Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Og du argumenter for tiltak mange (inkludert USA og NATO) anser som uakseptabelt risikable. Det er helt i orden at du mener noe annet. Men spar deg fra å snakke på vegne av andre fedre i overbevisning om at direkte krig mellom Vest og Øst er rett veivalg.

9 Likes

Må si at logikken bak å si nei til Ukraina i 2008 og samtidig si at de kan bli medlem senere er noe av det dummeste jeg har vært borti. :see_no_evil:

Å si at invasjonen er noe annet enn Putin sitt verk er jo også ganske fjernt. Men virkelig, med tanke på hvem han er og hvordan han tenker, så synes jeg vesten har håndtert dette utrolig klønete.

Enten mer støtte til Ukraina, eller mindre. Ikke mitt mellom.

8 Likes

Ps. Og det går faktisk an å både forstå og fordømme. De to begrepene er faktisk ikke gjensidig utelukkende.

5 Likes

Fint om du sparer sånne utsagn til politikk-tråden, synes jeg.

7 Likes

Ekstrem (gjentagende) ensidighet i favør den aggressive parten 1 1/2 uke inn i krigen er ikke forsøk på å nyansere. Syns ikke det er rart at slikt både irriterer og provoserer, grufullhetene tatt i betraktning. Og at det kan gå over til :clown_face: når folk blir lei av å besvare den dårlig skjulte propagandaen. Når det er sagt; dette er unntaket og hviler stort sett på skuldrene til én ytrer. På generelt grunnlag har du helt rett.

8 Likes

Det handler, slik jeg ser det, om den samme mentaliteten, en viss liberal grenseløshet og hovmodighet som langt på vei garanterer at det har gått som det har.

3 Likes

Våre politikere har mye ansvar for at Europa er på vei rett i rennesteinen. Men Putin har invadert et annet land.

Først halvveis forsiktig, fordi han tydeligvis trodde at han skulle vinne på walkover.

Men når han ikke gjorde det, så har han begynt med metoder for krigføring som ikke har blitt sett siden 2.vk og Bosniakrigen.

Og på toppen av alt truer han med atomvåpen om han ikke får viljen sin.

Jeg har hatt en viss sympati for Russland når det gjelder Krim. Men nå ønsker jeg de pokker i vold. Gi Ukraina alt de vil ha av våpen og støtte. Og ønsker Putin 3.vk, så skal han få det. Og Kina likeså, om de prøver seg.

2 Likes

Det er her jeg er redd for «barna mine».

4 Likes

Nå er jeg halvveis inn i den YT videoen som fikk klovnefjeset og føler det ikke er noe spesielt kontroversielt og propagandapreget budskap i det Mearsheimer sier. Tvert i mot er det nye betrakninger slik som effekten av tyrkiske droner i Armenia-Asarbadjan så det er ikke en gjenfortelling av forelesning fra 2015 folk har delt før.

2 Likes

Tror du Putin stanser med Ukraina?

Han ville kanskje gjort det om det hadde gått etter planen, men nå har han blitt så ydmyket at han føler seg nødt til å eskalere.
Han har tenkt å kople Russland av internett, slik at han kan få hjernevasket befolkningen totalt.

NATO har ikke truet Putin, men de har kastet kjepper i hjulene for ham. Og da har han blitt så provosert at han på litt over en uke har sendt snart like mange unge russiske soldater i døden, som det døde på ti år i Afghanistan, noe som ble regnet som en katastrofe i Sovjetunionen.

Den videoen alene, hva enn innhold det måtte være (null anelse), er ikke hva mitt innlegg handlet om. Overhodet.

Derav hvorfor jeg skrev følgende:

Siktet aldri til @olafalo

1 Like

@olafalo postet først kun videoen. Fikk klovnefjes. Deretter ble det redigert inn masse tekst.

1 Like

Jammen slutt nå da, dere to!

3 Likes

Da går vi tilbake til sak.

Så slipper vi å mute noen.

3 Likes

Jeg tror Putin stopper med Ukraina. Jeg er ikke keen på å risikere atomkrig basert på synsing av hans sinnsstemning, løse teorier rundt hans plan eller spekulasjoner på hvor mange Russere som har dødd.

Russland har vært konsekvente rundt kommunikasjonen sin om ekspansjonen av NATO.

Jeg finner det ikke betryggende at andre land med atomvåpen (Kina, India, Israel, Pakistan, Nord-Korea) ikke er med på å skarpt dømme det Putin gjør. Indisk mainstreaming media, jmfr det @Snoeffelen og @anon88079159 linket inn her, var relativt tydlige på at dette er noe Vesten og Russland har skapt og de må rydde opp.

La oss heve blikket litt å se hvordan resten av verden tolker vår medvirkning til shitshow som skjer på vårt kontinent.

4 Likes

Sånn som situasjonen har blitt måtte man nesten være idiot for å ikke være redd. Utover denne måneden når alle sanksjonene virkelig begynner å treffe må den jevne russer gjøre seg opp en mening om de vil skylde på diktatoren som teppebomber broderfolket, eller om de vil skylde på vesten som knuser økonomien deres.

Vi på vår side er nødt til å skru hodene over fra en fredstidmentalitet og være klar til å forsvare demokratiet.

Jeg kan love deg at Polen er klar til å forsvare seg.

1 Like

Noen som vet om de får bomba den konvoien på flere km med stridsvogner etc utenfor Kiyv?

Og hvor lenge går det før det kommer en sabotasje eller cyber attaack mot Norge? Røyk vel en strømledning på Svalbard nettopp. Når ryker den andre av de to tro?

Lettere å offre syrere, men de har også erfaring med bykrig.

Det var bare en test før de tar kablene over Atlanterhavet.