Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er allerede et tog lastet med drivstoff som tog eld på bron og bron står kvar.

1 Like

Får håpe ikke Erdobassen sender denne rett til Kremlin :worried: Tror ikke han gjør det, men klarer ikke helt å stole på han.

2 Likes

Brukte de broen på samme måte før og etter?

1 Like

Det blev vel en del begrensninger. Hur som helst er det alltid positivt med brinnende ruzziske tog.

5 Likes

Etter angrepet så virker det som de har begrenset hvilke varer de har sendt over. Type mindre fuel og ammunisjon.

Men dette er mest rykter mer enn harde fakta.

1 Like

Jeg skal snu litt på denne. Bruker to historiske eksempler som ramme: Finland i WW2, og Sør-Korea i Koreakrigen (som selvfølgelig er en fortsettelse av WW2 på sett og vis).

Begge steder var Sovjetunionen involvert (selv om jeg mener det er mer naturlig å sammenligne kleptokratiet dagens Russland er med Tsar-Russland før livegenskapet ble opphevet), så jeg mener det bør være visse muligheter for sammenligning, selv om alle situasjoner / konflikter selvfølgelig er unike.

Det faktum at Ukraina eksisterer pr. dags dato, to og et halvt år etter 22. februar- invasjonen, er på mange måter en seier i seg selv. Ukrainerne (og vi) ser selvfølgelig ikke på det slik, per dags dato, på samme måte som finnene i 1945 mente de hadde tapt både vinterkrigen og fortsettelseskrigen (mot Sovjetunionen) i årene 1939-1944. Som de jo hadde. På papiret.

Det var først en god stund etter slutten av WW2 at det gikk opp for noen i Finland at de to krigene og alle ofrene faktisk hadde resultert i at de ikke endte opp som en del av Sovjetunionen (som de jo hadde vært en del av 1809-1917) slik de tre nabolandene på sør-siden av Finskebukta ble. Finland vant faktisk friheten. Finland fortsatte å eksistere.

Den friheten kom til en grusom pris, riktignok. Det fantes vel knapt en ung finsk mann / eller noen i Finland som ikke fikk kjenne krigen på kroppen på en eller annen måte. Var ikke mange finske familier som ikke mistet sønner / fedre i de krigene. Kan i forbifarten bare nevne at forlaget til forfatter Väinö Linna (som kjempet i fortsettelseskrigen) hadde lite tro på hans “Ukjent Soldat” (1954) skulle selge noe særlig. Den ble film allerede i 1955, og ble fort den mestselgende boka i finsk historie (den er i skrivende stund på sitt 60. opplag) fordi alle kunne kjenne seg igjen i Linnas usminkede skyttergravs-POV skildring av krigen.

For ukrainerne som overlever krigen så vil Linnas bok sikkert resonnere ganske så kraftig også (om de skulle lese den da, ev. se fjernsynsserien, som ligger på HBO). For det er kriger som denne – overlevelseskriger som blir frigjøringskriger – som skaper nasjoner. Og ideen om den ukrainske nasjonen kan nå aldri avskapes, uansett hvor mye Putin måtte prøve. Aldri. Det toget gikk da 22. februar-invasjonen ikke var over på dager (kanskje gikk det lenge før det også).

Som Finland kan imidlertid fort Ukraina ende med å “tape” på kort sikt. Altså måtte krype til korset og godta en fredsavtale som innebærer å miste landområder, og at ukrainere (som finner også gjorde) havner utenfor egne nye grenser. Sånn blir det når hjelpen de får er begrenset, og det blir færre og færre å rekruttere til å kjempe – kan forsåvidt bemerkes at på finsk ble Lapplandskrigen (da Sovjet etter våpenhvilen høsten 1944 tvang finnene til å kaste ut tyskerne) gjerne kalt for “barnekrigen” eller “barnekorstoget”; Finland var rett og slett tomt for stridsdyktige menn.

Så Korea:

Møkkakrig. Kunne vel egentlig vært over typ begynnelsen av 1951 om ikke MacArthur / United Nations m.fl hadde funnet ut at de skulle prøve seg helt til Yalu-elva (grensa til Kina), hvor det så kom ramlende en haug med kinesere over og pusha FN/amerikanske/sørkoreanske styrker tilbake til okkupasjonssonen som var tildelt USA / vesten til å begynne med. Og så stabiliserte fronten seg på ca. 38. breddegrad i to år, uten at den ene eller andre siden klarte å flytte den. Må ha vært to passe meningsløse år å kjempe, når resultatet ble akkurat ingenting (ligner litt på Ukraina sånn sett).

Men etter to år med passe rigide fronter, så tok altså krigføringen slutt (delvis fordi man hadde gitt opp målet om få samlet Korea, delvis pga krigstrøtthet, delvis pga ekstern interesse for å få en slutt på konflikten). Selv bare med en våpenhvile, og ingen permanent fredsavtale, så fikk Sør-Korea seg noen (betydelige) sikkerhetsgarantier. Og det ble – etter hvert – brukt ganske mye midler på Sør-Korea. Mener å ha lest et sted at USA skjøt inn mer penger i Sør-Korea i årene 1960-80 enn de gjorde i hele Afrika (når folk drar frem Sør-Korea som et slags liberalistisk frimarkedmirakel, så glemmer de gjerne den betydelige starthjelpen landet fikk).

Den dagen Ukrainakrigen er over, på den ene eller andre måten (og bare for å ha det sagt: Jeg tror ikke NATO / enkelte europeiske land på egen hånd, kommer til å sitte rolig å se på russiske styrker skvise ukrainske styrker inn i en liten lomme rundt Odessa eller noe sånt; den manglende hjelpen pdd handler om at ukrainerne tilsynelatende klarer å trø vannet alene), så skjer trolig følgende:

a) Sikkerhetsgarantier av den alvorlige typen
b) Fast-track i retning EU.
c) Gjenoppbygging. Støtte. Penger. Mye penger. Dårlig samvittighet. Enda mer penger.

Man kan jo ta en titt på Sør-Koreas vekst etter 1953. Den er eventyrlig. Faktisk så eventyrlig at den kalles “The Miracle on the Han River”. Ev. så ser man på de tidligere Øst-blokklandene som nå er en del av EU. For en reise de har vært på 1990-2024. Ukraina kommer til å ha den samme reisen. Med turbo. For landet vil få en annen støtte enn landene som begynte på reisen i 1990.

Og det er jo også en slags seier.

Hvem tapte egentlig av Sovjetunionen og Finland, sett fra 1991-perspektivet?

Hvem tapte egentlig av Sør- og Nord-Korea sett fra tilsvarende perspektiv?

Og sånn sett vinner Ukraina også. På sikt. Det kan vi være neste helt sikre på. Nå.


Edit: Sorry lengden. Skulle bare skrive “kort”. Det balla litt på seg.

47 Likes

Veldig interessant lesing

1 Like

Så da har altså Ukraina allerede 200 ekstra piloter som står klar til å ta disse opp i skyene, pluss at de har alt av infrastruktur på plass rundt beskyttelse, service og vedlikehold. Jeg kan ikke si at jeg er annet enn imponert om du kan bekrefte at dette stemmer.

2 Likes

Det var en veldig bra og interessant historieleksjon. Et innlegg med kvalitet!

Og du har jo helt rett. En seier kan komme i mange former, og den ukrainske nasjonen vil bestå og komme styrket ut av dette.

Jeg har hengt meg litt opp i full seier, rett og slett fordi jeg unner ikke Russland en eneste millimeter av Ukraina og ønsker dem til dit peppern gror. Og det fremstår ikke så veldig sannsynlig akkurat nå.

3 Likes

Her er Rrumensk AA som jobber for å skyte ned disse dronene:

5 Likes

Skulle akkuratt til å poste den samme, veldig bra. Selv om det “kun” er over elven.

Om alle nato land hadde beskyttet inn i Ukraina så kunne de flyttet tin nærmere fronten.

4 Likes

VonHaussenberg: alltid interessant å lese dine innlegg. Ingen stress med å lage de kortere. Heller tvert om!

6 Likes

Hej Norge

En liten up-date fra vores venner :slightly_smiling_face:

Og Denys :shushing_face:

Dagens Pollental

:fire: :fire:

Battlefield :muscle:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1ebu5dh/one_of_the_most_massive_assaults_by_the_russian/

Putin sliter :grinning_face_with_smiling_eyes:
Håber Ukraine udnytter situationen :ukraine:

:partying_face: :partying_face:

Videoer fra Missil/drone angreb på Krim :astonished:
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/1ecb8f8/ukrainian_missile_strikes_reportedly_hit_russias/

:ok_hand: Virkeligt interresant interwiev

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

10 Likes

BREAKING:

Massive sabotage attack against France’s high-speed railway network on the opening day of the Paris Olympics.

Arson attacks against critical infrastructure in several places and a major hacking attack.

Thousands of passengers are stranded across the country.

Tar denne her, litt på siden, men hvem andre kan det være?

https://www.reuters.com/world/europe/eurostar-service-uk-paris-disrupted-by-vandalism-2024-07-26/

10 Likes
6 Likes

Spørsmålet er om denne hybridkrigen vil føre til noe mer, dvs hva vil Nato gjøre?

Jeg mistenker… NADA!.

Men det bør jo være tydelig for de fleste at russland fører en ensidig hybridkrig mot oss.

10 Likes

Nå finnes det jo andre “fiender” av Frankrike og enn ruzzland, selv om de er den kanskje mest åpenbare.

Så inntil vi vet noe mer er det vel først og fremst droner inn i Romania som er grunn for en en sterk reaksjon fra NATO. Og NATO kan gjerne innføre en no-flight-zone eller tilsvarende for min del.

8 Likes

Fiender som har mulighet til å gjøre massivt hacker angrep og fysisk angrep i form av brannstiftelse mot hele tognettet dems?

1 Like

ISIS eller ytre høyrekrefter som vil skade Macron/eliten f eks.

Men ruzzland er selvsagt en sannsynlig kandidat.

ISIS som hackere?

Ytre høyre… tja,

Har fortsatt pengene mine på putin.

5 Likes