Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette gjelder nok for de som har tv som hoved infornasjonskanal (les litt eldre). Men unge russere har stortsett fri tilgang til internett (via vpn) og kan gjøre seg opp en mening etter å ha sett saken fra to sider. Derfor er det ekstra skremmende når de også har dette synet.

4 Likes

Veldigt mange unge i ryzzland har ikke noe internet i det hele tatt. Og av de som har så veit jeg ikke hur utbredt det er med VPN. Sikker mer enn her.

Att propaganda fungerer er ju ikke bare i ryzzland. Folk i vesten tror ju alt mulig, uten noen ettertanke, de også, bare det basuneres ut mye og ofte nok.

3 Likes

Approximately 81 percent of Russian children below 15 years of age used internet regularly in 2020.

Russia: internet use frequency among children | Statista.

Pga spilling er vpn veldig utbredt.

4 Likes

Financial Times skriver at Ukraina appellerte til EU om å sende Kiev 250 000 artillerigranater i måneden for å lette en kritisk mangel som begrenser fremgangen på slagmarken.

I et brev til sine kolleger i de 27 medlemslandene skrev Reznikov at de ukrainske væpnede styrker bare skyter en femtedel av skuddene de kunne ha på grunn av mangel på forsyninger.

Reznikov skrev at artilleri spiller en “avgjørende rolle i å eliminere fiendens militærmakt”. I gjennomsnitt avfyrte Ukraina 110 000 155 mm-kaliber granater i måneden, sa han - en fjerdedel av mengden som ble brukt av Russland.

“Hvis vi ikke var begrenset av mengden tilgjengelige artillerigranater, kunne vi bruke hele ammunisjonssettet, som er 594.000 granater per måned,” sa han, med henvisning til kapasiteten til artillerisystemene som er tilgjengelig for Ukraina.

…skyter en femtedel av skuddene de kunne ha på grunn av mangel på forsyninger… nå må våpensmiene få opp farten !

“I følge våre estimater er minimumsbehovet minst 60 prosent av hele ammunisjonssettet, eller 356 400 granater per måned for vellykket gjennomføring av slagmarksoppgaver.”

Forespørselen overgår langt den hjelpen EU diskuterer å sende, og understreker størrelsen på oppgaven Kyiv står overfor når krigen med Russland går inn i et andre år.

8 Likes

Hvordan India stiller seg til krigen i Ukraina er ikke uvesentlig, rett og slett fordi India er verdens største demokrati. Ser man verdens demokratier (de grønne landene), så bor nesten halvparten av de innbyggerne i verden som bor i demokratiske land i India.

Bor man i et demokratisk land er man selvsagt ikke forskånet fra propaganda, men alle har tilgang til informasjon og data slik at de kan orientere seg på skikkelig vis, og man har en åpen debatt der alle synspunkter har mulighet til å komme frem.
India

Økonomisk og demografisk er India der Kina var for 30 år siden; en stadig økende andel av befolkningen som er arbeidsføre og produktive. Så India er det landet som vil øke sin relative innflytelse i verden aller mest.

At India nå kjøper billig energi fra Russland setter selvsagt fart i denne utviklingen. Så er spørsmålet, hvordan skal vesten forholde seg til dette?

7 Likes

Når det kommer til India, så synes jeg ikke vesten trenger å forholde seg til det annet enn å ta det innover seg at Inda gjør det som gavner India. Det er ikke vårt anliggende. Så får vi ta innover oss at å ha et sterkere India faktisk kan være en stor fordel for alle.

du la ut en veldig interessant artikkel fra ECFR, Russland/Ukraina debatt 5 - #5145 av Snoeffelen i denne sammenheng så er det veldig lærerikt å se hva inda svarer. og de går for hårfin balansegang, imponerende at du får slike svar fra en befolkning.

forøvrig ligger det et lite “gullkorn” av et oxymoron i figurene i den artikkelen (som kunne vært et flott tema for kina tråden) Kina vs USA Småprat - #1046 av Sjakk

3 Likes

Kina er sinte på Russland. Det lover bra.

5 Likes

Takk for at du tok opp den artikkelen fra ECFR, for der er det et interessant poeng jeg tok opp, som jeg ønsket å si noe mer om, som fort kunne oppfattes som en avsporing fra temaet i denne tråden, men som jeg mener er relevant. La meg forklare, det er en tankerekke.

I innlegg 5145 så skrev jeg om hvordan det var god korrelasjon mellom hvor demokratiske land faktisk er versus hvor stor andel i befolkningen som svarte “at landet de bor i er landet som best representerer et virkelig demokrati”:

20% av russerne var enig, og de har demokrati-score på 2,28 (skala 0-10) (autoritær stat)
36% av tyrkerne var enig, og de har demokrati-score på 4,35 (hybridregime)
57% av inderne var enig, og de har demokratiscore på 7,04 (demokrati)

Men i Kina er sammenhengen mellom virkeligheten og hvordan kinesernes ser på seg selv totalt uten rot i noe som helst, da 77% av kineserne svarte at de var enig tross en demokrati-score på 1.94…

Jeg ønsker å sette dette i sammenheng med BRICS, og hvorvidt en utvidelse vil påvirke hvordan verden ser på det Russland prøver å propagere som “the golden billion” (vesten tar alle ressurser og lar ikke andre land utvikle seg, en kolonialisme) og også hvordan India tenker at de representerer (“global south”).

Mange land, som Saudi-Arabia, Iran, Argentina m. fl , ønsker å bli med i BRICS.

Jeg vil hevde/synse/mene at en inntreden av Saudi-Arabia eller Iran vil undergrave BRICS, i hvordan BRICS selv ønsker å fremstå, siden disse ikke er demokratier, eller sagt på en annen måte, da skyter BRICS seg selv i foten, og selv om det ressursmessig kan være fristende for Kina.

Derimot vil en første inntreden av Argentina kunne styrke BRICS, for da vil 5 av 6 medlemmer se på seg selv som demokratier, selv om bare 4 av 6 er det.

Hvis man legger til at Argentina er netto eksportør av mat (som Kina er interessert i) så er mitt tips at Argentina blir neste nye medlem av BRICS, eller BRICSA.

5 Likes
2 Likes

Litt perspektiv på utsiktene til kinesisk våpenlevering. Det var kanskje ikke etterretning fra toppen av systemet, og det ser ut til at Kina uansett ikke hadde tenkt mer enn begrenset ikke-sporbar støtte. Hvis i det hele tatt.

2 Likes

“Ifølge merkingen av stridsvognene er målet for reisen Rzeszòw-Jasionka flyplass, beliggende sør-øst i Polen.”

1 Like

Hej Norge

Sådan !!! :ukraine:

Ha ha – erstatning for ovenstående 5 tab er på vej :partying_face:

Modige Ukraine :ukraine:

Woooov :firecracker:

Ruskiiies er forberedt på Krim – men på hvad, sender tanker tilbage på WW2 :grinning:

Ser vi snart et fald fra en altan eller ?? Girkin bliver ved at leve farligt :thinking:

Håber UKR holder Bakhmut – selv om det ser svært ud :ukraine:

China bliver taber også hvis de hjælper Ruskiiiies :face_vomiting:

Sidste nyt fra Bakhmut :ukraine: Slava Ukraina

Nok en af de bedre dage – for Ukraine, Slava Ukraine :ukraine:

Sådan England :partying_face:

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/03/4/7392009/

Dansken

9 Likes

Burde de ikke heller ha lagt denne fabrikken i Polen ved grensen til Ukraina ? Tenker det blir stor fare for at russerne vil prøve og bombe babrikken.

1 Like

De bør nok et stykke under jorda ja. Men det fikser de .
Jeg husker at dypeste punk for metroen i Kiev var ca 105 m
Uten sammenligning for øvrig :smiley:

Interessant intervju med Lukashenko på kinesisk TV. Du verden hvor varmt han snakker om Kina her, virker i overkant påtatt

“The development of this gun dates back to 1945.”

Det er mycket snakk på ulike steder, forum, youtube etc om at ruzikisene bruker gamlet utstyr.
De er i godt selskap. Også USA og Norge bruker kanoner som i grunnen er 100 år gamle konstruksjoner.
Hvorfor ikke nyere? Helt enkelt før at den desgn som man bruker er omtrent så bra en kan bli: Robust, enkel å lage, fungerer veldig bra. Så samme kanon som finns siden decenier byggs nytt, men med andre siktmiddel, autoloaders etc.
Har selv varit i slikt projekt.

7 Likes

152mm artilleriet de har dratt frem har 12km rekkevidde vs 25-40 km for moderne 155mm artilleri. Det er dog bedre med en apc med belter fra 1960 enn en pickup fra 2015

Tror faktisk det er positivt at kineserne og inderne kjøper billig russisk olje. Verden går rundt og russerne tjener knapt penger. Helst under 60$. Tror det nå selges rundt 55.

1 Like

Stemmer nok ikke helt det…
Se f.eks her: https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-02-24/researchers-say-russia-is-selling-oil-far-above-the-price-cap

4 Likes