Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 3

Og det er selvfølgelig veldig gledelig. Bra at USA har innvilget kjøpet av Abrams tanks og F-35 fly til Polen. Bra at NATO land rundt Ukraina og Russland rystes opp. Russland frykter NATO. La oss bare ikke eskalere ved å sende NATO inn i Ukraina som øker klokka mot atomkrig. Ukraina er ikke et NATO land.

4 Likes

Det er ganske enkelt: Mener man at det var rett at tidligere land som var under støvelen til Soviet fikk bli med i den vestlige forsvarsalliansen, eller mener man for evig og alltid at Moskva skal få ha et hegemoni over disse landene?

Som for eksempel:

Jeg håper de fleste mener at frie land selv skal få bestemme sin vei.

Det er nøyaktig så enkelt.

Og jeg håper for min egen del at Sverige og Finland snart gjør det samme.

14 Likes

Oljen opp 25 prosent… ikke bra

2 Likes

Jeg skulle ønske det var så enkelt. Man blander prinsipielle/moralske vurderinger med realpolitikk hvor man må forholde seg til en kakafoni av ulike oppfatninger av både historie og nåtid. Det er dette våre ledere må bale med.

3 Likes

Milde jesus for en åpning

Dette er relatert til Russland først og fremst på den måten at det har lettet arbeidet med å dyrke frem intern splid i vesten.

Det som virkelig har skadet oss er russiske penger. Det har vært helt stuerent å tjene russiske penger, og det er fremdeles stuerent å tjene penger fra andre land man ideelt sett ikke burde hatt noe med å gjøre (primært Kina), og hvis man forsøker å antyde at det er ugreit blir man anklaget for å være woke-hysteriker.

De som tjener disse pengene firer på prinsippene sine og blir regimevennlige. Det har jeg sett på folk jeg kjenner, hos idrettsutøvere, og hos folk jeg trodde bedre om (Bondevik, Erik Solheim, h. w. Steinfeldt for å ta noen).

1 Like

Ser vi 150 innen uken? Det tar ikke så lang tid nå før vi vil kjenne krigen på kroppen i Norge.

Ja hvorfor ikke :upside_down_face:

Noe av det første Putin gjorde når han kom til makten var å signalisere at han ønsket å bli med i NATO….burde ha inkludert han i klubben så hadde alle vært del i samme klubb og kanskje sterke mot andre større makter.

Og andre utallige linker finnes

1 Like

Dette er velkjent. Hadde han holdt seg på det sporet så hadde Russland vært et rikt land i dag, og antagelig hatt samme status i NATO som Sverige og Finland.

Denne var bra

Russland omfavner sin nye status som Nord-Nord-Korea.

Edit: Det er antagelig ikke fullt så dramatisk som det skrives i denne tråden (alle må bytte til russisk DNS)

1 Like
7 Likes

Eller var natomedlemskap Plan A for å gjenreise Sovjetunionen/senke vesten?

Bli med i nato, nekt alle østblokk landene å jobbe? :stuck_out_tongue_winking_eye:

30 ambulanser utstyrt med moderne utstyr forlot Danmark. :denmark:

10 Likes

MOSCOW, March 7. /TASS/. A third round of Russian-Ukrainian negotiations is expected to take place on Monday, March 7, a member of the Ukrainian delegation to talks with Russia, Servant of the People Party lawmaker David Arakhamia said and added that the next round will be held on the Polish-Belarusian border as the previous one.

According to Arakhamia, the negotiations will kick off at 15:00 pm local time (coincides with Moscow Time) in Belovezhskaya Pushcha.

“Great powers don’t join coalitions, they create coalitions. Russia considers itself a great power,” - Dmitry Rogozin, Russian envoy to NATO

Hvis jeg ikke tar feil krevde Russland særbehandling og betydelig innflytelse (slik de gjør generelt) på NATO politikken fordi “Russland er supermakt og ingen hvemsomhelst”.
NATO var skeptiske grunnet Russlands svake økonomi, ustabile institusjoner (som de nektet å endre) og forskjellige interesser (spesielt med hensyn til Serbia).

Alle NATO-medlemmer må kollektivt godta enhver handling for at organisasjonen skal agere. Hvis Russland var medlem, kunne de ha nedlagt veto mot alt som ikke passet dem.

7 Likes

Ok, skal forsøke å forklare litt mer tydelig, du har tydeligvis misforstått noe, ellers så har jeg oversett noe. La oss si Ukraina lar alle de sivile i Mariupol forlate byen. Tror du ikke da terskelen fra russisk side med å bruke tyngre skyts mot byen blir lavere, og slik sett øker risikoen for at byen faller og de ukrainske soldatene må gi opp? Byen er jo praktisk talt omringet av russere fra alle kanter, og har vært det i flere dager.

Her fra NRK:

Den humanitære situasjonen i den ukrainske byen Mariupol er «katastrofal», og det er livsviktig at sivile blir evakuert, advarer Leger Uten Grenser (MSF).

Russlands president Vladimir Putin beskylder Kyiv for at evakueringen av sivile fra Mariupol har feilet. Putin skal ha sagt dette i en telefonsamtale med Frankrikes president Emmanuel Macron, skriver AFP.

Ifølge nyhetsbyrået skal Putin ha ment at Kyiv ikke oppfyller avtaler som er oppnådd om det akutte humanitære spørsmålet.

Tidligere søndag anklaget prorussiske separatister og Ukrainas nasjonalgarde hverandre for å ha brutt våpenhvilen, skriver nyhetsbyrået Reuters. Informasjonen er ikke bekreftet av offisielle kilder. Reuters siterer ukrainsk TV, som har snakket med en soldat fra Azov-regimet, en høyreekstrem militær enhet i nasjonalgarden.

Påstand mot påstand her altså, og derfor lurte jeg på om noen hadde nøytrale kilder om dette.

Hvis man kun ser på det militærstrategiske kan det for meg virke som Ukraina har mer å tape på å evakuere innbyggerne enn Russland. Eller er det noe du mener jeg har oversett? Er naturligvis klar over at Ukraina tar flere hensyn enn rent militære. Men de er i en ekstremt vanskelig situasjon, og dette er et av flere dilemmaer.

Mariupol er også en strategisk viktig by, og faller den til RU har RU landevei langs kysten fra Lugansk til Krim. I tillegg binder det mye styrker å omringe en by, som kan frigjøres dersom Mariupol faller, sånn sett bør Ukraina holde byen så lenge som mulig. Men har de sjanse til det, hvis alle sivile er evakuert og RU starter massiv bombing?

2 Likes

Med Russland som NATO-medlem ville Washingtons hegemoni ha blitt underminert. Russiske råvarer kombinert med europeisk - i hovedsak tysk - teknologi, Europa og Russland hadde langt mer å vinne på det. Og når det handler om hegemoni så blir det en form for “nullsumspill”. I Washington er det forestillingen om å være “the shining beacon on the hill” som gjelder, en forskrudd vrangforestilling man bare holder desto mer fast ved desto mer virkelighetsfjern den har blitt. Ingen over, ingen ved siden. Bare det er nok til at Russland aldri kunne bli NATO-medlem. Selvsagt også fordi Russland aldri har vært noen “logrende” vasallstat slik samtlige av alle de andre NATO-landene har endt opp som.

The boss of one of the world’s biggest fertiliser companies has said the war in Ukraine will deliver a shock to the global supply and cost of food. Yara International, which operates in more than 60 countries, buys considerable amounts of essential raw materials from Russia. Fertiliser prices were already high due to soaring wholesale gas prices. Yara’s boss, Svein Tore Holsether, has warned the situation could get even tougher.