Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

De har vel et tonn med zhilka vogner fremdeles

2 Likes

Utover Gepard, så bruker UKR MYE maskingevær og annet.

Ser ut som Maxim fra ww1 er svært populært til dette formålet. Den monteres bakpå jeep og kan skyte lenge pga vannkjølingen. ( Spesielt shahed er mulige å skyte ned slikt).

3 Likes

Det var i hvert fall ikke veldig mange i aktiv bruk.

  • Russia: ~133 in active service in 2011 (used by Marines).[39] Reduced to 60 in Naval Infantry by 2022.[38]: 199–200

ref: ZSU-23-4 Shilka - Wikipedia

Ikke så mange som er tatt ut heller da.

Interessant å se hva Russland klarer å få på plass av forsvar mot slike angrep. Jeg tenker at disse er sånn passe vanskelige å forsvare seg mot fordi du må ha så enormt med utstyr. Her er det ikke noen fordel for Russland å være store, de trenger tilsvarende mer utstyr for å forsvare infrastrukturen sin.

Hva er den russiske kapasiteten til å få ting på plass? Jeg tenker at korrupsjonen er så dyp at det først og fremst er viktig å tjene penger, ikke levere bra utstyr. Samtidig, så er dette svært viktig for Russland.

Det som er sikkert er at disse angrepene brenner vesentlig mer russiske ressurser enn ukrainske.

1 Like

Russland er blitt et galehus
En kan håpe det skjer noe snart. Gjerne i forbindelse med valget
Men det er et syltynt håp
Putin virker også ganske uforsonlig i en evt. fredsavtale

-Soldiers of the Freedom of Russia Legion, the Russian Volunteer Corps and the Sibir (Siberian) Battalion have reported that they have crossed the Russian border. The military volunteer groups have posted an address online, and a video has appeared on Telegram channels purporting to show military personnel firing their weapons on Russian territory.
Military volunteers from the Freedom of Russia Legion are claiming to have taken full control of the Russian town of Tyotkino in Kursk Oblast.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1767848605166030884


In 2023, the refinery averaged 410,000 tons of gasoline per month, up to 4.5 million per year. The same goes for diesel. Total gasoline production in all of Russia - up to 43 million tons. Not just one of the many refineries in question but at least 10% of Russia’s total gasoline production. In the context of regional consumption, the deficit could be much larger. The specificity of oil refineries is that they were placed in areas of consumption, as it is much more convenient to transport crude oil (by pipeline) than products from it. The main consumers of the refinery were Moscow and the Moscow region, where gasoline was delivered by pipeline, and the production region itself. But even in case of replacement of supplies, such fuel will be much more expensive because it will include logistics costs. This will result in a new and already more significant rise in fuel prices.

Min utheving. Kort sagt, ikke bare blir mengden bensin/diesel tilgjengelig lavere, men oljeraffineriene fikk råolje via rør, mens de nå må kjøre bensin til Moskva med tankbil fra andre raffinerier. Det kan jo bli interessant. Dvs at de kan ha nok bensin noen steder og store mangler andre steder. Spesielt når stedet som ser ut til å få stor mangel er Moskva.

11 Likes

Om Ukraina greier å ta ut nok av kapasiteten til oljerafineriene slik at bensin/diesel faktisk blir en mangelvare og langt dyrere i Russland tror jeg omsider er noe som kan påvirke Putins oppslutning en god del. Kombinasjonen av at man ikke greier å forhindre Ukraian å ta ut rafineriene og at det svir i form av at man ikke får tak i det eller må betale veldig mye er fin.

5 Likes

Oppslutningen om Putin er jo fullstendig likegyldig. Han gir ikke fra seg makten.

Risk/reward ved å starte et væpnet opprør må være positiv for at Putin skal miste makten. Så lenge du ikke blir sendt til fronten, så er det nok tryggest med Putin på topp. Det er en grunn til at det ikke blir sendt særlig med folk fra St Petersburg og Moskva til Ukraina.

Tipper at Putin mister makten ved at han blir skutt eller sprengt uten at noen tar på seg skylden. Hvis ikke krigen varer lenge nok til at Ukraina kommer ut seirende. Da kan det være mulig å ta makten fra Putin, for da vil han framstå som svak.

2 Likes

En våt drøm å kunne fått noe sånt på plass.

Anton Gerashchenko on X: “Britain’s Ministry of Defense has shown footage from tests of the DragonFire long-range laser weapon. @DefenceHQ says that such advanced weaponry can “fundamentally change the battlespace.” Ukraine is ready to take and test the operation of such a laser complex in combat… https://t.co/EI11lr0gRZ” / X (twitter.com)

4 Likes

Det er ikke sikkert diesel blir en mangelvare i Russland siden de er verdens største eksportør av diesel, og eksporterer over 40% av dieselen de produserer. 51% går til Kina, 36% til India, 8% til Europa og 3% til Tyrkia.

Når Russland har innført eksportforbud tipper jeg det er i henhold til en prioriteringsliste der trolig Russland står øverst og Europa nederst.

Finnes sikkert avtaler, men droneangrep går trolig under Force Major.

I fjor var eksportforbud på diesel et forsøk på å skade Europa.

Mens i 2024 skader et eksportforbud Russland . Er ikke helt overbevist.

På høsten i fjor var dette situasjonen:
https://www.reuters.com/world/europe/russias-putin-orders-government-stabilise-retail-fuel-prices-2023-09-27/

Russia has suffered shortages of gasoline and diesel in recent months. Wholesale fuel prices spiked, although retail prices are capped to try and keep them in line with the official rate of inflation.
Traders said the fuel market in Russia, one of the world’s biggest oil producers, has been hit by factors including maintenance at oil refineries, bottlenecks on railways and the weakness of the rouble, which incentivises fuel exports.

Etter det, så har i hvert fall 5% av russisk raffinerikapasitet vært offline pga delemangel og de to siste dagene har 5% til røket hver dag.

Jeg er klar over at Russland hadde endel å gå på i utgangspunktet her, men de kan ikke fortsette å miste 5% kapasitet daglig uten at det til slutt går til helvete. :stuck_out_tongue:

Restriksjonen ble fjernet:
https://www.reuters.com/business/energy/russia-lifts-gasoline-export-ban-energy-ministry-2023-11-17/

Og så tatt opp igjen nå (etter flere angrep på raffinerier)
https://www.reuters.com/business/energy/russia-bans-gasoline-exports-6-months-march-1-2024-02-27/

De to nevnt nedenfor som blir nevnt som Russlands største er de som ble truffet i går og i dag. (Nizhny og Ryazan)

GASOLINE

The top gasoline producers in Russia in 2023 were Gazprom Neft’s (SIBN.MM), opens new tab Omsk refinery, Lukoil’s (LKOH.MM), opens new tab NORSI oil refinery in Nizhny Novgorod and Rosneft’s (ROSN.MM), opens new tab Ryazan refinery.

Russia in 2023 produced 43.9 million tons of gasoline and exported about 5.76 million tons, or around 13% of its production. The biggest importers of Russian gasoline are mainly African counties, including Nigeria, Libya, Tunisia and also United Arab Emirates.

Russia last month reduced gasoline exports to non-Commonwealth of Independent States countries to compensate for unplanned repairs at refineries amid fires and drone attacks on its energy infrastructure.

Outages include the halt of a unit at NORSI, the country’s fourth largest refinery, located near the city of Nizhny Novgorod, some 430 km (270 miles) east of Moscow, following what is believed to be a technical incident.

Last year, Russia banned gasoline exports between September and November in order to tackle high domestic prices and shortages.

This time, the ban will not extend to member states of the Eurasian Economic Union, Mongolia, Uzbekistan and two Russian-backed breakaway regions of Georgia - South Ossetia and Abkhazia.

Wholesale fuel prices in Russia have risen since the start of the year. According to Feb. 26 prices on the St Petersburg international mercantile exchange (SPIMEX), 92-octane gasoline had risen by 22% since Jan 1, while 95-octane gasoline was up by 32%. Since the announcement of the export ban, 92 has fallen 3.3%.

The price of 95 gasoline in Russia is about 62 U.S. cents per litre, compared with more than $2.05 in western Europe.

Btw, forbudet gjelder Gasoline ikke Diesel. Førstnevnte eksporterer de bare en liten prosent av, 13%.

1 Like

Jeg tviler på antagelsen om at Russland kommer til miste 5% av sin diesel-produksjon daglig, tross at betydelige angrep har skjedd.

På samme måte som at jeg tviler på at Russland klarer å ta ut et Patriot missil system daglig, til den nette sum av 1,1 billion dolllar daglig, tross at Russland har klart å ta ut et slik system.

Droneangrepene skader både inntekter (og bringer ekstra kostnader) for Russland, men det legger press også på Europa.

Sånn sett kan jo angrepene være et strategisk grep fra Ukraina og beskjed til Europa om at « gi oss de våpnene vi trenger til å føre den krigen vi vil kjempe, så slipper vi å drive geriljakrig inne i Russland».

1 Like

All analyse av det som er sluppet viser vel at dette ikke var et patriot system. Eller har det dukket opp ny info?

Fant til slutt det jeg letet etter. De to røde prikkene er fra i går og i dag, den gule prikken fra en tid tilbake og den orange for en god stund siden. Plenty å ta av for Ukraina når det kommer til raffinerier for å si det sånn. Ser ut som det er 7-8 til som er innen rekkevidde for de dronene de bruker.

Såvidt jeg vet så er altså nå 3 raffinerier nede, hvorav 2 av dem er de største raffineriene i Russland. Det ene av de to er i praksis helt nede (mangel på deler, angrep), det andre er i hvert fall skadet)

7 Likes

Får bare si til det at kanskje denne kilden ikke er til å stole på, russisk propaganda?

Nå jeg leser dette står det at Patriot-systemet ble tatt ut.

Tanken var ikke at Putin skulle tape et valg eller at Putin skulle gi fra seg makten. Nå ser ikke jeg helt hvem som skulle kunne forsøke å styrte/ta ut Putin, men jeg tenker at hans popularitet (eller upopularitet) påvirker sjansen for at noen skulle tørre å forsøke noe. Jo mer upopulær han blir jo større tror jeg sjansen er for at det kan skje noe.
Men jeg tror forsåvidt han sitter rimelig trygt .

2 Likes

Det tenker jeg også. Det må evt bli protester osv i Moskva/St Petersburg e.l. som kan gjøre at noen vil tenke at risken har blitt redusert. F.eks. hvis Ukraina fucker til bensinforsyningene e.l.

1 Like

Putin kommer aldri til å gi opp dette. Spent på hva som skjer videre hvis Trump vinner og stopper støtten.

1 Like

Du har fått med deg at USA knapt har kommet med noe støtte de siste 4-5 mnd? Nå er det snakk at de skal gi 300 millioner USD, samtidig skal EU vedta en pakke på 5 milliarder EUR. Det er mao EU som har holdt Ukraina gående den siste tiden. Det har gått litt dritt (mangel på ammo), men det ser ut til at det har blitt bedre nå.

Mao, hvis USA skulle ta opp støtten til Ukraina igjen, så vil de få en massiv økning i støtte og slagkraft som gjør at krigen kanskje kan avsluttes fortere.

4 Likes

Som mange andre vestlige virker de bare å ha kopiert det mange twitter kontoer har skrevet, uten å ta med fra de kontoene som faktisk har analysert bildene og stilt spørsmål rundt hva som treffes.

3 Likes

Jeg vet det, tenker fremover i tid. Tror dessverre ikke Russland gir opp dette eller lar seg vinne over. Ikke på Putins vakt.

1 Like