Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ja jeg har ikke tenkt å lage en stor diskusjon her i tråden. Det har jeg holdt meg borte fra også. Men tillater meg å bidra med relevant perspektiv der jeg har noe å bidra med.

Trump brukte samme taktikk da han:

  • Reforhandlet Nafta på ett år.
  • Startet handelskrig med Kina
  • Fikk Nato land til å øke budsjettene (som senere ble økt enda mer av Ukraina krigen).
  • Og muligens nå da får Europa til å betale enda mer av Ukraina utgiftene.

En russer postet

Det er et seriøst våpenkappløp for å ta kontroll over luften over fronten. Ukraina leder nå?

https://x.com/wartranslated/status/1803354427903869421

The Ukrainian FPV interceptors minimally have the following:

  1. A sensor network locating Russian Zala/Orlan-10 and providing intercept tracks.

  2. A communications system connecting the sensors to FPV launch units

  3. Something getting FPV’s to 10K feet with enough btty power.

https://x.com/TrentTelenko/status/1803524572358057993

Teknologiske overtak varer neppe lenge, så dette kan påvirke hvor kjapt Ukraina setter inn en offensiv. Kanskje de ser at hvis de virkelig kjører knallhardt på ett sted på fronten, så kan de ta nok kontroll i luften til å kjøre en offensiv med gjennombrudd.

10 Likes

I tradisjonell stil har ukrainerne sikkert funnet en måte å bruke gammelt sovjetisk utstyr på i et eksprimentelt moderne informasjonsnettverk laget av billigst mulige komponenter.

1 Like

Har mer tro på at de bare har lagt ut ti tusen webkameraer som blir analysert og sender info på hva de har sett til en mobil app :sweat_smile:

1 Like

Har sett noen omtale lytting etter droner med mobiltelefoner, men det er mot mopeddroner i lav høyde. Overvåkningsdronene høres trolig ikke så godt at de kan trianguleres på lyd.

Har mere tro på relativt enkle radiomottakere, og programvare som kan identifisere karakteristika ved den krypterte radiotrafikken fra dronen. Da er triangulering hverken dyr eller vanskelig. (Programvaren er kanskje veldig vanskelig.)

2 Likes

St Hans bålene har allerede blitt antent i ruzzland :fire: :fire: :fire:


https://x.com/NOELreports/status/1803667970620625340

12 Likes

Gårsdagens ruzziske tap på slagmarken. Mye hardware og 1170 menn som skal erstattes.

5 Likes

Hej Norge

Nok en fælde for Ruskiiiiies i Vovchans’k nær Krahkiv – ser ud som en større omringning er på vej, må sige at Ukraine giver den gas lige nu :partying_face:

Og vores ven Denys :ok_hand:

Lidt uhyggeligt hvis det stemmer hvad Denys tolker ud fra Serbiens Præsident udtalelser --taktisk Atomvåben som en mulighed – tænker Putin er en MEGET presset mand.
Presset ses også ud fra den aftale han laver med RaketManden i NordKorrea.

Når man ser på Bomses tal tænker jeg at Putin da snart løber tom for Tanks og Artilleri :thinking:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

5 Likes

Serbias president formidler det budskapet som Putin vil ha på agendaen i Europa. Frykt for atomkrig har tidligere gjort at Russland har kunnet krige som de ville, så det er klart at han bruker dette kortet igjen.

Personlig tenker jeg at dersom Putin trodde at han kunne vinne i Ukraina med taktiske atomvåpen, så hadde han allerede brukt dem.

9 Likes

Økende misnøye hos russiske soldater.

https://x.com/ChrisO_wiki/status/1803192709663830330

9 Likes

Jerndukken i nyhederne !!!
Ruskiiiiies mener de vinder krigen da de har Gud med sig.

Øverste general for Akhmat styrkerne i Krahkiv ved tilsyneladende ikke hvad der foregår.

Sjov nyheder med en bekymret Jerndukke :rofl:

SLava Ukrini :ukraine:

DK

4 Likes

Per a senior South Korean official on potential arms shipments to Ukraine:

“We will examine the areas that will hurt Russia the most.”

19 Likes

Sør-Korea har både stor produksjonskapasitet, og egne design som ikke så lett begrenses av andre land sin politikk. Fram til eventuelle skipninger fra Sør-Korea dukker opp i Ukraina, får ukrainerne gjøre det beste ut av det de har.

Foreløpig er det Krim som har færrest bruksbegrensinger, og får oppleve de mest kreative kombinasjonene av nytt og gammelt. Derfor tror jeg at angrepene på krim kommer til å bli analysert av utenlandske aktører i mange år fremover.

3 Likes

Link.

2 Likes

https://www.miamiherald.com/news/nation-world/world/article289414572.html

3 Likes

Nå tenker jeg at russerne vil slite stort ,og dette var på tide.

19 Likes

Russland har visst klart å skyte ned et helikopter. Bare synd for dem at det var deres eget…

image

20 Likes

Russiske Fighterbomber skriver på telegram at ukrainerne sender inn flyvende droner over sjødronene. Russerne bruker helikoptere mor sjødronene, så russisk luftvern må holde styr på hvilke signaler som er fra fiendtlige droner og hvilke som er egne helikoptere.

Det er åpenbart bare Putin som tror at Russisk IFF er ufeilbarlig.

Edit:
Tendar skriver på X at det var et Pantsir som var skyldig.

Multiple Russian channels report that a Russian Ka-29 was destroyed. They claim while operating against Ukrainian USVs the Russian chopper was targeted by a malfunctioning Pantsir air defense system, whose IFF considered it to be hostile, and shot it down. Crew is presumably dead.

11 Likes

merk at dette ikke gjelder atacms. Ellers artig at Sullivan etter all denne tiden omtaler beslutningen som sunn fornuft.

6 Likes

Romania sender Patriot-missilsystem til Ukraina

Romania inngikk i 2017 en avtale med USA om sju Patriot-batterier til en verdi av 4 milliarder dollar, den største forsvarsanskaffelsen i landets historie. To av de fire systemene landet har mottatt så langt, er fullt operative.

“Med tanke på den betydelige forverringen av sikkerhetssituasjonen i Ukraina … har rådets medlemmer besluttet å donere et Patriot-system til Ukraina i tett samarbeid med allierte”, heter det i en uttalelse fra Det øverste forsvarsrådet.

12 Likes