Russland sliter vel egentlig med det samme som Ukraina, de har ikke noe særlig anti-drone luftskyts. Du får ikke brukt S-300, S-400 eller andre større missilesystemer som BUK mot dem. Du kan kanskje bruke Stinger og andre håndholdte, men jeg tviler litt. Jeg tror det Russland har er Pantsir.
Two dual 2A38M 30 mm (1.2 in) autocannon guns are fitted with 700 rounds in a variety of ammunition—HE (High Explosive) fragmentation, fragmentation tracer, and armour-piercing with tracer. Ammunition type can be selected by the crew depending on the nature of the target. The maximum rate of fire is 2,500 rounds per minute per gun. Range is up to 4 km (2.5 mi). The combined gun-missile system has an extremely low altitude engagement capability (targets as low as 0 m AGL can be engaged by this system).
Hvor mange slike trenger du for å dekke ett oljeraffineri? 10? 20? 30?
Jeg tror Ukraina har jævelig mange lettere systemer smelt sammen over tid, noe Russland såvidt jeg vet ikke har gjort. Rifler osv er rimelig sjanseløst.
Det er også noe med antallet ukrainske droner. Det ser ut til å være type 30-40 pr angrep, og de skjer nesten hver dag nå. De trenger jo bare ett treff pr tårn…
Russland må ha disse ved fronten også. Jeg tror rett og slett at Russland ikke har systemer for å skyte ned ukrainske droner i kvanta.
-
21 Pantsir-S1: (1, destroyed) (2, abandoned and destroyed) (3, destroyed) (4, destroyed) (5, destroyed) (6, destroyed) (7, destroyed) (8, destroyed) (9, destroyed) (10, destroyed) (11, destroyed) (12, destroyed) (13, destroyed) (14, destroyed) (15, destroyed) (16, destroyed) (1, damaged) (2, damaged) (3, damaged) (1, captured) (2, captured)
Visuelt bekreftet at en god prosent av systemene har blitt tatt ut. Det vil også si at disse er i bruk ved fronten.
For meg virker det som Ukraina har holdt tilbake droner inntil de har fått opp en god kapasitet og nå bruker et vindu før Russland får opp et svar til disse angrepene. For det er jo klart at Russland må finne et svar, ellers kommer de jo ikke til å ha infrastruktur igjen (i hvert fall ikke av typen som er sårbar til droner med 25kg sprengladninger).
Når jeg ser på dette, så tenker jeg det er utrolig at Ukraina ikke har kollapset under de russiske angrepene med droner og missiler. For Russland har drevet på med angrep i denne skalaen i lang tid nå.
EDIT: nyere stinger har proximity fuse som gjør at de funker mot droner, men de koster mye, mye, mye mer enn dronene. Russland har stinger-ekvivalenter, men jeg vet ikke hvor mange av dem de har og det blir nesten umulig å dekke infrastruktur over hele Russland med dem.
EDIT2: 9K333 Verba - Wikipedia ser ikke ut som Russlands nyeste har proximity sensor, sååå…