we do not kill a man, we only remove an obstacle, that is all.”

“Gudene vet” hvordan det påvirket meg. Mye av det jeg leste i årene etterpå kan ha begynt der.

4 Likes

Forstår jeg deg riktig at du er i mot sanksjonene mot Russland?

Hva mener du i tilfelle vesten skulle gjort?

En veldig interessant artikkel fra en russisk ex-militær som redegjør for hvordan Moskva undervurderer motstanden de vil kunne møte i Ukraina. Skrevet 2 februar i år, dvs før invasjonen. Fra hva jeg kan se har han truffet påfallende godt. Dere for kvalitetssikre kilden selv, men gir en nyansert bilde.

2 Likes

Fem dager gammel, men rimelig treffsikker.

1 Like

Transnistria er med i krigen.

1 Like

Er det bekreftet at de vil fly inn jagerfly til Ukraina ?

6 Likes

Det er for det første ikke slik at man må være for eller imot alle sanksjoner. Og for det andre så har man allerede også sendt våpen. Men jeg syns det er vanskelig å vurdere hva begge deler vil føre til. Det ser for meg ut som det bare er dårlige alternativer igjen og som også vil kunne slå hardt tilbake.

1 Like

En bra tråd om det nye fascistiske Russland. Kamil er blant annet innom propagandaen, sanksjoner, Kadyrov og brain drain fra russland:

3 Likes

Framstår først og fremst som nasjonalisme. Kompliseres dog av at jeg mener Russland er fascistisk :slight_smile:

Om jeg skulle ha gått all in på et utfall av krigen, er det at Putin taper og mest sannsynlig fjernes. Jeg tror det kommer til å skje før vi aner det, med mindre fredsforhandlingene fører frem.

Russland sliter militært; de har ingen plan og har problemer med både hardware, forsyninger og ikke minst moralen hos soldatene. Den blir lavere for hver dag som går. De har ikke noe mål. De møter stor motstand og sivilbefolkningen spytter på dem.

I tillegg til dette har det russiske folk blitt ført bak lyset av Putin. Selv om han prøver, klarer man ikke å skjule denne informasjonen for befolkningen veldig lenge. Det er komiske Ali v. 2.0, men det er ingenting som er morsomt med det. Å lyve om årsaken til krigen er èn ting, men høye tapstall slipper han ikke unna. I tillegg støter han fra seg de russiske innbyggerne i hele Ukraina.

Som en ekstra booster oppå det hele, legges økonomien i grus. Jeg tipper frustrasjonen er rimelig høy i toppsjiktet nå, herunder hos generalene. Den beste og enkleste løsningen for å komme ut av shitstormen Putin har satt hele Russland i, er å fjerne ham. Økonomien kan reddes, man får en vei ut militært og syndebukken er død. Det er bare oppside. Hele staben til Putin har streifet innom denne tanken.

10 Likes