Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Jeg ser den, og det kan godt være andre slaviske språk jeg har hørt. Så jeg må nok passe meg. Note to self: Stop making up conspirencies teories.

3 Likes

Ser ut som UKR klarte en kontrollert tilbaketrekning fra Vuhledar, etter å ha holdt byen i 10! år.

Ekornet tipper dette blir nye frontlinjen, og jeg tror han tenker ganske riktig.

Russland kommer til å bruke dette som en gigantisk propaganda seier.

NB! Halvveis off-topic:

Siden du smeller opp Beringstredet:

Fra “Full Circle” hvor Michael Palin reiser rundt Stillehavet (1990?). Han starter på Little Diomede (amerikansk), hvor man altså kan se over til ubebodde Big Diomede (russisk, i bakgrunnen her).

På tide at det kommer noen advarsler i fra Nato nå til russeren.

Nå må ikke Vesten la seg skremme .
Putin sa onsdag at endringene innebærer at Russland kan bruke atomvåpen dersom landet blir angrepet av en hvilken som helst stat, og at ethvert konvensjonelt angrep på Russland som støttes av en atommakt, vil bli betraktet som et «felles angrep».

Uttalelsene settes i sammenheng med vestlige lands støtte til Ukraina etter den russiske invasjonen av landet i februar 2022.

– Det foreslås at aggresjon mot Russland fra en ikke-atomstat, men med deltakelse eller støtte fra en atomstat, skal betraktes som et felles angrep på Den russiske føderasjonen, sa Putin under et møte i det russiske sikkerhetsrådet.

4 Likes

US PREPARES $8 BILLION IN ARMS AID PACKAGES FOR ZELENSKIY VISIT, SOURCES SAY

Tas med en klype salt. Men det vil være størstedelen av PDA som utgår nå i sept.

5 Likes

US House Speaker Mike Johnson demands that Ukrainian President Zelensky immediately fire Ukraine’s Ambassador to the US.

Så «free speech» og demokrati er ikke så viktige prinsipper likevel :man_shrugging: men de leter vel etter en anledning til å droppe støtte til Ukraina ?

3 Likes

Tror all støtten som har vært gitt det siste året er via PDA.

Siden den ble nevnt.

https://x.com/Tendar/status/1838857336124792841

Skynex skal være i bruk nå og ikke bare i test.

Litt mer info.

https://x.com/colbybadhwar/status/1839039360999792910?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Så får vi se om dette skjer idag.

4 Likes

Den røde linjen er allerede krysset av Ukraina? Eller er de en del av Russland og teller dermed ikke?

Jeg tenker det er fordi de ser at hvis f.eks. Polen skulle finne ut at nok var nok, så ville Russland tapt så det holdt.

2 Likes

Mer om temaet her:


https://x.com/umlandandreas/status/1839145422767411527?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

Konklusjonen om at dette er et forsøk på avskrekking, er vel innenfor det man har lært. For heller ikke ruzzerne ønsker en atomkrig.

5 Likes

Du vet hvorfor putin kommer med dette nå ? Det er fordi Vesten skal trues til og ikke åpne opp for at Ukraina kan kunne skyte long rang missiler inn i russland. Vesten har blitt atom gisler.

6 Likes

Det som p00tin pladdrer om, og vestlig media som vanligt gjengir uten noen som helst ettertanke, er ikke noe nytt. Sånn har det varit hele tiden. Kun ett patetiskt utspill før at dra unnan oppmerksamheten fra Ukraina.

5 Likes

Tapstallene fortsetter på sjeldent høyt nivå:

8 Likes

Må vare et nytt rekord i antall kjøretøy og tankbiler. Bra med folk også. Gjetter at det er ruskisene som flyttet seg opp til kursk der de kjører i kolonner som er enkle at oppdage og ta ut.

5 Likes

image

4 Likes

Se der ja! Ukraina kan nå muligens gjøre USA en tjeneste ved å bombe russiske oljeinfrastruktur for å unngå at oljeprisen krakker.

5 Likes

Jeg kryssposter denne her:

En joker i denne sammenhengen er Ukraina. De har ikke gjort noe med russisk oljeeksport, noe de svært lett kunne ha gjort ved å angripe oljeledninger og oljeterminaler i Svartehavet. De har ikke gjort det fordi det ville ført til høyere oljepriser for de som hjelper dem. Hvis de gjør det når oljeprisen bikker under 50$, så kan de fucke det til for Russland, samtidig som de hjelper oljeprodusenter i USA.

Russia exports its oil from the Black Sea terminal of Sheskharis, near Novorossiisk, while the Caspian Pipeline Consortium (CPC), handling around 1% of global oil, ships oil from the nearby terminal of Yuzhnaya Ozereevka.
CPC handled 58.7 million tons (1.2 million barrels per day) of oil from the terminal last year, while Sheskharis has annual capacity of 40 million tonnes (800,000 bpd).

Ukraina har tidligere slått til mot Novorossiysk med droner, så godt innenfor rekkevidde av våpen Ukraina har i dag.

Yuzhnaya Ozereevka og Sheskharis

https://www.reuters.com/markets/commodities/significance-black-sea-ports-russian-commodities-exports-2023-07-20/

6 Likes

Terminalene er trolig relativt godt beskyttet. Det er enklere å ta ut strømforsyningen til de mange pumpestasjonene underveis.

Ukraina har fått kritikk for ikke å ta ut strømforsyningen til russisk jernbane. Det kan hende at de da også hadde stoppet pumpingen av russisk olje til eksportterminalene.

2 Likes