Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ja, de ender opp med å faktisk måtte angripe langs veiene russerne bruker til å forsyne fronten. Dette er ikke mulig pr i dag pga fly, helikopter og massivt med droner. Artilleri vil jo også være et problem.

Som her:

Zoomet litt lengre ut:

hva med å bruke billigst mulig thermografi droner som styres/går etter varmestrålingen fra tankminer langs veiene som er minelagt, eller kommer tankminer også med plast/fiber kapsling ?

Several advances have been made in the development of modern anti-tank mines, including:

  • more effective explosive payloads (different explosive compounds and shaped charge effects)
  • use of non-ferrous materials making them harder to detect
  • new methods of deployment (from aircraft or with artillery)
  • more sophisticated fuzes (e.g. triggered by magnetic and seismic effects, which make a mine blast resistant, or which ignore the first target vehicle to drive over it and therefore can be used against convoys or mine rollers)
  • sophisticated “anti-handling” devices to prevent or discourage tampering or removal.

fra 2021

3 Likes

Finansfrykt for at Russland må trekke seg ut av Ukraina!! Økonomene frykter at mange taper penger på dette. 😮‍💨

Høres ut som reint pub-snakk. Som vanlig da noe kommer fra ekonomer.
Ryzzland ikke noe som helst. Mulig at de trekker seg ut av Ukraina likevel, men det er svært usannsynlig. Høres mere ut at noen prøver å finne på en grunn til at b ørsen gått ned.
Men sånn er det med børser, de går ikke altid opp til hver tid.

2 Likes

Absolutt gode nyheter ja. Hele rapporten finner man her:

Audit of the DoD’s Revaluation of the Support Provided to Ukraine Through Presidential Drawdown Authority (Report No. DODIG‑2024‑095) > Department of Defense Office of Inspector General > Audits and Evaluations

PDF her:
DODIG-2024-095_SECURED.PDF (17,0 MB)

2 Likes

Er generelt skeptisk om det er type “anonyme bloggere”, men leser gjerne gjennom om du en link til saken.

Han er ikke en anonym blogger, men en kjent svensk forfatter

Den relevante biten er fra der det står

KOMMENTAR

Og nedover.

Man kan jo kanskje si at hva vet en forfatter om sånt, men han skriver altså om den tiden vi er i, litt på samme måte som Tom clancy. Sistnevnte kanskje mest kjent for The Hunt for Red October.

7 Likes

Svenskene virkelig tømmer lagrene sine. Ganske vilt, Men de har MYE.

De hadde verdens 4dje største flyvåpen en periode.

3 Likes

Som han bak cornucopia.se skriver i linken over, de har ikke nok utstyr for å gi 25 mrd i året uten å gi gripen.

Sverige dumpet nesten allt militært material på 90-talet. Det er nesten ikke noe igjen.

Tydelgivis er det mye igjen.

Det er meget viktig å bra at Stoltenberg har satt Orban på plass.

– Ungarn vil ikke slutte seg til Natos planlagte skritt til støtte for Ukraina, men det vil heller ikke hindre dem. Ungarn vil derfor ikke motsette seg disse anstrengelsene, noe som gjør det mulig for andre allierte å gå videre, sier Stoltenberg til internasjonal presse, skriver [AP.

7 Likes

Under møtet mellom Stoltenberg og Orban i Budapest skal det ha blitt enighet om at Ungarn ikke vil motsette seg eller blokkere alliansens engasjement i Ukraina, men landet fikk samtidig grønt lys for ikke å bidra militært eller økonomisk.

Hvordan ble han satt på plass? Dritsmud deal for Ungarn, slipper å bidra noe som helst. Ingen straff. Orban blir nok ikke mindre populær etter dette, han ( i likhet med Erdoğan) har spilt kortene sine aldeles utmerket.

Det er vel heller ingenting i denne artikkelen som sier at han er forhindret fra å stoppe fremtidige EU- bistandspakker.

3 Likes

Det viktigste for Nato er at han ikke blokkerer for alliansen når det gjelder Ukraina . Nato har ikke noe med EU og gjøre.

6 Likes

Det er jeg enig i. Men Orban vant, han beholder NATO-medlemskapet, får ingen straff og slipper å betale et eneste kronestykke. Det er en stor politisk win for Orban. Derfor er jeg helt uenig når du skriver følgende:

Stoltenberg har satt Orban på plass.

Vi må ikke glemme at Norge er et rikt annerledes -land. De fleste europeiske land sliter med inflasjon og trange tider nå. Så de fleste statsledere ønsker jo helst å spare pengene slik at de kan blidgjøre egen befolkning. Orban har nå vist at hans sterke motstand lønner seg. Andre statsledere i NATO vil notere seg dette.

EDIT: Når jeg leser dette innlegget mitt så høres det ut som jeg mener det er helt krise :sweat_smile: Jeg mener ikke det, mener bare at det er et dårlig signal å sende til andre populistiske statsledere.

2 Likes
10 Likes

Ser ut til at hangaren er en plasthall eller “telt”.
https://mil.in.ua/en/news/satellite-images-show-damage-at-russian-air-base-in-morozovsk-after-drone-attack/

1 Like

Et meget dumt trekk i så fall. Da må NATO kanskje se på muligheten for å plassere ut atomvåpen i sør-Finnland og øst-Estland/Latvia. Da kan St. Petersburg gjøres om til glass meget raskt, og Moskva ikke så lenge etterpå.

2 Likes

Tenkte på en ting:

Er det mulig at vi har gått litt i techno-fella når det gjelder APC/IFV/Tanks/øvrige pansrede kjøretøy? Altså at vi fokuserer for mye på teknisk og teknologisk overlegenhet, og at dette gjør at enhetsprisen blir for høy? Bør vi gå litt mer for kvantitet enn kvalitet? De fleste kriger ender ofte i utmattelseskriger.

3 Likes

På tradisjonelt pansret materiell er det en vanskelig balansegang å definere tilstrekkelig kvalitet. Derfor heller man gjerne mere mot overkill enn unyttig.

Jeg tror det er mer potensial i å tenke konseptuelt kvantitativt. Altså om man kan velge konsepter som er kvantitative og dermed mere motstandsdyktige mot utmatting.

For eksempel ser det i Ukraina ut til å være bedre med mange billigere overvåkningsdroner i nettverk, enn noen få dyre og veldig gode overvåkingsdroner. Man gjør det da økonomisk kostbart å bruke luftvernmissiler mot de rimelige dronene, og tapet (både økonomisk og redusert situasjonsbilde) er begrenset om de blir skutt ned.

7 Likes