Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Poenget mitt er egentlig at man kan ikke bare besvare et slikt angrep basert på sannsynlighet. Så inntil man VET må man etterforske videre, og også øke overvåkningen og beredskap ytterligere, selv om de kanskje ikke har så mye mer å gå på i beredskapsnivåer.

3 Likes

Rart at ingen har nevnt venstreekstremister inkludert anarkister. De ønsker også å skade ryktet til Macron.

Vet ikke helt hvor mye Russland har å tjene på å ta ut TGV-nettverket? Utelukker ikke at det er dem, men det finnes altså andre mulige suspekte.

3 Likes

Ytre venstre og ytre høyre er like gale og irrasjonelle.

(Har du for øvrig ombestemt deg og velger å forbli på forumet likevel?)

3 Likes

Blir litt på siden dette, men nå vil vel Russland i utgangspunktet være hovedmistenkt for den massive sabotasjen og oppfatter vel Putin som en som lenge har ventet på en sjanse til å ydmyke Macron. På den andre siden kan det like gjerne være protesters. Til å med franske.

1 Like

Bygg- og anleggsbransjen sliter i Norge. Men lurer på hvordan den samme næringen gjør det i Russland. Det må jo være helt katastrofalt. Er jo også mange fysisk sterke karer i den bransjen, og de passer ypperlig på frontlinjen.

Stadig stigende renter for å bremse inflasjonen:

Russlands sentralbank har fredag besluttet å heve styringsrenten med to hele prosentpoeng, fra 16,0 til 18,0 prosent. Dette var imidlertid i tråd med konsensus, ifølge Trading Economics.

Rentehevingen kommer etter at den russiske inflasjonen har tiltatt utover året. Ved årsskiftet lå den på 7,4 prosent, og i juni hadde den økt til 8,6 prosent – det høyeste nivået siden februar 2023.

10-åringen:

1 Like

Jeg forlater forumet som planlagt. Men først vil jeg vil lagre noen av de gode/interessante innleggene som andre har skrevet. Også vil jeg gjerne skrive ned en liste med gode kilder som andre brukere har kommet med. Så det tar nok noen dager til før jeg sletter den.

Jeg har brukt så mye tid her de siste årene, så nå er det greit å prøve å bruke tiden litt annerledes. Det er dog ikke helt umulig at det klør såpass mye i fingrene at jeg etterhvert oppretter en ny konto, da vil jeg i så fall benytte et brukernavn som @WernerVonHaussenberg foreslo over PM.

Så hvis jeg kommer tilbake, og @WernerVonHaussenberg fortsatt er her inne (og fortsatt husker det nye brukernavnet), så kan han i så fall bekrefte at det er meg :grinning_face_with_smiling_eyes:

9 Likes

Jeg skrev “f.eks.” i mitt innlegg så det var ikke ment som en uttømmende liste. Men ekte anarkister er vel ikke noen større aktiv grupperinger i dag?
Men jeg tror vi kan utelukke grupperingen “sportsidioter”, de holder seg vel til fiskekaker, tennisballer og røykbluss :crazy_face:

2 Likes

Det ser ut til at det fysiske angrepet på utstyret var sofistikert. Det innebærer innsikt i hvordan jernbanesystemer er bygget opp, og hvordan de opereres.

Jeg regner Tendar som rimelig seriøs, så det er verdt å merke seg at han mener ikke-statlige aktører kan utelukkes.

7 Likes

De som sends til fronten er mest frivillige og disse kommer fremst fra de mest fattige regioner. Få som har byggjobb som skriver på før ryzzlands illeluktende armé.
Det som troligen er mer problematisk er at personer med kunskaper og erfaring innen bygg har flyttet ut fra ryzzland. Ikke i samme grad som høyt utdanade, men en del har slyttet ut. Ryzzland har tappet betydligt fler menn på utflyttning enn i selve kriget.

Noen som vet om russerne har provosert Litauen ?

4 Likes

Ruzzland har en haug med folk rundt omkring i Europa som bare venter på å lage faenskap. De har forberedt det her i mange år. Blir en fin tid fremover.

5 Likes

Er vel dette som er grunnen vil jeg tro .

8 Likes

For de som ev. ikke fikk det med seg:

Dette var i vinter, men var altså andre gang på kort tid. De sier ikke “sabotasje” om det er snakk om skinner som har sklidd ut pga dårlig fundamentering / feilstilte veksler, eller lignende.

Heller ingen grunner til at de skal være problemer med skinnegangen vinterstid, i dette området…

Passe strategisk jernbanestrekning dette. Så naturlig for fienden å “teste” hva man ev. klarer å få til i fredstid.

9 Likes

Øverstkommanderende for det ukrainske forsvaret med sjokkerende avsløringer:

  • Siden 2022 har antall russiske stridsvogner doblet seg fra 1700 til 3500

  • Artilleriet har tredoblet seg mens russiske pansrede personellførere gikk fra 4500 til 8900

  • Den russiske hæren er i ferd med å ha 700 000 soldater i løpet av 2024

General Oleksandr Syrskyi bekrefter for første gang at Russlands åpningsstyrke bare var 100 000.
theguardian.com/world/article/…

2 Likes

Lenka di ser ikke ut til å fungere. Er det denne du siterer? Den ble delt for to dager siden, så det er ikke sikkert du får så mye respons på den nå.

@WernerVonHaussenberg skrev dette innlegget om hva det kan bety å “vinne” i denne sammenhengen: Russland/Ukraina debatt 7 - #3714 av WernerVonHaussenberg

3 Likes

Ja det var den ja. Ok jeg leser ikke tråden så nøye. Bare hopper til siste innlegg og leser de når jeg kommer over noe interessant. Men det var overraskende for meg så da tenkte jeg det kanbskje var interessant for dere. Selvfølgelig hadde dere fått det med dere :slight_smile:

1 Like

Noe av forvirringen om antall kan skyldes forskjellig kategorisering. For eksempel så har vestlige kilder kategorisert MT-LB som en beltetraktor (fordi den har veldig tynn pansring), mens russerne etter hvert har brukt den som et pansret personellkjøretøy. Det kan derfor være naturlig å kategorisere MT-LB som det russerne faktisk bruker den til.

En annen sak jeg har merket meg, er at ukrainske tapsrapporter over russisk utstyr kategoriserer bombekastere fra 120mm og oppover som artilleri. Det er muligens en gammel sovjetisk definisjon, som slår sammen alt skyts som har hjul.

Sammenligner vi vestlige tall før krigen med ukrainske tall nå, er det en risiko for at definisjonene på hva som telles i de ulike kategoriene er forskjellige.

12 Likes

JUST IN: Former Russian Deputy Defense Minister Dmitry Bulgakov has been detained in a corruption case, Kremlin media reported.

image

3 Likes

Han vet nok mye om mange.

Heldigvis er det gitter for vinduene i fengslene. Kostholdet i fengslene må imidlertid være veldig usunt for fengslede russiske toppfolk, siden hjerteinfarkt synes å være temmelig hyppige.

2 Likes

Mindre fisker ser ut til å ha hastverk med å få med seg ut av landet det de så langt har klart å lure unna. Det gir ikke lengre så mye mening å stjele store summer i rubler, når rublene er vanskelige å konvertere til dollar.

Jeg undres på hva som hadde skjedd dersom noen hadde sendt meldingen “Alt er oppdaget. Røm landet” til et bredt utvalg av mellomskiktet i eliten i Russland.

11 Likes