Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ja, Russland har S-400, som vesten ikke har noe som kan konkurrere med. Det beste vesten har er norske NASAMS, men NASAMS er ikke for langdistanse. Amerikanske Patriot er veldig lite mobilt, dyrt og krever lang opplæring for å bruke. En rakett til Patriot koster 2 millioner dollar. Patriot klarte ikke å skyte med en eneste Scud rakett i Irak krigen.

Norske NASAMS har vært i Ukraina nå i ett år, og Russland har kun klart å ødelegge to av de. Ukraina skal ha fått 11 av de. En av de ble ødelagt for noen dager siden.

Ukraina påsto at de en gang hadde skutt ned et hypersonisk missil, men det er ikke bekreftet.

Du må gjerne tro de ikke er treffsikkert, men det er de.

Man bruker ikke strategiske ubåter som er utstyrt med missiler for å bære atomvåpen til å angripe transportskip, ei heller krigsskip. Disse ubåtene er “sitting ducks” om de ikke ligger under polisen og kan gjemme seg for termiske avtrykk, og selv der er de ikke trygge.

De blir uansett sporet og fulgt av amerikanske strategiske ubåter i det øyeblikk de legger ut fra den russiske nordhavsflåtens baser. I tillegg brukes norske ULA-klassen til slik overvåkning, pluss et godt utbygd nett av lytteutstyr på havbunnen.

Generelt så ligger russernes kapasitet mer enn en generasjon bak amerikanerne slik jeg ser det.

6 Likes

Hvorfor skulle de lyve om dette ? De har skutt ned 6 stykker og jeg er sikker på at Ukraina ville sagt sannheten her pga USA sin utvikling av Patriot videre.

7 Likes

Mye tull som skrives av Dagbladet. For ett år siden skrev de at Russland var nær å gå tom for artilleriammunisjon. Så er det isteden vesten som sliter med det.

2 Likes

Ja de holdt på og gå tom men fikk mengder av Nord korea,og nå har de selv fått opp produksjonen.

1 Like

Det er en egen tråd for KOG.

Kongsberg Gruppen (KOG) - Elektronikk - TekInvestor - Norges Beste Aksjeforum

Ja, så det etterhvert. Mye diskusjon om Ukraina her, men få investerer i våpen :slight_smile:

Det er heller ikke bekreftet at russerne har det hypersonisk missilet som de påstår de har.

2 Likes

Det er bekreftet fra mange kilder. Du kan se videoer der de flyr i enorm hastighet på X.

Det er din påstand, så da er det opp til deg å legge frem troverdige kilder.

2 Likes

Det er ikke min jobb å lære deg opp, men du kan se her.

USA er bare i testfasen for dette.

Så bevisene koker ned til en wikipedia side, og en angivelig påstand via CNN om at Ukraina påstår Russland har avfyrt et slikt missil mot en boligblokk i Ukraina. Du har helt rett, du har ikke så mye å lære meg.

3 Likes

Du får Google det hvis du klarer det.

Nytter ikke diskutere med han der. Er vel også postet bilder av vrakrester fra den raketten.

4 Likes

Burde ikke være noe å diskutere at de har det. Er jo veldig lett å finne ut av selv.

1 Like

Dersom du leser russisk propaganda og tenker “jøss, imponerende greier” så er du i beste fall svært naiv .

7 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Er det sånn at bilder av den påståtte hypersoniske rakettens vrakrester bekrefter rakettens hypersoniske egenskaper? Hvor store er disse vrakrestene fra et hypersonisk missil med et sprenghode? Store nok til å konkludere?

Jeg finner flere logiske brister i en slik påstand og slike resonnement, men andre vurderer det kanskje annerledes; fair nok, men med hypersonisk hastighet, og med et sprenghode så skal det ikke være stort annet enn støv og fragmenter igjen når denne treffer målet og detonerer.

I dette tilfellet var det snakk om en boligblokk? Hvor sannsynlig er det at russerne vill valgt et slikt mål for sitt påstått beste missil? Er det flere enn jeg som er skeptisk?

1 Like

Vestlig media skriver alltid at det er boligblokker som treffes, og nevner ingenting om militære mål som blir slått ut. Så mye propaganda på vestlig side også. Hvis en slik rakett med 500 kg med eksplosiver hadde truffet en boligblokk, hadde det ikke vært mye igjen av den. Hypersoniske missiler er veldig bra for å ta ut antiluftskyts da de er vanskelig å skyte ned.

CNN, Wikipedia, Youtube og mange nyhetskilder tar feil. Floppen har rett.

Du mener vel ikke serøst at de bruker slike raketter for å ta ut antiluftskyts? CNN er en kilde til nyheter, om enn ikke alltid veldig god og troverdig, wikipedia og youtube er ikke nyhetskilder i min verden.

1 Like