Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ja, det vil jeg si. Enten, så må Russland bry seg om hva Sør-Korea sier, eller så kan Ukraina ende opp med å få et virkelig bredt assortement av våpen.

ASCM = anti ship cruise missile
LACM = land attack cruise missile
SRBM = Short range ballistic missile

F.eks. Hyunmoo-2B | Missile Threat med submunitions, 500 km (with 997 kg payload) or 800 km (with 500 kg payload) rekkevidde. Burde funke fint mot russiske flyplasser? :thinking:

19 Likes

Er en del her som forsvarer Trump uansett hva han sier om Ukraina og Russland. Det er bare å fortsette med det om man synes det gir mening.

Donald Trump blames NATO for Vladimir Putin’s invasion of Ukraine.

3 Likes

Finnes det et klipp som er lengre enn 13sek?

2 Likes

Poff sa det, skikkelig poff!

Ukrainian strike on a storage of equipment and ammunition of the Russian army in Kursk region of Russia.

3 Likes

Ca 23 min ut i klippet til @Stifen over her.

1 Like

Så noen som mente dette kunne være noe gjødsel som gikk i lufta

1 Like

Samme farge på røyken som i Beirut, som var kunstgjødsel.

1 Like

Amoniumperklorat er ofte brukt som oxidasjonemedel i fastbrensleraketter. Det er kjemisk likt amoniumnitrat.
Kul da det smeller i hvert fall, særlig i ruzzland.

Spørsmål: Hva er bedre enn en kraftig ruzzisk explosjon?
Svar: 2!

6 Likes

På tide med dagens første post:
Gode nyheter med plenty av hardware ødelagt på en dag :fire:
image

13 Likes

ATACMS på vei til Krim 🫡 Skal være fra i går kveld.

Skal vistnok ha truffet " NIP-16", et slags kommunikasjonsanlegg. Jeg kjenner ikke til den strategiske nytten til dette anlegget.

3 Likes

https://x.com/DefMon3/status/1804794476650488035

I summarized a Russian recruitment post on VK. This is what they offer people to die in Ukraine.

I compared this to an average Russian pay in the central parts of Russia, 45k ruble per month.

Signup bonus + WIA-disabled is a 8 year salary payout.

Your base salary + benefits is about 500% of a normal salary.
Additionally, you earn another 8000 ruble per day of combat operations.
There are additional bonuses, for example if you are in an assault unit and advance 1km you get 50000 ruble.

Må jo virke fristende, men kjedelig når Ukraina skader/dreper 30k i måneden. Antar det ikke er så mange av russerne som lar seg friste som faktisk tror på det tallet.

Så, på ett eller annet tidspunkt, så antar jeg det ikke går an å skjule at å verve seg nesten garantert får deg drept/skadet. Hva skjer da? :thinking:

4 Likes

Uffda, nå har noen stumpet røyken på feil sted igjen…
image
:fire: :fire: :fire:

7 Likes

Det er jo kjernen i “deathonomics”, det. Å reise i krigen blir sett på som en god gjerning fordi man sikrer familien økonomisk. Man tar en for laget.

2 Likes

Joda, men hvis man ser at man familien får 8 årslønner, men du vet du kommer til å bli drept/skadet? Når du har sett nok fettere, onkler, nevøer som har blitt drept/skadet, så virker det kanskje ikke så forlokkende lenger?

Det er jo en grunn til at Russland holder store deler av landet i fattigdom, da har de alltid folk som er villig til å ta risk for litt penger. Spørsmålet er når de føler seg utnyttet… (Svaret kan godt være aldri, håper det blir noe annet).

Det forutsetter jo at familjen faktisk får noe. Og det er ikke sikkert.

2 Likes

for at de skal verve seg er det nok at de tror at de får det. I de regnestykkene jeg har sett er samlet utbetaling mye mer enn 8 årslønner, for mange utgjør utbetalingene en hel livslønn.

Husket jeg så en telegram-melding “fikk nettopp vite at mannen min døde i spesialoperasjonen” med smiley til slutt

Er du oppvokst på landsbygden i Russland uten noe håp, fremtid eller muligheter - så hopper «dessverre» mange russere på denne muligheten til å komme seg ut av elendigheten. Endel forstår at det er litt risiko forbundet med det, men de færreste er nok opplyst om virkeligheten. I tillegg presser nok familie, venner og koner på for muligheten for en bedre fremtid. Mange russerer har ikke pass og har aldri vært utenfor deres fylke.

Altså….

1 Like

Det er åpenbart at USA ikke vil at Ukraina skal få fly og kun går med på det for å blidgjøre allierte.

4 Likes