Dette er noe alle med tankparker med brennbart materiale frykter. De fleste land har krav om minimum volum på fangdammen tankene står i på 110% av den største tanken.
Økonomiske og arealmessige hensyn tilsier flest mulig tanker i samme fangdam. Samtidig tilsier branntekniske forhold færrest mulig tanker. Dess større flate det brenner på, dess større energimengde frigjøres, og dess flere tanker kokes.
Jeg er vant med fastmontert skumanlegg i fangdammen. Det kan hende at slike store anlegg har mobile skumanlegg. Å forsøke å slukke med vann er vanskelig, siden det er en så stor flate, og vannet faller igjennom oljen. Dessuten vil vannet fortrenge oljen i fangdammen, slik at den brennende oljen flyter over kanten. Å kjøle tankveggene med vann gir samme problemstilling.
Etter det jeg forstår, rommer hver tank ca 5000 tonn med drivstoff. Det tar tid å varme slike mengder, men energimengden som frigjøres når det akselerer er absurd.
Verdimessig kan den lagrede drivstoffmengden være mer verdt enn tankanlegget. Har sett anslag på et par mrd NOK for drivstoffet, etter lokal markedspris.
Operativt, er den fysiske installasjonen trolig vanskeligere å erstatte enn drivstoffet for det russiske militæret. De har prioritet i Russland. Bortfallet av lageret vil imidlertid gi mye lengre transportvei. Jeg undres på om Russland har nok tankbiler.