Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 7

Evnen finns absolut. Den politiska viljen mangler helt, unnantatt baltstatene, Finland og Polen.
Ungarn og Slovakia verkar ju ikke ha noen problemer med at late seg styras fra mozkva, som det ser ut nå.

2 Likes

Løsningen for å opprettholde støtten er å bruke ruzzerne sine egne frosne midler rundt omkring i vestlige banker til å betale for støtten.

Det snakkes også om at USA vil kunne pumpe mer olje og gass og gjennom det presse oljeprisen ned, 50 USD per fat ble nevnt på CNBC i dag morges. Med den oljeprisen rakner økonomien til putin.

6 Likes

Veldig mye av problemene til Ukraina er at Russland har overtaket med missil- og glidebombeangrep.

Hadde Ukraina hatt fly utrustet med Meteor (missile) - Wikipedia, så tror jeg de kunne gjort mye med glidebombene. Da hadde ikke Russland kunne bombe i stykker ukrainske forsvarsposisjoner som da ville vært mye enklere å holde. Russland har jo ikke lenger artilleri nok til å gjøre den jobben.

Ukraina mangler også piloter, så der måtte man støttet Ukraina med piloter på samme måte som Nord Korea støtter Russland med soldater.

Når det kommer til missilene, så har Europa et problem. Jeg tror ikke Europa har missiler til å ut basene disse blir skutt ut fra (stort sett air launched) eller nok luftvernsmissiler til å ta ned alt Russland sender. Jeg har også inntrykket av at det bare er Patriot som stopper de ballistiske missilene, men der kan jeg ta feil.

7 Likes

Det stemmer at Europa ikke har material. Man har helt førlitet seg på USA. Jeg veit ikke om man holder på å våkne opp, om ikke annet kanskje man gjør det nå da Trump blir president igjen.
Det finns både tillverkningsresurser og kompetanse at utvikle egne system, men hitills så har man kjøpt fra USA isteden.
Som jeg varit inne på mange gang førr her: Ukraina må få hjælp til at slå ut ryzzlands mulighet at sende glidebomber. Allt av ruzziske flybaser og produksjonskapsitet må vekk. Permanent. Ellers så kommer dette bare at fortsette. Ryzzland kommer ikke at slutte av seg selv før man slått ut Ukraiana og full mulig man fortsetter vestover eller i Baltikum etter det.

5 Likes

Fransk-italienske SAMP/T er under oppgradering for å håndtere taktiske ballistiske raketter og hypersoniske våpen.

7 Likes

A total of eight systems will be delivered to the French Air Force while the rest will go to the Italian Army and Air Force.

France is expected to receive the first system by 2026 and the rest by 2030. Paris reportedly plans to procure four more systems by 2035.

Så mellom 2030 og 2035 så kan Ukraina få europeisk forsvar mot ballistiske missiler? :crazy_face:

2 Likes

I mellomtiden kan de teste ut oppgraderinger og missiler på anleggene som allerede er levert til Ukraina.

1 Like

Det første Europa må gjøre er og gå i krigsmodus ,og produsere artillery granater og annet krigsmateriell 24.7. Dette skulle ha vert gjort for lenge siden. Nato landene har kritisk lavt lager av dette nå pga Ukraina krigen ,så Europa sover og forstår ikke alvoret

9 Likes

En interessant ting her er jo at Russland også er i ferd med å få mye mindre artillerigranater fra Nord Korea (fordi de snart er tomme) og at de russiske lagrene vil begynne å gå tomme utover i 2025. Med støtte fra USA, så ville jeg trodd Ukraina kunne fått et overtak utover 2025. Uten støtte? Mer stale mate, ettersom Russland ikke har utstyr til å angripe? Problemet er dog fortsatt luftangrepene.

Det ser jeg ikke på som problemet for Ukraina, der er de nær paritet.

Langttrekkende våpen og luftforsvar vil jeg si har pri.

Russland kan riktignok leve med en krigsøkonomi, men det blir dyrere og dyrere for dem med sanksjoner. De har masse vestlig produksjonsutstyr som de ikke får vedlikeholdt lett.

1 Like

Ukraina går til helvete. Europa og Norge går til helvete. Nå sitter det faktisk snart en ruzzisk spion i det hvite hus.

Nå hadde nok Usa-støtten minket etterhvert uansett. Han kommer til å prøve å få USA ut av Nato, det er ganske alvorlig. Europa kommer snart til å rakne.

6 Likes

Trump sine uttalelser om Europa er langt mere dramatisk mår det gjelder handelspolitikk, enn når det gjelder NATO. Gjør han alvor av å legge på 100% toll på europeiske varer, er det imidlertid vanskelig å se at dette ikke også vil påvirke samarbeidsklimaet i NATO.

3 Likes

Dagens system er i stand til å forsvare mot ballistiske missiler, det oppgraderes for å bli i stand til å kunne ta ned hypersoniske missiler uten ballistisk bane.
Finnnene vurderte likevel at systemets evne til å kunne stoppe ballistiske missiler ikke veide opp for kostnaden mot flere av våre NASAM.

1 Like

Ukraina til Russland: dere glemte å forsvare disse krigsskipene 1000 km fra fronten. Vennligst bruk litt mer ressurser her, så dere får litt mindre nærme Ukraina. Takk på forhånd.

image

19 Likes

Krysser fingrene for at republikanerne er tøffere mot Russland. Et lyspunkt er jo at vi får fasiten på noen interessante debatter som har vært her. Svelger gjerne kameler. Ukraina er alt for et fritt og demokratisk Europa nå.

6 Likes

Kommer ALDRI til skje!!

5 Likes

Han prøvde jo i forrige periode?

Edit: Ok, prøvde ikke, men foreslo det internt.

2 Likes

Retorikken var vel for at NATO skulle begynne å ta mer ansvar - fordi vi er dårlig stilt uten USA og har belaget oss for mye på de.

2 Likes

Det ser ut til at Ukraina traff en korvett som lå i opplag. Det hadde vært hyggeligere om de traff en som kan skyte Kalibr kryssermissiler.

https://mil.in.ua/en/news/tarantul-class-corvette-was-hit-in-the-caspian-sea/

Edit:
Det er selvsagt en bragd å sende et ubemannet mikrofly 1000km over russisk side, og så klare å treffe et såpass lite mål som en Korvett. Jeg skulle bare ønske at det var en annen korvett.

3 Likes

Om han ikke tar Norge ut av Nato så kommer han til å ødelegge Nato. Hva tror du Putin vil?

1 Like

Han (Trump) vil vise at han har makt. Hvis han sier at EU må betale for å være med i Nato, så SKAL EU betale. Og når EU betaler så har han vunnet en mektig kamp. Da får han mer støtte blant sine. Og, han har helt rett. Vi skal samarbeide med USA, ikke snylte på de.

På samme måte vil han vise at han har makten til å bestemme over Russland. Hvis han vil at Russland skal til forhandlingsbordet, ja da SKAL de det. Og dermed viser han hele verden at han er verdens mektigste mann og USA er verdens mektigste nasjon. Det er det Trump bryr seg om.

9 Likes