Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Jeg får inntrykk av at ukrainerne har blitt presset hardt i dag og de har potensielt mistet områdene Hostomel, Bucha og Irpin rett utenfor Kyiv. Det har vært harde kamper her siden første dagen av invasjonen da russerne prøvde å ta Hostomel flyplassen ved å lande tropper med helikopter. Viktigere enn områdene de har mistet er hvor store tap de tok for styrkene i dette området hadde mye erfaring.

3 Likes

Russland har lange historiske tradisjoner som en stormakt som verden må ta hensyn til. Dette er noe av drivkraften til Putin. Han ønsker å gjenskape fordums storhet.
Hvordan liker han da at han nå blir mer og mer avhengig av Kina? I den situasjon som Russland nå befinner seg i, blir de ekstremt avhengig av nåde og godvilje fra Kina. Det gir selvsagt ikke Kina uten å få noe igjen…

3 Likes

Kamil har en tråd om dette og han er enig med deg. Han mener Kina kommer til å utnytte Russland siden de får så stor makt i forholdet:

Han har veldig grundige og gode twittertråder, mye historie og historiske perspektiver:

3 Likes
1 Like

Nostradamus sa mye rart om 2022. Høye priser på hvete, siege av Paris, fire from the sky :slight_smile:

1 Like

Följt den tråden idag som bara blivit längre och längre. Bra tråd

2 Likes

Han profeterte også krig,inflasjon og sult,

1 Like

Drar seg hvertfall til med protester selv med bøter og skremmerier fra Putin.

Stenger ned alle uavhengige medier , innfører store bøter, ‘opprørspolitiet’ oppfører seg brutalt, fengselsstraff for og spre feil info.
Alle tegn på en panikkslagen diktator

Håper dette er starten på en folkebølge som har fått nok, og ikke momuntumet dør ut

10 Likes

Med disse 30 har de 45 til sammen som kan gå nord øst passasjen hele året. Kutter ned leveringstiden til det halve. Aner ikke hvor lenge de trenger på å fylle/tømme men virker nesten som det kan kjøres non stop med disse 45. Tar is som er 2,1m.

1 Like
17 Likes
2 Likes

Og det burde da si seg selv at våre egne politikere burde da ha blitt “stilt mot veggen”. Istedet lar altså folk seg forlede til å fokusere 110% bare på Putin. At Putin er ansvarlig for å ha angrepet Ukraina endrer overhode ikke at våre politikere har brakt både ukrainerne og oss opp i denne situasjonen. Sånn sett bare en reprise på hvordan de fleste har latt seg forlede også når det gjaldt Jugoslavia, Irak, Libya osv og det selv om det aldri så mye er Putin som har angrepet Ukraina. Merker meg selvsagt at Mearsheimer sier at russerne ikke bryr seg stort med hva vesteuropeiske “ledere” måtte si eller mene. Nei, selvsagt ikke. For Europa har ingen troverdighet militært. Nå skal man altså øke forsvarsbudsjettene. Men det fundamentale består: NATO er organisert med tanke på europeisk dilting / underkastelse. Selv her er det vel ikke mange som har det klart for seg, men øverste general for NATO er ALLTID en amerikaner, aldri en europeer. Europeere kan få fungere som “generalsekretær”, en rolle som mer og mer også har kommet til å minne om en vanlig sekretær som bare snakker direktøren (i Washington) etter munnen. Derfor kunne det også ende med en, militært og forsvarspolitisk tomsing som Stoltenberg. Tror folk virkelig at det er tilfeldig at det nettopp har endt med en slik situasjon og med “Bulke-Jens” som frontfigur for den demente Biden og den gjengen rundt han ? Jo, det kan sannelig se sånn ut… For vi må jo samle oss mot Putin nå…

4 Likes

Utrolig umodent å sette klovnefjes på innlegg man ikke liker, er uenig med eller ikke skjønner. Å dømme innlegg som tøv for være opptil enhver, men å lage klovnefjes ødelegger tråden. Er innlegg upassende eller bryter med regelverket så er det bare å rapportere inn.

10 Likes

Fortsatt mange Putin-vennlige i Norge? Bør ha blitt endel færre.

4 Likes

Innlegg masende om samme putinversteher blir jeg ikke rent lite lei av.

1 Like

Problemet er at én diskusjon er hvordan vi endte opp her. Enten man liker det eller ikke, så er det et historisk og faglig konsensus som har forutsett dette. Våre politikere og ledere valgte å ikke lytte til den ene eller andre siden av den ligningen.

Så har man selve krigen i all dens brutalitet og jævelskap. Ingen tvil om at det nå har skjedd og skjer grove krigsforbrytelser. Det er slik moderne, industrialisert krigføring fortoner seg. Det er derfor det må unngås. Er det folkemord? Vel, det er en høy terskel - og så får folkrettsekspertene og domstolene finne ut av det. I det store og hele spiller det ingen rolle. Paradoksalt nok er det også politikk hva som kvalifiserer til definisjonen. Uansett, dette blir en skamplett Russland aldri blir kvitt.

Alle parter vil vinne humanitært (og politisk) å få en snarlig slutt på lidelsene. Det sagt, så er det dessverre slik at det er krefter i spill som ser seg tjent med både langvarig krig og eskalering.

Her er det bare å håpe på det beste.

Edit:

Kanskje det kan være en idé å ha en maksbegrensing på antall innlegg per dag. Eventuelt én tråd for å diskutere bakgrunnen for krigen (og konsekvensene), og én som er dette-er-siste-nytt-og-status.

11 Likes

Skjønner. Mulig noen her som finner dine innlegg også relativt endimensjonale, men holder seg hevet over å sette klovnefjes.

3 Likes

Irriterer meg at jeg også ikke har sett dette komme. Tror ikke jeg har vært en versteher men har prøvd å se ting i fra flere sider. Nato har ikke gjort alt riktig, men hva skal man gjøre(kunne nok gjort noe annerledes).

Personlig har jeg blitt litt irritert på klassekampen. Håper klassekampen leserne som helt opptil første bombe var helt sikre på at Russerne ikke skulle gå inn kan ta litt selvkritikk. “Stoler ikke på det som står …stoler mest på klassekampen og Al Jazeera”

Tror mange av Putin versteherne som leste og ble hjernevasket av klassekampen gjorde dette mye på grunn av falsk etteretningsinformasjon ifm invasjonen av Irak. Vestlig etteretningsinformasjon viste seg ganske treffsikker før Ukraina invasjonen. Leser nok mere Dagbladet og VG nå tenker jeg enn Al Jazeera og Klassekampen.

Du kan jo feks forsøke å forestille deg at situasjonen vis-a-vis Russland er som å ha en brutal og uforutsigbar nabo. Og at det - som sedvanlig - er foreldrene i huset som mer eller mindre tar beslutninger over hodet på barna. Og så ender det altså med at den brutale naboen bryter seg inn hos noen fattige slektninger som bor i kjelleren. Foreldrene i huset hvor innbruddet har funnet sted har allerede for lenge siden lagt seg ut med den naboen, ikke sikret huset, ikke advart ungene osv osv. Slik er det jeg ser på “våre egne” politikere. Det er underlig om du ikke kan forstå det når jeg tenker tilbake på flere kommentarer jeg har postet i Politikk-tråden. Jeg ville trodd at du kunne forstå at det ikke er mulig for meg å se bort fra ansvaret “våre” politikere har også for det som har skjedd i Ukraina akkurat som de samme politikerne har ansvaret for mer eller mindre å ha ødelagt våre egne nasjoner med masseinnvandring og “flerkultur”. Det blir ikke mindre sant av at Putin har ansvar for det han har gjort.

1 Like

Hva mener du? Du tror ikke du potensielt kunne ha fått klovnefjes fra flere andre?

Uansett, la oss alle legge fra oss klovnefjesene.

Jeg har ikke sett noen som ønsker krig i Ukraina eller mener Putins handlinger er berettiget. Krigen er forferdelig og rammer alltid uskyldige.

Det noen her har forsøkt er å nyansere bakenforliggende motivasjoner, historie, hvordan verdensbilde er i endring og hvordan verdenspolitikken kan se ut fremover.

Reduksjonistisk: noen mener at Vesten har spilt en avgjørende rolle og kunne forhindre dette mens andre mener at dette er ene og alene Putins feil og at han er gal.

I et forum må det være rom for å høre begge argumenter uten å bli stemplet.

Vær særs varsom med å kalle noen landssvikere. Der går det en grense.

7 Likes