Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Parallellen til dagens situasjon er jo egentlig ganske slående, for det var ikke mye Storbritannia fikk slått tilbake med i starten. Utover i krigen, så var det Tyskland, ikke Storbritannia som ble bombet. Det samme ser vi nå, hvor Russland nå har et jevnt trykk av bombing mot Ukraina, mens Ukraina sine evner til å slå tilbake helt tydelig er på vei opp.

Ser ut som det er en peak i langdistansedroner nå. Det over refererte til missiler som iflg kilden min (linket litt over) nådde maks produksjon tidlig i 2024.

8 Likes

Hvis Ukraina kan vinne så trenger vi ikke Nato. Da kan jo lille Norge bare banke Russland selv da :slight_smile: Og Estland kan jo bare høvle over Russland selv. Det blir for dumt.

Det sier seg selv at hvis det skal bli fred så må både Zelenski og Putin si ja. Sier Putin nei så fortsetter krigen. Sier Zelenski nei så fortsetter krigen.

Krigshissere sier at om du ikke tror at Ukraina kan erobre halve Asia ja da heier du på fienden rofl. Dere har sittet her i tråden og fyrt hverandre opp så lenge at dere har mistet alt som heter bakkekontakt. Ingen med vettet i behold vil mene at Ukraina kan vinne en krig over Russland. Det er en utopi.

Klapp dere selv på skulderen over hvor flinke dere er til å stille dere i køen som leder rett inn i 1984. Gi meg noen russiske flagg og klovnefjes. Det hjelper sikkert Ukraina. Når Trump har fått til en fredsavtale her så er dere programmert til å være i mot en slik fredsavtale så da heier dere på krig.

Hva bryr det dere om Zelenski er fornøyd med A eller B? Nada. Så lenge det er Trump som fikser det så er det de facto et tap for dere. Mens hele Ukraina kan feiere og flytte hjem igjen til fred og fremtid.

Fritidsproblemer har dere som bruker dagen til å prøve å shame de som ønsker fred. Jeg tar meg ikke nær av folk som er så indoktrinert at de heller vil ha krig enn fred fordi en grense går hit eller dit borti ødelandskapet.

2 Likes

På tide at de setter ned foten for farlige russiske skip .

7 Likes

Så er du den som tror at når damen er utro så skal man tilgi, akseptere at man prøver igjen og så tror du det aldri skjer igjen? Selv om damen har gjort dette et dusin ganger før? For denne gang er annerledes, ikke sant?

11 Likes
7 Likes

Har postet noen lang poster her, men poenget mitt kommer kanskje ikke så klart fram. Kort oppsummert er det:

Russland er på toppen av bakken når det kommer til krigsmakt og vil være på vei nedover gjennom 2025 og 2026, mens Ukraina, er på vei opp. Med økende støtte fra vesten framover, så vil Ukraina få overtaket. Det er tidspunktet hvor Ukraina evt kan forhandle med Putin. I løpet av 2026?

8 Likes

Skal jeg linke deg en artikkel fra Putin hvor han sier at de skal vinne? For det argumentet har like mye tyngde som det du linker fra Barth Eide der.

Denne ble publisert i går, men det er kanskje relevant dagens pågående diskusjon:
image

https://x.com/AndrewPerpetua/status/1848645017675420034

7 Likes

Ta og gå tilbake til tråd nummer 1 av denne krigshissertråden. Se hvor raskt Ukraina skulle banke Russland ut av posisjonene sine bare de fikk ditt og datt. Nå står vi her to år senere og Russland har bare tatt mer. Dere burde slette alle twitterkontoene dere følger og heller lese litt russisk propaganda noen uker så kanskje dere vil klare å balansere ut det urealistiske føleriet dere sliter med.

Russland holder bare krigen i gang slik de føler for. Om de ville kjørt over Kyiv så hadde Kyiv vært støv for lenge siden. Russland holder tilbake 80% av det de har. Det er helt åpenbart for alle. Russere lever som normalt. Ukraina har flyktet landet og står igjen med slitne folk som ikke kan byttes ut. Russland kan sende hele hæren sin på ferie og sette inn en dobbelt så stor en med friske folk oom de vil.

Akkurat nå er 30% av verdens økonimiske makter i Russland. Folk lever som normalt der. Spiser kebab og går på tivoli, mens Ukrainerne ser ut som spøkelser og bruker kokain/speed for å ikke sovne stående.

Dere må våkne opp til realitetene. Det hjelper ikke Ukraina at folk lever i illusjonen av at Ukraina kan vinne annet enn ære. Det har de vunnet allerede. Men du blir ikke mett på det.

Noen tror mest på Putin og Kim Jong Un, andre tror mest på vesten.
At de som tror på Putin og Kim hevder å ha «vettet i behold»kan jeg leve med.

10 Likes

Hahahahaha. Er det derfor Ukraina har okkupert 1000 km2 av Russland?! WTF er det du røyker!

21 Likes

Når Kina er bestevenn med Russland og vil støtte Russland, da er halve verden på ett lag allerede. Hvis vesten skulle klare å true Moskva vil Kina sette en rask stopper for det. Hørte presidenten fortelle hvor nære de er i går. Ser ingen tegn til at de skal endre seg.

Hvor mange av russerne er det som må i krigen nå igjen? Nesten ingen nei. Akkurat. Ingen fra Moskva? Ingen fra St Petersburg? Nei da er det omtrent ingen da. Bare noen landsbygutter ingen bryr seg om.

Er helt legitimt å ønske fred.

Men hvilken som helst fred?

Er det ikke bedre å dø oppreist enn å leve på knærne?

Eventuelt, hvis du mener det er best å leve i knestående:

Hvem er i så fall du, Trump – eller noen andre – til å ta det valget for et menneske? Fortelle dem at de får leve ut resten av livene sine i knestående, sånn at det skal være fred. Fred for hvem? De som lever i knestående vil neppe kjenne fruktene av den freden, uansett.

18 Likes

“Russland holder tilbake 80% av det de har. Det er helt åpenbart for alle.”

Du kan vel ikke være seriøs? Har du sett alle gjennomgangene av satelitt-bilder av Covert Cobal? De aller fleste baser for langtidslagring av gammelt Sovjet-utstyr minker jo? I denne farten er det et spørsmål om tid før det er tomt.

12 Likes

Hadde det ikke vært en fornuftig mann på vei inn i det hvite hus nå så hadde Putin kjørt krigen hardere nå. Så allerede før Trump er president sparer Trump flere ukrainske liv enn det Biden fikk drept fordi han nektet å lytte til Russlands bekymringer om Ukrainas inntog i Nato.

Hvorfor stoppet ikke biden krigen da soldatene stod 2 mnd på grensen uten at Putin gjorde noe? Jo fordi han vil ha krig. Jeg forutså mye mer krig lenge før Biden vant forrige valg. Det står skrevet her på forumet. Det er lett å forutse om man ser realiteter og ikke ønsketenking og fantasier som dere såkalte latterlige “faktasjekkere” er omringet av.

Som jeg har sagt hele tiden. En fred som både Zelenski og Putin går med på. Det virker som dere tror at en fredsavtale vil finne sted uten Zelenski ved bordet. Så langt ute på vidden har dere kjørt dere selv faktisk. Vanlig logisk resonering er nytteløst mot de indoktrinerte.

Det blir litt meningsløst å diskutere med folk som hevder at Biden ønsket krig.
Når nordkoreanere tar del i krigen vil trolig Sør Korea sende våpen. Det kan bli en gamechanger

13 Likes

Stråmannsargumentasjon. Jeg har aldri sagt det. Jeg er heller ingen representant for denne gruppen som helhet. Og jeg vet heller ikke om noen som har hevdet dette her. Hva du leser mellom linjene får være en sak mellom deg og deg, tenker jeg.

Du har tilsynelatende stor tro på Trumps forhandlingsevner. Deg om det. Kan virke som du har glemt totalhavariet forsøket hans på å snakke med Nord Korea var. Ledet det til noe utenom litt PR for Trump og Kim? Nope. Men vi blir nok ikke enige der. Det mange her er redd for – med god grunn gitt hvordan de har uttalt seg – er at Trump / Vance vil gå med på å gi Putin dagens grenser + ingen sikkerhetsgaranti for Ukraina, og samtidig forsøke å påtvinge Ukraina og signe på det ved å si at de ikke får mer våpen (er det ikke rart hvordan amerikanske guns don’t kill people i USA, men samtidig gjør det i Ukraina…? inkoherensen er ganske åpenbar for de som evner å “tenke logisk”). Resultatet av en sånn “fred” vil – i praksis – være å dømme landet til å bli en russisk vasallstat typ Belarus. For uten en kredibel sikkerhetsgaranti vil landet være uinvesterbart. Og da har det ingen fremtid.

Lurer du på hva ukrainerne sloss for? Fremtiden sin.

Som oppreiste, autonome, individer.

Ikke på knærne [hawk tuah].

20 Likes

Akkurat der sluttet jeg å ta deg seriøst.

Hele verden var vitne til at Russland ikke hadde nok ressurser å sette inn for å ta Kyiv, eller Odessa for den saks skyld.

23 Likes

Selvsagt vinner ikke Ukraina uten hjelp fra Nato! Det er ingen her som har påstått at Ukraina kan vinne over Russland på egen hånd uten hjelp og bistand fra vesten/Nato!
Å vinne over Russland i dette tilfellet betyr bare at prisen blir så høy for Russland at de gir opp forsøket på å voldta et naboland. Vi snakker jo ikke om å ta selve Russland. Det hadde selvsagt vært en helt annen sak! Å få Putin til å gi opp å okkupere et annet land, er noe helt annet enn om man forsøkte å ta hans eget land. Kan jo minne om at Russerne ga opp Afghanistan. Hvorfor skal det da ikke være mulig å få samme resultat i Ukraina?

12 Likes