Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Ukraina kan kjøpe elektroniken de trender fra Kina, eller noen annen. Det er ikke high tech at styre en misil idag. Det var det 1980. Men ikke nå. Du kjør det på en rasbery Pi, star tracker og kamera siste biten in. Dette veit selvføgelig Ukrinene men snakker ikke om det.

3 Likes
3 Likes

Veldig interessant lesning, liten sannsynlighet for opprør innenfra ut fra den stemningsrapporten. Stemmer bra med mitt inntrykk av den jevne russeren som politisk nøytral, altså en temmelig kynisk apati. Jeg har imidlertid en god del russiske kolleger på jobben som forteller en litt annen historie, de forteller med tristhet om et Russland som i løpet av et veldig kort tidsrom i 2022 allerede er blitt et nord-korea, en hjernevasket befolkning som støtter smo’en, nærmest som en bryter som ble slått på. Tidligere hadde de tross alt noen maktkritiske nyhetskilder og folk turte protestere mot valgfusk, i 2012 var det vel. Familiebånd brytes med f eks familiemedlemmer som har flyttet til vesten, nylig eller for mange år siden, og som har et annet syn på krigen.

7 Likes

https://x.com/IAPonomarenko/status/1813536577362026637

Mer og mer T54/T55 påvei til fronten.

2 Likes

Den videoen er dog over et år gammel, ser ingen ‘z’ på dem heller.

https://x.com/Rhaescuporis/status/1680542024439590912

4 Likes

Takk, lett å bli lurt!.

32 F-16 fra Hellas har jeg ikke fått med meg før, begynner å hjelpe da, bare synd det tar lang tid med piloter.

3 Likes

De må oppgraderes, det tar 2-3år.

USA på sin side har minst 100 moderne F16 som parkeres hver måned fordi de erstattes av F35.

Biden slowwalker så sinsykt.

9 Likes
1 Like

“Biden slowwalker så sinsykt”

Hva tror du Trump og JD Vance vil gjøre?

3 Likes

Kutte støtten og overlate til Europa å håndtere “problemet” (hjelpe Ukraina). Blir ikke overrasket om de også går hardt på Nato, som tar mer og mer styring av ressurser til Ukraina.

Solidarisk tankegang, og fremtidige konsekvenser av å ikke stille opp, virker å være helt fraværende hos Maga.

JD Vance :

"For å være helt ærlig; jeg bryr meg ikke om hva som skjer med Ukraina på verken den ene eller den andre måten.

Det sa Trumps nyvalgte visepresidentkandidat J.D Vance i et intervju med Steve Bannon på den høyreorienterte kanalen Real America’s Voice allerede i 2022.

Det budskapet har han gjentatt flere ganger siden, men i ettertid har retorikken hans hardnet ytterligere. "

https://x.com/shannonrwatts/status/1515085977282220032

Donald skal stoppe støtten :

" It never ends. I will have that settled prior to taking the White House as president-elect. … Gotta stop it. "

https://www.c-span.org/video/?c5120987/donald-trump-stopping-aid-ukraine

8 Likes

Slettet et skudd fra hofta, husker ikke hvor jeg leste dette

2 Likes

Dette er ganske alvorlig. Håper Norge legger litt planer allerede. Kanskje det beste for Norge vil være en form for utvidet allianse med Sverige og Finland…

Allerede neste år kan USA trekke seg ut av Nato og uansett vil Nato være nesten ferdig.

Jeg skal ikke spekulere i hvem som står bak dette.

Uansett, akkurat nå er tiden for å overføre mere penger til Ukraina. Mye penger.

8 Likes

Det er godt mulig Donald stopper støtten, men han er iallefall ærlig om det. Biden later som han bryr seg men slowwalker slik at ukraina ikke kan vinne.

9 Likes

Det er, i slutten av 2023,gjort preventive tiltak, slik at det ikke er rett frem for Donald å trekke USA formelt ut av Nato.
Forslaget ble fremmet av senatorene Tim Kaine (D) og Marco Rubio (R).

https://thehill.com/homenews/4360407-congress-approves-bill-barring-president-withdrawing-nato/#:~:text=Congress%20has%20approved%20legislation%20that,or%20an%20Act%20of%20Congress

5 Likes

Er du i hodet til Biden?
At Ukraina ikke kan vinne er vel en synsing du har, men fasiten kjenner ingen.

Det er ingen tvil om at Russland sakte men sikkert tømmes for ressurser,mens Ukrainas våpensituasjon fremstår å trende bedre enn Russland.
Så er jo Donald åpenbart klar for å stikke kjepper i hjulene til Ukraina.

Lite tyder på at Europa har tenkt å trekke seg. Inntrykket er vel heller det motsatte.

Og Russland omfavner Trump.
Trump og Vance er en trussel for Europeisk sikkerhet.

4 Likes

Det er heldigvis allerede etablert en utvidet allianse med Sverige og Finland.

9 Likes

Jeg mener vi burde gå enda lengre enn å gi Ukraina F-16-fly.

Gi Ukraina F-35-fly, gjerne Norges, og kjøp inn Gripen og Rafale i stedet.

Sørg for at F-35 befinner seg i Ukraina, slik at de vil bli erobret om russland ikke blir stanset. Og gjerne P-8 Poseidon også.

Og kjøp aldri amerikanske våpensystemer igjen.

8 Likes

Men lite tyder også på at Europa har tenkt å gi Ukraina det de trenger for å vinne.

Vesten har endt opp med å gi Ukraina en mellomting, ikke nok til å vinne, men nok til at de kan forsvare seg sånn halvveis. Russland mister betydelig fler soldater, men det betyr lite når Putin bryr seg absolutt nada om egne soldater, de er bare kjøtt for han, de er et nødvendig offer for å nå hans imperialistiske visjon.

Denne mellomløsningen gir Putin akkurat hva han vil ha, en utmattelseskrig.

Også må vi ikke glemme at det er lett å se denne krigen med norske øyne. Ingen andre land i europa tjente så mye som 2700 milliarder kroner på olje- og gasseksport i løpet av de to siste årene. Vi befinner oss i et slags “La La Land”, et slags Qatar i nord-europa. Ingen andre europeiske land har et eksportkart som likner Norge sitt (obs, dette er fra 2017):

Resten av Europa er ikke krigstrøtte i den forstand at de mister mange soldater, men at flere og flere land etterhvert blir lei av å sende enorme summer til Ukraina når de selv har mer enn nok problemer vil etterhvert føre til at flere vil trekke seg. Ungarn fikk lov å trekke seg, og det fikk ingen konsekvenser for dem. Flere vil følge, etterhvert som fokus vris mot innlandsproblemer.

5 Likes

Ja, og vi har sånn sett både et særskilt ansvar og en ekstrem evne til å bidra med kapital.

Vi burde etablert et krigsfond med tyngde og overført mer etter hvert. Vi skulle ha sørget for finansiell trygghet. Det er ikke for sent.

9 Likes