Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Litt tilsvar fra Romania :+1:

https://x.com/itstheenforcer/status/1816581246723686478?s=46&t=f9z-ss6S_gi74dCbOy2fIQ

Beklager hvis postet tidligere, litt feriemodus😎

22 Likes

PM of India Modi is scheduled to visit Ukraine in August, - WION

Modi har ambisjoner, han har også svært mye industriell kapasitet. La oss håpe han svinger mot Ukraina.

4 Likes

Modi forsøker kanskje å forbedre bildet sitt i vesten, der mange rynket på nesen over hans tilsynelatende nære forhold til Putin.

Skulle ønske at den utgående amerikanske administrasjonen også gjorde noe for å bedre ettermelet sitt. De har gitt Putin initiativet, fredet bakrommet hans og brukt så lang tid på leveranse av de fleste våpensystem at russerne har kunnet tilpasse seg.

4 Likes

Ja, NATO er ganske grusomme!


https://x.com/darthputinkgb/status/1817105763807986059?s=46&t=f9z-ss6S_gi74dCbOy2fIQ

22 Likes

Ukrainian drones hit a Russian TU-22M3 at Olenya airfield, - UP with reference to GUR
UP source added that the distance from the border of Ukraine to the place of the special operation is 1,800 km.

Klype salt, men om det stemmer er det positivt da russland har svært begrenset med disse.

16 Likes

Ria: Russisk bombefly har styrtet i Volgograd | ABC Nyheter

Flyet er av typen SU-34 og styrtet i forbindelse med en treningsflyging, ifølge det russiske nyhetsbyrået.

Mannskapet om bord skal ha skutt seg ut og berget livet. Flyet skal ha styret i et ubebodd område og skal ikke ha vært lastet med ammunisjon.

Ifølge Ria skyldes flystyrten en teknisk svikt, og en gruppe fra russiske luftfartsmyndigheter gjør undersøkelser på stedet.

6 Likes

Det beste som kunne skjedd for Ukraina i USA nå, var at Biden gikk av.

En verre bakstrever har jeg aldri sett.
Jo lengre Biden sitter, jo mer sannsynlig er det at Trump vinner valget.
Og at russland vinner krigen.
Og at 3. verdenskrig starter, med et splittet og uforberedt NATO, der Kina, russland, Iran, Nord-Korea, Venezuela, Cuba m.fl. nøye koordinerer sine handlinger med hverandre, slik at de kan sørge for maksimal ulempe for vestlige land, når de enkeltvis gjennomfører overfall.

Helsike så mye Biden skal stelle istand på et par måneder! :joy::joy::grinning_face_with_smiling_eyes:

5 Likes

Sletta fordi jeg mener mer kontekst må til når jeg lenker til en laaaang artikkel om en helt annen krig / amerikansk inngripen i den, og hvordan jeg mener det kan relatere til denne trådens tema. Tenkte ikke på det da jeg posta. Kan være jeg skriver et mer omfattende innlegg senere, hvor ikke leseren må lage store deler av konteksten selv.

4 Likes

Enda en su34 nede for telling.

https://x.com/nexta_tv/status/1817171527852540137?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

7 Likes

“Helsike så lite Biden skal stelle istand på et par måneder…”

Biden mangler totalt initiativ.

Jeg tenker at den beste valgkampen Kamala Harris kunne fått, ville være å overta President-embetet i de siste månedene før valget, for å vise hva hun kan få gjort, ikke minst opp mot Ukraina.

4 Likes

Hva skjedde med midtøsten tråden?
Skjer jo litt der nå så vel så viktig diskutere midtøsten (Israel) som Rus/Ukr. Mulig få den tråden i gang igjen eller??
@Evilfreud

2 Likes

Ble vel stengt fordi den var vanskelig / mye arbeid å moderere. Mange deltakere som kranglet om hvordan virkeligheten faktisk så ut, og de ev. moderate stemmene drukna kanskje litt i det.

Men man kunne jo kanskje – i tilfellet Midt-Østen – vurdert en to-tråds-løsning @Evilfreud ?

9 Likes

Bringer krigen nærmere, sier forsvarsforsker

Har aldri sett noen skrive det samme når Russland bruker disse flybasene til å angripe Ukraina.

Jeg tenker at dette gjør at det blir mindre sannsynlig at Norge ender i krig - hvis Russland mangler våpen til å angripe oss…

19 Likes

Barents Observer har forresten tidligere kjørt ganske mange saker på når fly fra Olenya har blitt brukt til å angripe Ukraina.

"Associate professor Lars Peder Haga with the Norwegian Air Force Academy is not surprised by Saturday’s attack on Olenya.

“It was a question of when, not if, Ukraine was going to strike the base,” Haga says to the Barents Observer.

“Still an impressive feat, with Olenya 1,800 km from the Ukrainian border, with more or less continous GPS jamming in the region.”

Litt annen vinkling her.

Men jo færre baser i Russland som er “trygge”, jo bedre.

Edit: Ser Dagbladet legger seg på en clickbait-linje i sin artikkel. Orker ikke lenke.

7 Likes

Ny dag, nye store tap av både soldater og materiell:


:ukraine:

7 Likes

Jeg tenker, helt sikkert flere også at veien Norge kommer i konflikt med Russland er hvis de bestemmer seg for og ta Svalbard.

  • Vil Nato ofre Svalbard?
  • Hvis Trump blir valgt som president, vet han hva og hvor Svalbard i hele tatt er?

Min ærlige mening er at Russland hadde kommer unna med det, Norge hadde ikke turt og gjort noe og Nato hadde sikkert sendt ett par krigsskip i området rundt for og vise seg.

Hva tror andre her inne?

5 Likes

Jeg tror omtrent det samme. Akkurat nå er ryzzen opptatt med Ukraina, men så fort det er klart kommer man at fokusere på andre steder. Men så lenge som NATO har en norrman og Trump fortsatt stående ute i kulssierne som ofrfører trur jeg kke de chanser på Svalbard.
Men da den situasjonen endres kan de mye vel slå til. Norge har ikke noen som helst muligheter at forsvare Svalbard alene, uten trenger hjelp fra USA.

Hvis Russland angriper et Nato-land, vil det utløse artikkel 5.

Ikke én tomme.

Hvis NATO ikke responderer i henhold til sin egen traktat, vil NATO miste sin identitet og troverdighet.

Er det én ting NATO bør ha lært av denne konflikten, er det at Russland ikke forstår noe annet enn makt.

Selvforsvar skal også være proporsjonalt i betydning at det skal ikke overgå ugjerningen. Jeg tror NATO ville agert etter dette prinsippet i dette scenariet.

7 Likes

Den ble stengt, tråden tok litt av. Den tiltrakk seg også brukere til forumet som kun kranglet i den tråden. Ble gjort 2 eller 3 forsøk med samme utfall. Så tråden kommer nok ikke tilbake.

2 Likes