Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Paywall

Nytt SU-25 skal være skutt ned =)

bilde

17 Likes

Hvis dette stemmer er det Su25 på 3 dager.

Da har UKR flyttet frem Patriot batteri eller lignende igjen.

Dette som har blitt levert fra Tyskland kanskje?

1 Like

https://x.com/krakek1/status/1793954582327918632?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Denne har jeg ikke fått med meg, og for ukr betyr russisk early warning lite.

1 Like

Russisk early warning varsler når fly som kan bære Storm Shadow eller HAARM tar av. Det gir ekstra tid for russisk luftvern til å forbedre seg på angrep.

2 Likes

Vil tro Putin heier på Trump da han der kan få en “alliert” i et forsøk på å få med Ukraina på en våpenhvile. Trump tror jeg ikke bryr seg så mye om Russland får litt av Ukraina men vil se det som en enorm peronlig seier om han kan få til en våpenhvile/stanse krigen.
En slik våpenhvile vil jo i hovedsak gagne Russland som får tid til å bygge seg opp men det tror jeg ikke Trump bryr seg så mye om bare han får æren for å stanse krigen (om så midlertidig, da er det jo sikkert noen andres feil at den startet igjen).

8 Likes

Hmmms sikker? Trodde den i hovedsak så ting som var på vei oppover mot verdensrommet

Voronezh radars (Russian: РЛС Воронеж) are the current generation of Russian early-warning radar, providing long distance monitoring of airspace against ballistic missile attack and aircraft monitoring

Etter det jeg forstår, så er dette en radar som kan detektere fly bak horisonten. Den gir ikke nøyaktige måldata, men detekterer at de er i et gitt område.

3 Likes

Ok, det gir mening.

Selv om man ikke kan bruke dataen til å skyte på ting, så gir det stor verdi å vite at UKR er aktive.

Ønsker å diskutere litt rundt et scenario der Russland føler seg såpass presset at de velger å bruke taktiske atomvåpen i Ukraina. Kunne NATO sagt at “dersom radioaktivt nedfall fra en russisk atombombe treffer NATO terrritorium, så vil dette regnes som et atomangrep på NATO-land og derfor trigge artikkel 5”? :thinking:

Dette er ikke min idé altså, jeg så bare noen som foreslo det.

Vi vet jo at å avskrekke Russland fungerer. Og vi vet så altfor godt at Russlands avskrekkingsforsøk mot NATO også fungerer.

2 Likes

Nato har sagt at all bruk av atomvåpen i ukraina vil føre til at Nato svarer.

4 Likes

USA har vel mer eller mindre sagt at de vil besvare taktisk bruk av atomvåpen med konvensjonelle våpen mot russiske tropper i Ukraina. Mao, bruker Russland taktiske atomvåpen, så taper de krigen. Kina har heller ikke noen interesse av det, det vil føre til atomkappløp hos alle deres naboer.

2 Likes

Ja, men det er snakk om at NATO da vil bruke konvensjonelle våpen som svar, ikke atomvåpen.

Det jeg snakker om er at NATO trekker en rød linje.

Tagger deg også @Christian

1 Like

Nato kommer nok ikke til å svare med atomvåpen før det lander en bombe i polen.

Men mener at deler av svaret var at Nato vil svare med konvensjonelle våpen og ta ut all marine, landstyrker og luftstyrker de klarer i og rundt ukraina.

4 Likes

Enig i det, men hvorfor ikke trekke en rød linje?

Det har man gjort.

Bruk atomvåpen mot ukraina og vi joiner krigen og bomber istykker alle leketøyene dine.

7 Likes

Jeg gir opp :see_no_evil: :joy:

Jeg tror aldri det vil komme noen politisk enighet i USA eller hos Frankrike og Storbritannia om å bruke atomvåpen til noe annet enn forsvar av Nato.

2 Likes