Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ditto!:wink:

Ukraine can remove Russia from Crimea politically if they are in a sufficiently superior position of strength

3 Likes

100% sikker på at Ukraina på nåværende stadie aldri ville tatt sjansen på å sette vennligheten til NATO og dertil det militære bidraget/samarbeidet på spill mtp at landet allerede får betydelig støtte og har et klart momentum i krigen? Så definitivt.

Den tenkte muligheten er så far out at man må ha sterk tilbøyelighet for konspi-noia for å kunne lansere noe slikt sludder. Alternativt et snev av putinisme.

3 Likes

Disse ABC-greiene bare dytter ut det NTB-skriver. Her er vel hva det refereres til - ikke helt det samme. Fra 25 minutter

Det er på 32 minutter som er det som spesifikt referes til.

3 Likes

Spent på om det blir noe nytt snacks :popcorn:

We expect the next U.S. assistance package to be the largest that Ukraine has ever seen.”

Our support will be powerful.

12 Likes

F16 hadde vært pent.
10-15stk så vet du at ukr ville lagt inn ordre på 100-200stk de neste 10 årene.

4 Likes

Jeg må si at ATACMS er noe jeg tror de hadde fått bedre bruk for enn F16. Siden de trener med A10 warthog, så er det kanskje et alternativ. Også har man, hva, 55 Mig-er i div Nato-land.

4 Likes

F-16 er betydelig viktigere enn ATACMS.

ATACMS er en “one-trick-pony”, mens F-16 med de rette våpnene og sensorene kan sørge for faktisk ukrainsk luftherredømme langt inn over russland.

A-10 tåler juling, men er ikke nødvendigvis så veldig mye bedre enn Su-25. Su-25 – Store norske leksikon. Ikke er despesielt egnet til luftkamp heller.

Artem B’s vittighet oppsummerer mitt inntrykk av Russland.

image

7 Likes

A-10 er avhengig av luftherredømme - men da kan du drite i å kjøre i kortesje etterpå.

Enhver vestlig taktikk ville innebåret SEAD - Suppression of Enemy Air Defence. De har fått HARM 88 på miggene så det hjelper forhåpentligvis litt.

3 Likes

Hvis vi lar Putin vinne nå fordi vi er redd for nukes så betyr det uansett at vi får samme trusselen om to år når han skal ta Baltikum eller Moldova.

Det er rett og slett ikke et alternativ å bøye unna, da er vi uansett fucked.

Vi kjemper allerde en eksistensiell krig, men med hendene i lomma bak ryggen. Min mening.

11 Likes

Forventet levealder i russland er 65 år for menn. Putin er 70 og ser ikke spesielt frisk ut.

Innen 10 år er det omtrent 60%-70% sannsynlig at han stryker med rent statistisk i følge befolkningspyramiden. Videre → svært sannsynlig han ikke bikker 90 og hvertfall ikke med helse i behold til å styre landet.

En fastlåst konflikt ala Donbass fra 2014 kan være veien å gå - siden det kan være enklere å få til diplomati med nye presidenter uten diktator-bias.

Putin er nok ikke unik i Kreml sammenheng.

For at F-16 skal være bedre enn ATACMS, så må Ukraina klare å få luftherredømme. Dvs ta ut alt av russisk luftforsvar. På Donbas-fronten, så inkluderer det S-300 og S-400 stasjonert langt inne i Russland. Klarer Ukraina å trene opp nok piloter, og kan de få nok smarte missiler til at det er en vei å gå? Jeg er veldig, veldig skeptisk.

ATACKMS trenger ikke luftherredømme for å være effektive fra dag 1. Får Ukraina dem nå, så vil de ta ut alt av større depoter, kommandoposter, brakker osv i hele Ukraina. Dette er ikke noe “one-trick-pony” opplegg. Russland må omorganisere hele hæren sin i Ukraina å unngå å lage fristende mål. Det vil gjøre den russiske hæren enda mindre effektiv. De kan også ta ut broer osv som de ikke kan nå i dag for å gjøre det vanskeligere å forsyne de russiske styrkene.

6 Likes

Gorbatschov ble 91, Boris Jeltsin ble 76, selv om han vel ble kjent for å være litt av en fyllebøtte. :stuck_out_tongue:

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Putin har uttalt at forventet levealder i Russland skal økes til 78 år innen 2030, samme år som han selv fyller 78 …

Problemet er at det står 100 psycopater i kø for å ta over jobben… han sinnsyke fra Wagner for eks…

2 Likes

Tror du de 100 psykopatene klarer å bli enige om hvem som skal ta over? Det tror ikke jeg, ikke uten at skudd blir avfyrt. Det vil skje en gigantisk omrokkering i Russland. De klarer neppe å kjøre videre med krigen i Ukraina samtidig.

6 Likes

En annen ting med den befolkningspyramiden er kollapsen i fødselsrate på 90-tallet, de samme som nå på toppen av det hele dør i Ukraina eller flykter til andre land.

Artikkel fra før invasjonen:

en perfekt storm

5 Likes

Hej Norge

Dansken

1 Like