Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Dette ser langt mer alvorlig ut enn brann i en oljetank. Dette ligner veldig på destillasjonstårn. De er kompliserte innretninger, som det vil kreve både tid og kompetanse å reparere. Har kritiske komponenter vært 500 grader eller varmere, er det bare å rive, og begynne på nytt.

Fortsetter Ukraina slik, blir det ikke bare eksportforbud av drivstoff fra Russland. Det vil til slutt bli drivstoffrasjonering.

IMG_3379

18 Likes

Det er min konklusjon også. Det andre treffet er i en tank btw, så ikke så alvorlig.

Høres sannsynlig ut. 2% var NATO sitt anslag for å opprettholde den militære kapasiteten. Skal man øke kapasiteten, virker det logisk at kostnaden blir høyere.

Russland har fikset litt på logistikken sin ved å bygge en ny jernbane som gjør at de får sendt tog fra Russland til Mariupol uten å sende dem via Krim. (Lilla/gul linje).

• Linjen fra Donetsk er ikke operativ, selv om den ser ut til å være det på kartet.
  • Linjen som går lengre vest går fortsatt relativt nærme frontlinjene, så utfra jeg har fått med meg, så har de planer om en toglinje som går langs kysten .

Dessverre, så er toglinjer noe russerne faktisk klarer å få til…

3 Likes

På en måte kan det være lettere å forsvare ei relativt kort toglinje i ei krigssone, der russerne allerede har store troppestyrker og reparasjonskapasitet. Bakover i Russland er det få soldater, og mange mål å beskytte.

Jeg tenker ikke bare på sabotasje, men også på raid.

7 Likes

Russiske soldater angriber hjemlandet: ‘Vi vil have vores land fri for Putin’ | BT Udland - www.bt.dk

2 Likes

Når det gjelder Norge er nok Finnmark og Troms de tryggeste områdene å befinne seg. Det er ingen logistikk muligheter foruten veier som er knotete og må ha stor underhold om vinteren.

I tillegg til dette gir det ingen mening å ta over landområder som du må bruke masse resurser på uten at områdene i seg selv har noen verdi.

Om de forsøker vil de møte motstand og tape mye for å oppnå lite, da er det vel bedre å bruke resurser andre steder.

Om de angriper ett NATO land vil Nato gå til motangrep og da er det mye enklere å angripe Russland gjennom Øst Europa som igjen vil si at Russland må bruke resurser for å forsvare seg selv. Å angripe langt oppe i Nord gir derfor 0 mening. Hva skjer om de klarer ta området uten problem, hva skal de liksom gjøre der?

https://twitter.com/wartranslated/status/1767475912302289375

image

9 Likes

Tipper vi skal klare å lage våre egne sjødroner selv jeg. :wink:

6 Likes

Ukraina driver egentlig med strategisk bombing av oljeraffinerier. Under den andre verdenskrig krevdes det enorme ressurser å gjennomføre en slik kampanje. Nå har presisjonen til navigering for droner blitt så god og billig, at skadene av bare èn drone som kommer forbi luftvernet kan være kritisk.

Edit:
Dette er nordøst for Moskva, men jeg undres på om dette er et fly de måtte sende litt for tidlig ut fra verkstedet i Taganrog på grunn av droneangrepene der.

8 Likes

Oljeraffinerier er jo ekstremt gunstige mål da man fort får gjort langt større skade enn dronen selv er i stand til. Branner kan jo ødelegge ganske mye og komplisere reparasjonene veldig mye.

5 Likes

Utrolig svakt av den eksepsjonelt svake regjeringen vi har. Vi får ikke engang trene der vi vil i vårt eget land :rofl:

På spørsmål om Forsvaret egentlig ønsket å ha landgangsøvelser i Porsangerfjorden, svarer forsvarssjef Eirik Kristoffersen at Norge har en lang tradisjon for ikke å øve øst for Lakselv og øst for 24. breddegrader.

Selvpålagte regler lul :rofl:

9 Likes

Hadde ikke fått meg opp i et russisk innenriksfly for tiden for å si det sånn

5 Likes

Noen husker fortsatt de to gangene sovjet rullet opp med et par tusen mann og panservogner på grensen for å demonstrere mot nato aktivitet.

Tenker det er helt greit å ikke provosere mer enn nødvendig.

8 Likes

Tenker det er helt konge å provosere da det tvinger Russland til å stasjonere ressurser langt unna frontlinjen i Ukraina.

10 Likes

Fløy fra Moskva til Kyiv med Aeroflot for 20 år siden. Jeg er sikker på at flyet hadde utkaster.

Han som serverte drikkevarer var en kar i førtiåra, med kulemage, tyrenakke, en nese som hadde vært brukket minst tre ganger, og never på størrelse med stekepanner. Alle satt fint på plassene sine hele turen.

9 Likes

Fløy innenriks i Russland for en del år siden, og når man passerte toalettet lukta det alltid sterkt av urin, så man bør alltid ha plass langt unna toalettet.

Stikkordet du ser etter er “Bastion”

https://www.chathamhouse.org/2019/06/russias-military-posture-arctic/2-perimeter-control-around-bastion

1 Like
12 Likes

Russisk militærfly har styrtet.

8 Likes