Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Tror du tager fejl her — de ryder vejen for F-16 og Harpuun misiler :thinking:

Dk

6 Likes

Kanskje. Men hvorfor må det være F16 når de kan ta ut alt i nærheten uten F16?

Glidebomber koster en brøkdel av missiler, så du kan bruke kanskje 50x så mange til samme pris.

4 Likes

Russia considering ban on #diesel exports, Kommersant reports

MOSCOW (Reuters) - The Russian government is considering a ban on exports of diesel due to rising domestic prices, the Kommersant daily reported on Wednesday, citing several unnamed sources.

Russia is the world’s top seaborne exporter of diesel just ahead of the United States.

Diesel is its top oil product export, at about 35 million metric tons annually, of which almost three-quarters is shipped via pipeline.

Since a full EU embargo on Russian oil product imports was imposed in February 2023, diesel supplies have been diverted to Brazil, Turkey, countries in Africa, Asia and the Middle East as well as ship-to-ship (STS) loadings.

The newspaper said the commodity exchange price of diesel in the European part of Russia had jumped by a fifth to 62,000 roubles ($716.35) per ton.

Tydelig at angrepene mot raffinerier har effekt.

15 Likes

Sprøtt hvordan amerikanere kan motta Netanyahu til stående applaus, mens Putin er det værste som har skjedd verden. Syk verden vi lever i

7 Likes

Tror du poster i feil tråd.

Men gir deg et kort svar. Er veldig mye demonstrasjoner og ramponeringer i DC. Så usikker hva du sikter til.

https://x.com/greg_price11/status/1816195892128481600

Tydelig at mangen ikke liker Netanyahu.

3 Likes

Når du ikke trodde Russland kunne synke noe dypere. Pow kropper blir returnert torturert, uten indre organer.

https://x.com/Mylovanov/status/1816197916668879094

1 Like

Derfor vil russerne tape krigen i Ukraina .Bare Vesten holder ut og fortsetter og støtte Ukraina.

10 Likes

Fin tråd:


https://x.com/ArturRehi/status/1816215245519495572
:ukraine:

5 Likes

Dette er dessverre feil. Ryzzland kan, uten større problemer fortsette å krige i princip så lenge ryzzland finns kvar og så lenge Kina støtter dem med oljekjøp. De trenger bare at skalere ned og holde det de har tatt. Det krever langt mer resurser at ta åter det som ryzzland ockuperer enn hva fremfør alt USA er villige at stille opp med. Skall ryzzen ut ur Ukraina må resten av Vesten ruste opp kraftig, skaffe kryssningsmisiler og donere dette til Ukraina. Jeg ser dessverre ikke at det er en realistisk førhåpning.

2 Likes

Det er to forhold som du ikke tar med i beregningen:

For det første, så vil en nedskalering fra russisk side frigjøre mye personell på ukrainsk side. De vil kunne konsentrere styrker for angrep på en måte de ikke kan i dag.

Russland har valgt å eskalere så mye de kan. Problemet er at de i begrenset grad kan deeskalere. De må fortsette å forbruke kanonløp og ammunisjon i et tempo de ikke selv kan etterfylle tid.

Som en bonus kan vi med at denne krigen er en teknologisk overgangskrig. Nye løsninger gir nye muligheter og nye strategier. I Svartehavet har vi allerede sett en tidligere helt utenkelig nøytralisering av den russiske flåten. På land er det like farlig å trappe ned ressursbruken. Trolig må Russland bruke enda mere ressurser på droneutvikling og produksjon, bare for å unngå å falle helt ut innen den raskt utviklende våpengrenene.

16 Likes

Jeg er ikke helt enig.

Ser man på lagrene av utstyr tipper jeg de kan holde tempoet de har nå i 2-3år til.

Mulig de vil ha mangler på artillerifronten, men de har fortsatt mye panser i form av eldre panservogner og infanterivogner.

2 Likes

Russeren vil ikke tape så lenge UKR ikke får lov angripe inne i Russland. Og det ser ikke ut som det er noen vilje til å endre den politikken Alle er jo livredde for eskalering, så i praksis fungerer det helt fint å true med atomvåpen. Det vil fungere i UKR, og det vil fungere videre mot andre land helt til noen faktisk skjønner at atomvåpen bare er en tom trussel og ikke en reell trussel.

4 Likes

Mangler på artillerifronten vil gjøre det mye mindre farlig for ukrainsk infanteri.

Russland mangler allerede panser, de bruker motorsykler og jeep. Dette gjør det mer dødelig for dem.

Det Russland har er glidebomber. Kan F-16 gjøre noe med det? Ukraina trenger ikke ta ut alt av fly, bare gjøre det såpass dyrt at det ikke svarer seg å slippe så mye glidebomber som i dag. Som igjen vil gjøre det lettere å forsvare seg.

Det mest interessante for min del er å se hva Ukraina kan gjøre med russiske forsyningslinjer. Spesielt i sør er de veldig utsatte. Å sloss mot soldater som ikke får mat, vann og ammo er vesentlig mindre vanskelig. Kan Ukraina presse Russland hardt nok?

Hvis Russland må nedskalere angrep, vil Ukraina kunne bruke mer droner og artilleri i sør og kanskje skape et stort nok press på Russland der.

8 Likes

Jeg så analyser av den 3000kg glidebomben, den ble sluppet 40km fra froten men flyet som slapp den var særdeles høyt ( husker ikke hvor høyt, men høyere enn et passasjerfly).

Så svaret er kanskje, jeg vet ikke.

14 Leopard 2A4 tanks that the Netherlands and Denmark bought will go to Ukraine this summer, - MoD of The Netherlands The battle tanks have been refurbished and tested in recent months.

Alle monner drar.

7 Likes

Men hvor lenge kan UKR holde det gående? De har ikke samme tilgang til soldater som RUS selv om de blir foret med vestlige våpen.

3 Likes

Det kommer ann på vesten.

USA kan sende 200-300 bradleys imorgen. 200 F16, 500 Tomahawks.

Problemet pr nå er ikke tilgang på menn men utstyr. Og den som har mest på lager er USA. De kan la Ukraina vinne krigen på 1-2måneder hvis de vil.

7 Likes

Vestens sendrektighet har jeg poengtert før.

Akkurat nå ja. Men hvis RUS kan holde på slik de gjør nå 2-3 år til hvor skal UKR få menn fra fremover i flere år? Finnes de egentlig?

3 Likes

Jeg tror det står på utstyr før det står på menn.

2 Likes