Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Vi kan lage egne. Finns gott om folk som kan både naviogasjonssystemer og raket-motrer. Og da stanner jobb og penger her på berget.
USA har i samband med Ukraina-kriget vist seg vare “ikke helt å stole på”.

5 Likes

Jeg lurer på hva USA tenker på med den politikken de fører. Jeg antar det er atomkrig-biten det er snakk om, men så driver Tyskland og surrer også, noe som ikke gir mening hvis Russland unngår atomkrig fordi de ser riset bak speilet fra USA…

2 Likes

Norge lager jo allerede NSM og JSM, og nå lager i neste generasjon. Men det er ikke raketter med 1000km rekkevidde.

1 Like

Bør jo være helt kurant å klare å lage en versjon som kan fly lenger.

4 Likes

https://x.com/DefMon3/status/1829196136051036554

image

image

Synes det mest interessante er når han snakker om utmattelse. At eneste grunnen til at Russland ikke klarer å utnytte gjennombruddet sitt i Donbas er at de selv er utmattet. Jeg tenker også at det kommer av at de har et 35km dypt, men smalt gjennombrudd. Dvs at Ukraina nok kan bruke droner på hele forsyningsveien til fronten. For å nå fronten, så må de ha artilleriet sitt ca 15 km fra fronten, så 20 km inn i bruddet. Mao, det er svært utsatt.

Det interessante her er jo at russerne prater omtrent som det over om det ukrainske gjennombruddet i Kursk.

Spørsmålet er hvem som faktisk har noen operative reserver som er verdt å bruke nå?

4 Likes

Her treffer du nok på det som er kjernen.

Kursk skaper et problem for Russland fordi de må sende folk og utstyr dit. Selv om de ikke tømmer fronten i Donbas, så betyr det at det blir mye mindre utstyr, menn og bomber dit.

Samtidig vet vi jo at Ukraina fortsatt har friske reserver som ikke er i kamp.

4 Likes

For de som er redde for at ruzzland vil bruke a-bomb om de blir presset opp i et hjørne. Det skal veldig mye til. Ruzzland kan slutte fred akkurat når de vil uten å tape så mye som en kvadratmeter av landet sitt.

Bruker de en A-bombe derimot… Mister de Kina og India og Nato vil på en eller annen måte bli nødt til å respondere.

10 Likes

Det interessante der er hva som skjer med sanksjonene. De struper virkelig Russland, selv om folk babler i vei om at de ikke har effekt. Jo, de har effekt, men den kunne vært større og er ikke stor nok til å stoppe det militære som i en stor grad overlever på sovjet-reserver.

Også interessant er hva som skjer med pengene holdt av vesten, rundt 300 milliarder dollar.

2 Likes

F16 skutt ned av Patriot-systemet ??

Overraskende egentlig, ville trodd at IFF fungerte godt mellom F-16 og Patriot. Hvis det var hans egne, så ville jeg trodd det var et gammelt sovjet system…

3 Likes

Blir som alt annet spekulasjoner frem til vi etterforskningen er ferdig.

Kjipt hvis det er grunnen.

1 Like

Ukraina har svært mange forskjellige luftvernsystemer i bruk, både vestlige og sovjetiske. Jeg vil tro at det derfor er egne begrensede områder som flyene må holde seg innenfor.

2 Likes

Jeg tror ikke det er noen dyper tanker bakom politiken de fører. I hvert fall ikke fra vårt nor-europeiske perspektiv. Vi er ikke speciellt viktige i ett USA-perspektiv.

USA har nok en plan om å la Ukraina sørge for at ruzzia utarmes mest mulig både økonomisk og militært.

3 Likes

Politisk og finansielt, så svekkes Russland veldig av konflikten, så det kan være noe i det. Forsåvidt også bra for Ukraina, hadde det ikke vært for alle de sivile, militære og infrastruktur som ble skadet eller drept.

6 Likes

På sikt er det mer sannsynlig at Ukraina utarmes både ekonomiskt og militært. Men visst, ryzzland åker med ned, men de er mye større og har mer folk å ta av. Det hjælper lite hvis Ukraina har mer penger og materiel hvis det ikke har noe folk å sende frem.

Ikke veldig mye klarhet i den styrtede F16, men nevnes her som en mulig ulykke.

1 Like

Why not :ukraine:

2 Likes


:ukraine:

12 Likes

https://x.com/wartranslated/status/1829478658131550613?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Flere politikere som sier det vi har diskutert her. Slowwallkng av aid

7 Likes