Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Leveranse av nye Su34 går ikke på skinner.

Større tap enn ny produksjon.

8 Likes

“Vis meg dine venner, så skal jeg si deg hvem du er” :man_shrugging:

7 Likes

Grei prioritering av ordrerekkefølgen spør du meg, Sveits er jo ikke i krig nå!

9 Likes

Fordelen nå er jo at produksjonen av Patriot raketter både pac2 og 3 kommer til å øke. Samtidig går prisen ned pga stort volum.

1 Like

Ikke akkurat Alaska…men russerne pusser tilsynelatende støv av et gammelt triks når det går dårlig i krim krigene…sell some land!

https://x.com/JayinKyiv/status/1803017810215387595

5 Likes

Interessante tall, og også en bekreftelse på at vesten ved å støtte Ukraina nå svekker den trusselen ruzzland er mot andre land. Så får vi bruke tiden etter Ukraina har vunnet sin kamp til å bygge opp igjen et fornuftig forsvar i vesten igjen.


:+1: :ukraine:

13 Likes

Da var det plutselig mulig å justere litt på noen kontrakter ser det ut som, bare ikke på pilot-utdanning.:unamused:

4 Likes

Kanskje “noen” F-16 piloter skulle blitt tildelt dobbelt statsborgerskap og dratt til Ukraina på “videreutdanning” :man_shrugging: :sweat_smile:

3 Likes

AndrewPerpetua poster jevnlig FPV mot overvåkingsdrone videoer.

Russians are starting to realize their recon drones are going to be hunted down and killed by FPV drones. It is glorious. Your stupid little RC planes will all burn.

the russian army is 100% dependent on these drones. without them, they basically dont have an army.

ukraine is not

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1803355879963513201

8 Likes

Tenker han her på mangel på artilleriradar?

1 Like

Jeg tenker Lars Wilderang kan ha rett her, det vil i hvert fall ta tid før Ukraina setter i gang noe. Det beste poenget han har tenker jeg er rundt F-16. Jeg antar Ukraina ønsker at disse skal ha hjulpet til å mykne opp hele Kherson/Krim/zaporizhiha før de setter i gang en offensiv.

Russland sitt angrep på Kharkiv ser ut til å trekke tropper ut av områdene i sør og i tillegg økt takten på ødeleggelsen av russisk utstyr. Amerikanske ATACMS har også gjort at russisk SAM systemer systematisk blir ødelagt i et høyt tempo.

Jeg tenker poenget til forfatteren er at Ukraina ikke kommer til å kjøre et angrep tilsvarende det i juni/juli i fjor, hvor Ukraina angrep uten å ha kontroll på luftrommet og at det vil ta tid.

USA sin støtte til Ukraina har jo vist seg å være svært viktig, så med tanke på at Trump har sagt han vil stoppe all støtte, så kan jo Ukraina muligens se på valgdagen 5. nov (og noe før) som en viktig dato å ha levert noe som viser at Russland kan slås. Noe som jeg tenker vil hjelpe Biden i USA.

ANALYS: Ukraina kommer inte genomföra någon storoffensiv i år och kriget kommer fortsätta minst år 2025 om inte Ryska Federationen faller samman i inbördeskrig.

Detta är en analys, och baserar sig på OSINT via artiklar och HUMINT via direkta konversationer med insatta personer som källor eller bollplank. Det är en helhetsbild och mina egna slutsatser och tankar och det blir inte några länkar. Analysen är förenklad och är en analys, inte ett facit och kommer således förr eller senare ha fel på en, flera eller alla punkter. Detaljer och analysunderlaget redovisas inte, inklusive att detaljer som leder till slutsatsen helt utelämnas.

Ukraina kommer inte kunna genomföra en avgörande storoffensiv i år. Det kommer ske små ukrainska territoriella framgångar där möjlighet finns och tillfälle ges, men det kommer inte vara något större och de behöver inte vara permanenta, utan är främst taktiska eller i bästa fall operativa. Ukraina skulle i teorin kunna sparka ut Ryssland från norra Charkivfronten inklusive Vovtjansk, men till högt pris och till ingen egentlig strategisk nytta. Det ryska försöket till offensiv nådde aldrig så långt att storstaden Charkiv återigen hamnade inom räckvidd för ryskt artilleri, utan körde fast vid ukrainska förberedda försvarslinjer.

Istället ser Ukraina snarare möjligheten att bonka mer ryssar via Charkivfronten genom att Ryssland hela tiden är offensiva och skickar in mer trupp att som försvarstaktik slås sönder i meningslösa ryska anfall. Ryskt försvar av taget territorium är att anfalla, och på så vis hindra Ukraina från att anfalla. Det är dock en för ryssarna mycket blodig försvarstaktik.

Detta kommer generellt vara Ukrainas strategi under året – dvs låta Ryssland stånga sig blodig och ta svåra förluster, vilket hindrar Ryssland från att bygga upp styrka och utrustning för att återfå relevant offensiv förmåga.

Det handlar om utnötningskrig . I detta inkluderas att Ukraina kommer fortsätta skjuta sönder bakre ryska funktioner, logistik och militära mål även i Ryssland, inklusive drivmedelsförsörjning.

Det kommer ske spektakulära bombningar som Ukraina genomför, även om det inte är säkert att man kommer bomba just Kertjbron i år. Det kan vara bättre att sänka bron i samband med en möjlig storoffensiv nästa år och tills dess använda bron och Krym som honungsfälla för att skjuta sönder ryskt luftvärn. Ryssland har också varit ovilliga att sedan lyckade anfall mot bron köra ammunitions- och bränsletransporter över bron, men med de utslagna färjorna har man nu börjat göra det igen. Vilket visar på att Ukraina kör ett långsiktigt spel kring bron. Bekämpa luftvärnet, slå ut de alternativa färjorna så farligt gods återigen går över bron, och hela tiden anfalla mål på Krym, nära Kertjsundet och i ryska Krasnodar Kraj, för att ständigt kartlägga ryskt luftvärns förmåga.

Tills man en dag sänker bron. Kanske inom kort för att paja semestrande ryssars resmål. Kanske först nästa år. Jag vet inte, fråga en expert.

Men tills dess är den en honungsfälla och dränerar ryska resurser.

Genom att vänta in till minst 2025 innan ny storoffensiv kommer man t ex ha F-16 på plats i lite större omfattning. Men en ukrainsk storoffensiv kan också komma först 2026. Det enda som kan avsluta kriget innan dess är om Ryska Federationen faller samman i ett inbördeskrig. Att några progressiva aktörer skulle genomföra en statskupp finns nog inte på kartan – kom ihåg att Prigozhins midsommarkupp för snart ett år sedan handlade om att han ville eskalera kriget, inte om att skapa fred. Putin har nu också rensat ut inom försvarsledningen och satt nya fortfarande lojala personer på posterna. Prigozhins kuppförsök gjorde snarare att hot mot Putin kom fram i dagsljuset och kunde konsekvensutsättas.

Ryssland kommer fortsätta göra små framgångar med en åker här, och ett villakvarter där, en by där, men till svåra förluster som pris. Ukraina tvingas ofta retirera för att man lokalt får slut på ammunition eller att vapen blir överhettade när man mejar ner ryska köttvågor, men dessa små ryska territoriella framgångar är snarare något som nöter ner ryssarna. Inget talar för att Ryssland har någon offensiv förmåga för att vare sig lyckas med genombrott eller avgöranden. Möjligen kan Ryssland inta Tjasiv Jar, men det kommer ta månader, eller kanske år, om det alls sker.

Tiden är på Ukrainas sida , så länge Väst och världens demokratier eller frihetsönskande länder fortsätter stöda landet. Faran just nu är framför allt nyvalet i Frankrike och amerikanska presidentvalet i höst och hur utfallet av dessa ska påverka stödet till Ukrainas försvar av Västs frihet och demokrati och naturligtvis landets egen frihet, demokrati och suveränitet.

Slut analys.

4 Likes

Jeg tror han tenker på at uten overvåkningsdroner til å styre artilleriet og glidebombene sine til mål, så vil de trenge relativt grønne tropper ved fronten til å gi dem mål.

Russisk artilleri er såpass lite nøyaktig at jeg tror at hvis Russland skulle prøve seg på rene artilleridueller mot ukrainske shoot-and-scoot artilleri som ikke er truet av droner, så vil de miste veldig mye veldig fort.

2 Likes

“We demand to replace our men with other quite specific men: the children and husbands of those who tell our citizens from the screens that war is good,” Put Domoi wrote. “We can make a list long enough to replace every mobilized person.”

5 Likes

Godt poeng blant flere gode poeng. Men dette er faktisk Trumps styrke. Og jeg tror tilsiktet. Med ønsket effekt…

Edit: la meg legge til, på den internasjonale scene.

Å som regel si noe annet enn han egentlig mener? Er det derfor du har så stor tro på han?

4 Likes

Trump har to ansikter, sånn er det bare.

Artikkelen er full av dritt om Trump, men har også dette:

This pro-Russian rhetoric didn’t always translate into policy for the Trump White House. For instance, his administration said sanctions would continue until Russia returned Crimea. But the rhetoric gave Putin an unexpected cheerleader in DC and created tensions within NATO.

Jeg tror Trump kan bli en katastrofe for Ukraina men jeg er ikke sikker. 70% katastrofe, 20% nøytralt, 10% win for Ukraina tenker jeg.

Nei jeg mener situasjonen ligner på taktikken med Nato budsjettet. Da han fikk Nato landene til å øke budsjettene ved å sette krav og true med konsekvenser.

Han vil at Europa skal gjøre mer. Og får resultater. Tidligere har USA stått for en høyere andel av denne typen utgifter.

1 Like

Jeg tror Trump vinner valget, så får vi se om han er en scumbag eller ikke.

3 Likes

Ja helt sikker på at han vinner. Det er jo 53 millioner cryptostemmer. 50% demokrater som en grei andel av de, ikke har noe annet valg enn å skifte side.

Men forsvars, ikke NATO, budsjettene økte jo ikke på grunn av Trump, og ikke mens han var President.
De økte når Biden var blitt President, på grunn av Ukraina-krigen, som Trump sier aldri ville skjedd om han var President fortsatt.
Ergo ville Europeiske NATO land ikke ha økt forsvarsbudsjettene sine om Trump fortsatt var President.

Er litt enig med @Christian over her att det er en liten sjanse for att Trump kan forandre mening og bestemme seg for å støtte Ukraina, men det forutsetter att han er er i stand til å gjennomføre det også. Det er jeg ganske overbevist om att han ikke er, og siden en ny Trump administrasjon vil bli fylt opp av typer som bare vil mele sin egen kake så lenge de kan, og siden MAGA folk har blitt foret ruzzisk propaganda i årevis (også av Trump), er det ruzzisk-vennlig politikk som vil bli gjennomført. Trump vil ikke være i stand til å stoppe det selv om han ett eller annet sted skulle finne motivasjon til det da han viser tydelige tegn på demens og knapt vil være i stand til å knytte skoene sine om ett år eller to.

Bortsett fra det så hadde jeg satt pris på om Trump/Biden diskusjonen ble tatt på Presidentvalg-tråden, kikket litt igjennom den men orket ikke lese så mye siden noen der var lite mottakelig for det de fleste ville betegnet som fakta.
Det er Biden som er President inntil videre, ja jeg liker han egentlig men er sterkt kritisk til hans håndtering av krigen og vi kan gjerne kritisere og gjøre narr av ham for det her, men blir ganske meningsløst og uinteressant å begynne å diskutere hvordan Trump vil komme til å håndtere det i en enn så lenge hypotetisk fremtidig presidentperiode.

8 Likes