Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

“Alle” er unisont enig om at atomvåpen ikke er en løsning. De eneste som synes å være uenig er enkelte som kommenterer på diverse statlige russiske tv-kanaler.

Ja! For øvrig det mest meningsløse spørsmålet jeg har sett her på veeeeldig lenge.

3 Likes

Noen i USA synes det er helt greit. Tyskland også. Ikke Polen, Finland eller England…

2 Likes

Men det er jo nettopp dette som har vært hovedgrunnen til at de ikke har fått lov til å bruke våpen i Russland før? De har vært redd for eskalering av situasjonen.

Jeg er enig i at de burde fått lov til å angripe tilbake så misforstå meg rett.

1 Like

Du har nok rett, men det er uansett en ekstremt kynisk holdning der man driter i hvor lenge krigen varer, hvor mange som blir drept og hvor stor del av Ukraina som blir lagt i ruiner.

2 Likes

Ja, men vi lot Syria gå til helvete, samme med Gaza, vi lar afrikanske land gå til grunne uten å gjøre noe. Verden er shitty.

2 Likes

Det var en promotert pilot som mistet livet

“Moonfish” var på CNN med Sean Penn for 2 år siden, og introdusert av CNN som en “Top Gun pilot”

Første 2 min utter er Sean Penn som intervjues, siste halvannet intervju av CNN med “Moonfish” og “Juice”.

3 Likes

Jeg tenker at vi bør tillate oss å trekke noen slutninger basert på hva vi faktisk observerer i Russland:

  1. Russland kan ikke eskalere mere militært, uten å bruke atomvåpen.
    De gir allerede alt de har. Alt de klarer å forsyne ved fronten, alt de effektivt kan bruke av fly og missiler, alt de klarer å utruste av styrker (de har ikke materiell til å trene større avdelinger før de settes inn).

  2. Den russiske makteliten er ekstremt materialistisk. Nasjonalismen er for å sikre tilgangen på kanonføde.
    Hele tilværelsen dreier seg om å karre til seg mest mulig, og gjemme tilstrekkelig mye unna i utlandet. Putins, som andre diktatorer, sikrer makten ved å spille fraksjoner ut mot hverandre. Den dagen de ulike fraksjonene mister håpet om en framtidig normalisering med vesten, vil de plutselig ha et felles mål, og Putin vil da leve farlig.

  3. Alle røde linjer har vist seg som propagande, etter hvert som de har blitt brutt. Det skulle bli atomkrig om vesten leverte panservernvåpen, så var det ammunisjon, og så pansrede kjøretøyer, deretter luftvern, angrep mot Krim, fly, angrep inn i Russland… Dessverre har mange analytikere i vesten gjort det til en karriære å beskrive russiske røde linjer, og å utvikle komplisert politikk for ikke å bryte disse. I Østeuropa river de seg i håret av denne kombinasjonen av naivitet og kynisme.

29 Likes

https://x.com/DefMon3/status/1829237965479928012

Ukraine still have a few uncommitted brigades it could use to try to stabilize the front.

Lurte over på om Ukraina hadde flere tropper å starte en ny offensiv med, eller utvide den i kursk, og det har en tydeligvis.

Utfra hvordan Oleksandr Syrskyi har lagt planer tidligere i krigen, så tviler jeg på at Ukraina går på defensiven. Mulig aktivt forsvar ved adviika, men jeg tipper heller et noe mer slående.

1 Like

Godt skrevet, men jeg mener det er stor forskjell på levere ammunisjon, kjøretøy, forsvarsmidler osv. kontra å faktisk la de bruke missiler som kan nå inn til sentrum av Moskva.

Og selvsagt vil de si at de skal bruke atomvåpen, det koster dem ingenting og lager frykt/usikkerhet til motparten.

Men de sitter fortsatt trygt bak pulten sin, når det faktisk skulle hamre ned missiler i kvartalet de sitter i så mener jeg selv at de kan gjør alvor av det de faktisk sier. Noe som var hele poenget med første teksten jeg skrev, som kanskje ikke kom så lett fram.

Kommer Ukraina til å gjør det skulle de få lov? Tviler på det.

Jeg tviler ekstremt mye på at disse folkene er i fare ved et rakettangrep på Moskva. Om de i det hele tatt er i Moskva, så siter de neppe i et kontor.

1 Like

Leste nettopp at de dreit i buksa når Ukraina tok tilbake Kherson.

At no time did the US detect intelligence indicating Russia was taking steps to mobilize its nuclear forces to carry out such an attack.

However, US officials were not certain they would know if Russia was moving tactical nuclear weapons into place. :scream:
Multiple senior administration officials took part in an urgent outreach. Secretary of State Antony Blinken communicated US concerns “very directly” with Russian foreign minister Sergey Lavrov, according to senior administration officials. Joint Chiefs Chairman General Mark Milley called his Russian counterpart, General Valery Gerasimov, chief of the general staff of the Russian Armed Forces. According to a senior US official, President Joe Biden sent CIA Director Bill Burns to speak to Sergey Naryshkin, the head of Russia’s foreign intelligence service, in Turkey to communicate US concerns about a nuclear strike taking place and gauge Russian intentions.

US officials say that outreach and public statements from Chinese leader Xi Jinping and Indian Prime Minister Narendra Modi helped avert a crisis.
“I think the fact that we know China weighed in, India weighed in, others weighed in, may have had some effect on their thinking,” the second senior administration official told me. “I can’t demonstrate this positively, but I think that’s our assessment.”

2 Likes

Dette er ikke å avverge eskalering - Dette er å masere egoet til Putin. Putin så etter dette absolitt ingen grunn til å trappe ned i Ukraina.

5 Likes

Neida, men poenget mitt er fortsatt det samme. Vil tro at Ukraina har mulighet til å finne ut via etterretning/folk i Russland hvor de har møter osv.

Så, hva tenker du om at Ukraina har laget sitt eget cruise missil med 700 km rekkevidde? Hva tenker du om at Ukraina har bombet flyplasser over hele Russland?

Man ser jo hva slags mål Ukraina går etter. Militære.

Ukraina har også bombet hovedkvarteret til Russland på Krim med flere høytstående offiserer der.

Hvis USA var redd for Moskva, så kunne de bare sagt til Ukraina at det var off limits. Ukraina holder det de lover og har gjort det i over to år.

7 Likes

Kan være de har de i reserve om RUS bryter igjennom, så angriper de rus fra sidene.

1 Like

Altså, det gir ikke helt mening, men å angripe rett før byen faller kunne kansje gjort det. Slik at det blir et angrep fra tre sider.

1 Like

De har laget det selv og er ikke et problem? Slik jeg har forstått så er mesteparten av bombingen skjedd av egne lagde droner av Ukraina ?

Skulle Ukraina få gjør alt de vil med full støtte fra USA, så vil Russland tape, hvertfall det jeg tror.

Men enig at det hadde vært en god ide av usa å sette begrensninger til visse områder i sørlige deler av Russland om de godkjenner at de kan bruke dem i landet. Får de tatt ut all logistikk og transport i sør så vil Ukraina ha god sjanse til å slå tilbake for godt.

1 Like

Så, Norge må rett og slett samarbeide med land som Storbritannia og lage våre egne missiler. For krigen i ukraina viser at uten langttrekkende missiler, så er du fucked i en krig. Da kan du bli angrepet uten å kunne slå tilbake.

Når jeg tenker meg om, ukraina har laget missiler med 700 km rekkevidde. Kan vi produsere dem? :thinking:

13 Likes

Brukes fortsatt masse toakslede vogner (primært piggvogner, bilvogner, stykkgodsvogner + flate vogner for assortert last) på norsk jernbane. Enkle i kontruksjon, og tar last opp til noen og tredve tonn (vogn veier gjerne 10-15 tonn alene). Ingen grunn til å tro at ruskies har bedre materiell, eller en overflod av mer moderne godsvogner. Ikke 100% sikkert at hjulet går ned i pukken på skaden vi ser her (spes fordi flensen på hjulet på andre siden av akselen har en fungerende skinne å være på), men det kan også godt være at hjulet sklir av skinna ned i pukken på innsida, og blir dratt bortover og ruinerer en haug med sviller.

2 Likes

Av GMLRS godkjenner USA kun norsk kjøp av de eldre missilene med rekkevidde på 90 kilometer. Framover skal det avgjøres om Norge skal fullføre avtalen med amerikanerne, eller om de skal åpne for en konkurranse mot resten av markedet.

Håper ikke vi går med på å kjøpe et nytt system med eldre missiler som har litt over har halvparten av rekkevidden og som blir jammet i ukraina.

Hvor vanskelig kan det være? Sjømissilet fra KOG er også et kryssermissil og kan brukes mot landmål. Det er anerkjent over hele verden og kjøpt av minst ti land blant annet USA. Det var denne russisk presse skyldte på for å forklare senkingen av moskva.

Ellers startet et EU missilprosjekt i forrige måned med åpen invitasjon.

9 Likes