Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

image
https://twitter.com/i/status/1767478563316355097

3 Likes

https://twitter.com/delfoo/status/1767530488854388859

Now we can finally talk about a UA attack on the Lukoil refinery in Nizhny Novgorod and it seems it hit close to refining unit АВТ-6 which is responsible for 53% of the refining at the refinery. АВТ-5 is still offline due to Western parts shortages.

АВТ-5 and АВТ-6 have a combined theoretical refining capacity of 17 million tons and were modernized in 2005-2006. The two combined also represent 11-13% of Russian gasoline production and even more when it comes to high octane gasoline production.

In 2023 together with the smaller АВТ-1 and АВТ-2 the refinery went through 15,8 million tons of oil and produced 4,9 million tons of gasoline, 5,6 million tons of diesel fuel, as well as 2,3 million tons of fuel oil and 0,8 million tons of jet fuel.

This year however because of the inoperability of АВТ-5 with its 8 million ton refining capacity and stoppages due to attacks on other refineries as well as repairs and maintenance Russian gasoline refinement is down by 7,2%.

Jeg lurer på om dette gikk over for å være plagsomt for Russland til et skikkelig problem. De hadde jo allerede stoppet eksporten før ABT-6 som jeg antar da hadde rundt 5-6% av kapasiteten nå ble satt ut av spill. Mao at Russland nå er nede på 94-95% av kapasiteten de trenger for innenlands bruk? Hva vil skje hvis mer raffinerikapasitet blir slått ut?

Jeg tenker disse angrepene på raffinerier har muligheten til å skape virkelig store problemer for Russland.

15 Likes

Russland eksporterte tidligere en del diesel. Vil tro at de har rikelig kapasitet til militære formål. Utfordringen kan bli misnøye i befolkningen dersom det blir mangel på drivstoff til private kjøretøy.

Altså, det var poenget mitt, at før dette angrepet, som såvidt jeg forstår tok ut 5-6% kapasitet, så hadde de hovedsakelig sluttet å eksportere diesel/bensin. Dvs at de kanskje var gått fra 130% til 100% kapasitet. Så nå sitter de igjen med 94-95% kapasitet.

Militæret vil jo bli prioritert, men det vil altså bli mangel på drivstoff til sivile. Såvidt jeg kunne se, så var det 10 av 16 russiske raffinerier innenfor slagrekkevidde. Nok til å ikke bare skape litt mangel, men virkelig knapphet. Nok til at jeg tenker at hvis dette fortsetter og Russland kommer ned på <70% kapasitet, så begynner ting å slutte å fungere skikkelig i Russland og i bunnen av de militære forsyningslinjene, så har du de sivile underleverandørene. Som vil slite med å få gjort det de skal.

Russland drev fortsatt med eksport til det asiatiske markedet, men jeg antar dette hovedsakelig skjer fra raffineriene som ligger østpå og at Russland ikke har logistikk til å enkelt kunne sende dette vestover.

Det er i hvert fall interessant å følge med på. Først og fremst, så må Ukraina klare å ta ut mer kapasitet for at det skal bli interessant.

Btw, verdt å merke seg, men omtrent halve kapasiteten fra det raffineriet var allerede ut av spill pga sanksjoner som har ført til delemangel. Hvis noen lurte på om sanksjonene påvirket Russland…

8 Likes

Om det er noen på forumet med erfaring fra destillasjon av jet fuel, så hadde det vært interessant å høre om det er spesialisert i forhold til andre produkter, og om den produksjonen i så fall er mer utsatt ved skader på anleggene.

Er forskjeller, men rent teknisk er det ikke vanskeligere eller lettere å fremstille det ene eller andre.

Men selfølgelig, slår man ut deler som brukes for å mikse/produsere spesifikke fueltyper, så vil dette slå ut nedstrøms i produksjonslinjen.

1 Like

Takker. Det betyr at for å begrense russernes tilgang på jetfuel, holder det ikke å ta ut noen spesialiserte anlegg. Ukrainerne må rett og slett ødelegge mesteparten av raffineriene.

Jo, det er ikke slik at alle anlegg kan lage alt. Det kommr helt an på hvordan anlegget er bygd opp.

Noen kan legge om produksjon, mens andre kun kan produsere spesifkke ting.

Men et destillasjonstårn tar f.eks ut forskjellige deler av hydrokarbonene i forskjellige høyder i tårnet. Tyngste komponentene i bunn, og det mest lettflyktige i topp.

Så må disse blandes med andre produkter for å få ferdig produkt.

På samme måte er man avhengig å mikse råolje. Man kan for eksempel ikke bare kjøre inn på hvilken som helst råolje i et anlegg. Dette er ofte en miks av lettolje og tungolje.

Men igjen, hvordan anlegget er designet og operert avhenger ofta av hva slags olje som skal taes imot, hva som skal produseres osv.

11 Likes

Noen som vet om det er noe hold i dette:

Dette forumet her👏 “Noen som har erfaring med destillasjon av jet-fuel og kan redegjøre for det?” Ikke noe de fleste kan så mye om, men jaggu tok det ikke lange tiden før noen meldte seg. Virkelig imponerende hvor mye kunnskap og kompetanse innenfor x-antall ting folk sitter med her🏆

En (av mange ting) jeg har lurt på, som jeg ikke har fått helt taket på enda. Nå “fant” jo Tsjekkia rundt 1 million artilleri-granater. Alle var fornøyde med det, og flere land spytta inn penger for å kjøpe disse og levere til Ukraina. I mellomtiden venter alle på at USA skal få ut fingeren og sende en ny stor pakke med utstyr og ammunisjon. Dette tar sin tid, og da lurer jeg på hvorfor ikke land som støtter Ukraina heller kjøper artilleriammunisjon, utstyr osv som Ukraina trenger direkte fra USA, og sender til Ukraina? Det beste hadde jo vært om USA donerte dette selv, men hvis de ikke gjør det, men har en haug av utstyr liggende klart, hvorfor ikke bare kjøpe en del av dette? Istedenfor å vente til Tsjekkia eller andre land drar noe opp av hatten fra et eller annet lager. Er dette noe USA motsetter seg? I så fall hvorfor?

10 Likes

Frankrike har lenge motsatt seg at EU-midler skal brukes utenfor EU, så det er grunnen til at dette ikke ble gjort tidligere. Samme logikk er nok årsaken til at EU ikke kjøper utstyr fra USA. I tillegg, så brukte USA veldig lang tid på å f.eks. godkjenne eksport av F-16 til Ukraina. Så det er ikke nødvendigvis rett fram…

Har noen flere tanker rundt dette, men det blir rene spekulasjoner. Tanker rundt hva som er mest fordelaktig for USA og evt monetær støtte til politikere.

3 Likes

Nei det er tydelig at det ikke skal være lett. Virker bare helt vanvittig at man har USA, med de enorme lagrene de sitter på, men så skal man ikke kjøpe av dem pga. hva som fremstår som ubetydelige grunner. Samtidig som Ukraina har kniven mot strupen. Nå har jo Macron vært overraskende aggressiv i språkbruken i det siste, så hvis det er der proppen er kanskje det skjer en endring på sikt. Men ja, er nok mange ting som foregår i kulissene. Mange ulike interesser som skal veies mot hverandre, både på godt og vondt…

3 Likes

Det går i rykk og napp når det kommer til forsyninger til Ukraina. I starten, så sendte Tyskland kun hjelmer osv. Har tatt seg “litt” opp etter det.

4 Likes

Har vi noen flere detaljer?

4 Likes

300 mill dollar er visst tallet:


:ukraine:

Det er påstått patriot. Men mye tyder på at det ikke er det. Beste forklaringen er at det var en ammotransport som ble truffet.

1 Like

Biden har hatt pengene hele tiden.

2 Likes

Polen har virkelig investert i Forsvaret de siste dagene:

Og sikkert more to come!!

17 Likes

Ukraina har ikke noen supervåpen. Det er sånt tugg som bl.a. Hitler kørde med under 1944-45. “Wunderwaffe”.
Fullt mulig ruzkisene har sprengt noe, men ikke noe “supervåpen”. Kanskje har det sprengt en amunisjonsdepå i tron at det var et sykehus?

5 Likes

Var om det faktisk var Patriot eller ikke som var poenget da.