Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Det er så få visuelt bekreftede tap av artilleri at jeg ser på det som gjetting.

1 Like

Det jeg tenker kan bekreftes er at Russland ikke har nok APC-er. Ellers hadde de ikke kjørt rundt i en tanks hvor tårnet står fast, uten en fungerende kanon og med plater fra en trafo som beskyttelse når de bruker den som APC.

https://x.com/Tendar/status/1804511198362079375

2 Likes

Ukraina trenger også flere APC og IFV-er. Derfor synes jeg det er vanskelig å forstå hvorfor Biden nå gir bort 164 Bradley til Hellas.

4 Likes

Ukraina har alltid hatt manko, men nå synes jeg det ser ut som det er minst like ille for Russland, som jeg tenker er bra for Ukraina.

3 Likes

Før invasjonen hadde Russland mye fokus på mekaniserte angrep i stor skala. Nå ser de ut til å bare sende noen vogner langs en vei, men ikke mange nok til å overvelde forsvaret.

De må nå ha nok erfaring til å kunne vite at et angrep ikke er tilstrekkelig stort, så det er egentlig rart at de likevel forsøker med mindre styrker. Enten får de ikke samlet store nok styrker uten å pådra seg en ubehagelig HIMARS-infeksjon, eller så mangler de tilstrekkelig med utstyr. I begge tilfeller burde de ikke angripe i det hele tatt.

2 Likes

Jeg syne det er vanskelig å forstå hvordan du kan påstå at Biden gir bort 164 Bradley til Hellas, når antallet i innlegget ditt er 62, og det hele er basert på allerede inngåtte avtaler.

Ville det være å foretrekke at Biden-administrasjonen ignorerte alle inngåtte våpenavtaler med andre natoallierte og alle andre land?

Litt om EDA for de som vil ta seg bryet, og korriger meg gjerne med fakta fra pålitelige kilder om jeg tar feil, men vennligst avstå fra kommentarer som: dette vet alle som har fulgt med; du kan google selv.

Pages - Excess Defense Articles (EDA) (navy.mil)

Excess Defense Articles (EDA) | Defense Security Cooperation Agency (dsca.mil)

Det er jo nettopp det de har gjort med missiler for Patreot Og NAMSAM. De fleste land forstår at en aktiv og desperat pågående krig bør prioriteres.
https://mil.in.ua/en/news/u-s-prioritizes-anti-aircraft-missile-transfers-to-ukraine/

8 Likes

Hvor står det at de unilateralt og ensidig har ignorert avtaler med andre land? Det er ikke sånn slike avtaler fungerer!

Linken din sier jo heller ikke det; den sier de nå prioriter Ukraina.

Tror du at noe land er i en reell posisjon til å protestere?

1 Like

https://x.com/arnldkh/status/1804459688232186033

Ikke så lett for Russland å få tak i folk heller?

1 Like

Om motargumentet ditt er at ingen land som har en avtale om kjøp av forsvarsmateriell fra USA ikke har noe de skulle sagt dersom USA ensidig skulle velge å bryte en slik avtale så tenker jeg vi avslutter disputten her, og så må du gjerne spinne videre på den ideén om den gir mening.

Jeg kan gjerne fortsette en lettere absurd disputt.

Jeg har inngått en del kommersielle avtaler i mitt liv, og samtlige har i avtaleteksten eller i referert standard hatt klausuler om eksterne eller interne forhold som endrer premissene for avtalen. Det er fantastisk naivt å tro at avtaler om våpenhandel i denne klassen er et par setninger på at en enkelt side.

Ut over det rent formelle, så er politikken viktig. En knirkefri avtalegjennomføring fordrer at begge sider legger godviljen til. Dersom en av partene slår seg vrang og går etter bokstaven i avtalen, trekker den nesten alltid ut i tid. Det innebærer i praksis at den reelle prioriteringen endres, uten at den formelle prioriteringen endres.

4 Likes

Dårlige nyheter siver trolig ut fra fronten, så det skal vel mere til for å tiltrekke seg kandidater. I tillegg er nok den reelle inflasjonen langt høyere enn den offisielle, så noe av økningen må til bare for å holde tritt med økte levekostnader.

3 Likes

Med flere tusen på tusen på lager har han mulighet til å forsyne begge hvis viljen hadde vært der. Men det er vanskelig for meg å tro på at USA max kan trene 12 jagerflypiloter om gangen.

3 Likes

Artikkelen påpeker det åpenbart ikke er lagt planer for å utdanne mer enn 15 til 20 piloter for de omkring 60 F16 flyene som er lovet.

If there’s one thing the US military does well, it is planning. Clearly, there was no plan to generate pilots commensurate to the number of aircraft.

Å introdusere en ekstra type fly kan synes som en despert handling, men denne krigen har vist at kvantiet er viktig i de fleste våpengrener.

It’s perhaps not surprising Zelensky welcomes the French Mirage 2000 offer. And if France delivers in six months as Macron stated, it will be just one more black eye on a US administration that has long promised they’re moving “as fast as possible” on F-16s.

8 Likes

Er du Putin som prøver å lære seg norsk på TI?

1 Like

Det var ikke Nato som ekspanderte østover som var trusselen mot Putin, sier seg selv når han lever fint stort sett uten et forsvar vestover mot oss, det var vestlig demokrati som spredde seg utover det territoriet som det russiske herrefolket så som sltt som han anså som en eksistensiell trussel mot sitt regime

10 Likes

Jeg lurer på hvem som melder seg frivillig til å være en bufferstat. Eneste jeg vet om av bufferstater er nord korea og Belarus. For meg virker det ikke så hot for befolkningen der. Noen som har lyst til å til de to landene?

4 Likes

https://x.com/front_ukrainian/status/1804804615214436700

Det er noen land som kommer med fornuftige responser.

22 Likes

Er det ikke litt forfriskende når folk har ryggrad av kalsium i stedet for Freia Gelé?

10 Likes